Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ilsemarie schreef:Ik zou je in ieder geval de Weatherbeeta Landa als deken willen adviseren. Die hebben aan de achterkatn een "rokje", en als ze dan met de kont in de wind/regen gaan staan dan is zo'n enorme staartflap echt een voordeel en waait het die oudjes niet zo in de billen.
Zo ziet de deken er aan de achterkant uit bij mijn pony.
Doordat hij nu al een flinke vacht heeft zou ik hem wel scheren denk ik. Die oudjes krijgen snel problemen met de vacht, dat ze zo enorm veel aanmaken. Dus lekker scheren en goede dekens op! Benen hoofd en deel van de hals zou ik wel laten zitten ivm het weer.
Nathalie84 schreef:ik zou er 200gr op doen en ook zo laten, ook snachts. Hier staat ons oudje de hele winter met een 200gr (ongeschoren) en als het snachts dik onder 0 gaat gooi ik er nog een 200 (alleen snachts) overheen, die haal ik er smorgens weer af.
Ik zou er in iedergeval geen 0 grams opleggen, je neemt het natuurlijk warmtesysteem van het paard wegdoor een deken op te leggen(haren omhoog zetten), je zult dan wel warmte moeten toevoegen.
En ik denk zelf, ook al was je in september begonnen met dekens, dat je bij veel oude pony's de dikke vacht niet kunt tegenhouden. Ik zie veel pony's, ondanks goed dekenmanagement, met al een dik pak haren.
, spreek uit ervaring.
, als je vragen hebt Pb gerust Renee1990 schreef:Ik zou hem wel scheren, spreek uit ervaring.
Ik heb een pony van 25 en hoe ouder ze worden hoe meer vacht! (Nee geen cushing).
Mijn pony is blij als hij geschoren is. Ik laat dit 3 x per jaar doen, september, november en april of mei.
Ik zou nu met deze hoge temperaturen een 100 gram opleggen! Mijn pony heeft het hier al warm onder!
Vanaf 15 graden tot 7 a 8 graden 200 gram (overdag) daar onder 300 tot 400 wat je paardje nodig heeft.
Het is vaak moeilijk om in te schatten welke dikte je nodig hebt! Ieder paard is anders.
Succes, als je vragen hebt Pb gerust
maureen schreef:Renee1990 schreef:Ik zou hem wel scheren, spreek uit ervaring.
Ik heb een pony van 25 en hoe ouder ze worden hoe meer vacht! (Nee geen cushing).
Mijn pony is blij als hij geschoren is. Ik laat dit 3 x per jaar doen, september, november en april of mei.
Ik zou nu met deze hoge temperaturen een 100 gram opleggen! Mijn pony heeft het hier al warm onder!
Vanaf 15 graden tot 7 a 8 graden 200 gram (overdag) daar onder 300 tot 400 wat je paardje nodig heeft.
Het is vaak moeilijk om in te schatten welke dikte je nodig hebt! Ieder paard is anders.
Succes, als je vragen hebt Pb gerust
Hier sluit ik me bij aan, mijne wordt in febr. 20, maakt ook een mega vacht aan en heb ik in 1e instantie alleen streep luchtpijp en borst geschoren i.v.m zweten binnen korte tijd zoals TS ook beschrijft.
Heb vorige week besloten om tóch de streep door te trekken en hele buik tot aan haar lies te scheren en nóg wordt ze nat met rijden. Kan er niet meer afscheren omdat ze overdag buiten loopt en misschien binnenkort dag en nacht als ik dat kan vinden (vanwege luchtwegen). Had haar 100 grams opgedaan vanwege het zachte weer maar de afgelopen twee dagen stond ze daar ook klam onder te wezen dus ongevoerde regendeken opgedaan. Maar nu 200 gram met gedeeltelijke dikke vacht lijkt mij echt veel te warm
toen was het net een teddy beer, kreeg de vacht niet meer weg met meer dekens! dus maar opnieuw geschoren!Citaat:veel mensen onderschatten hoeveel last een pony van de vacht kan hebben.
En nee, het is geen condititie gebrek dat ze zweet, ze maakt zich druk en is een fanatieke oude hittepetit met buitenritten