Is het wel warm genoeg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elena00

Is het wel warm genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:53

ik heb nu een regendeken met fleece daaronder op voor overdag & snachts buiten..
mijn pony heeft zelf al een beetje wintervacht der onder..
en als ik ga rijden dan voelt ze gewoon normaal aan. ik heb echt niet het idee dat ze het koud heeft!
maar ik zie dat sommige mensen al een 300 grams deken op hebben!

nu ben ik toch wel heel erg gaan twijfelen..maar ik denk toch dat mijn pony het warm genoeg heeft..
wat denken jullie?

capopjekop

Re: Is het wel warm genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:55

Ik denk dat die mensen hun paard geschoren hebben. Anders lijkt 300 gram me te veel als je paard zijn vacht nog heeft. Zo koud is het overdag nog niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:56

die van mij heeft een ongevoerde deken, wil prima (mits ongeschoren)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:57

Niemand kan je natuurlijk zeggen of je pony het warm genoeg heeft :) Maar zelf denk ik dat veel mensen al teveel dekens op hebben liggen. Mijn paard heeft alleen een regendekentje op, staat dag en nacht buiten (met een stal) en redt het nog prima. Als het echt koud wordt doe ik pas een warme deken op.

Als jij denkt dat je pony het niet koud heeft moet je gewoon je gevoel volgen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:57

Het is soms makkelijk om je heen te kijken om te bepalen wat nu verstandig is.
Maar ik vind niet dat dat geldt voor dekens..
Het ene paardje is gevoeliger dan het andere.
Kijk hoe je paard reageerd op de dekens, gaan de haartjes 'open' staan is het een teken dat ze het koud(er) heeft..staat ze niet te zweten onder de dekens? Heeft ze geen koude/warme hoeven?
Uit zulk soort dingen kun je heel veel halen.
Ga er niet vanuit dat als je een paardje met een 300 grams deken op ziet staan, dat dat vanzelf sprekend is dat de jouwe ook al een 300 grams deken op moet.

Succes!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:58

Ik denk ook dat je pony het warm genoeg heeft hoor, mijn pony staat ook met alleen een regendeken buiten (snachts op stal). En als je nu al 300gram op doet, wat gaan die mensen doen als het gaat vriezen? :oo ook voor een geschoren paard vind ik 300 al veel, zou dat alleen voor de nacht bewaren en overdag 100-200 op leggen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:00

stalgenootje gooit dan gerust 750 gram op hoor op een ongeschoren paard 8)7

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 15:01

@lovebaileys nee dat snap ik :P
ik zal der hoeven even voelen!

oh jullie hebben me gerust gesteld.. volgensmij zijn er meerdere die een regendekentje op hebben:)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:03

Die van mij staat snachts binnen met een ongevoerde deken en heeft overdag een 100 grams regendeken op. Wanneer het gaat vriezen gaat de 300grams erop.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:08

Mijne heeft helemaal niks op :')
Weet ook nog niet of ik haar misschien ga scheren (ligt er aan of de bak berijdbaar blijft of niet), maar als ik dat doe krijgt ze dan een deken op :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:10

Die van mij is geschoren en heeft nu een 200 grams op, maar hij heeft het altijd snel warm. Toen hij nog niet geschoren was had hij geen deken om, maar stond wel s nachts binnen.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:15

Mijn paarden staan overdag en snachts buiten, dus ik heb ze wel een 300 grams op liggen. Overdag gooien we ze wel eens een 100 grams op, of laten we ze even rollen in 't gras zonder deken in het zonnetje. Ik heb er nu al 300 op omdat mijn paarden snel en veel haar aan maken en ik eigelijk niet wil scheren. Als het straks echt vriest gaat er nog een fleece deken onder en haal ik ze met extreme temperaturen op stal snachts, meer niet! Doe ik al jaren zo en dat werkt voor mijn paarden super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:18

Marieke_K schreef:
Die van mij is geschoren en heeft nu een 200 grams op, maar hij heeft het altijd snel warm. Toen hij nog niet geschoren was had hij geen deken om, maar stond wel s nachts binnen.

Bij mij hetzelfde :j
Andere tip nog, let goed op met een fleecedeken onder een regendeken, sowieso schuift het snel en soms worden die fleecedekens heel statisch en dat is geen lekker gevoel voor je paard :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:52

Ik heb die van mij van het weekend een 200 grams deken opgedaan.
Ze waren allebei al weer flink haar aan het aanmaken. En de haren stonden ook open onder de regendeken met fleece voering. Ze staan er nu lekker bij. Niet zweten of klam aanvoelen. En de haren liggen nu mooi glad.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:01

die van mij is niet geschoren maar heeft helemaal geen wintervacht dus die heeft sinds gisteren ook een 200 grams deken op. Maar voor een paard met beginnende wintervacht zou ik een regendeken voldoende vinden.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:05

Voor het eerst in ons leven zijn wij de 'mafkezen' die er nu al eentje onder 300 gram hebben staan.

Mijn pony (arabisch volbloed met engels volbloed als oma, wat hem anglo arabier maakt) werd elk jaar meer en meer teddybeer, mag ook wel, want hij is ondertussen 18,5 jaar jong. Deken was aan vervanging toe (200 grams regendeken). Toen besloten, omdat hij het makkelijk koud heeft (was afgelopen winter ook wel te merken, toen was hij regelmatig koel onder de deken, ipv een lekker temperatuurtje en de haren opgezet) om een 300 grams aan te schaffen nu. Hij heeft het absoluut niet warm! En zit nu nog redelijk in zn vacht onder de deken, op de hals is het al weer een ontzettende beer. Vorig jaar om deze tijd was hij over zijn hele lijf al teddybeer, om het maar niet over de vriesperiode te hebben.

Zodra het regent in combinatie met een beetje wind, staat hij te trillen op de wei in het voor en najaar. En wil dan ook erg graag naar binnen. Op stal blijven staan doet hij niet, maar na n uur is hij t zat. Ook dezer dagen staat hij om het hoekje te wachten tot hij naar binnen mag.

Verder verklaarde ik de mensen ook altijd voor gek als ze zo vroeg al dekens op hadden, en zulke dikke, maar nu kan ik me er beter in verplaatsen. Maar dan nog is 750 vind ik schandalig :o Zo koud kan een paard het nooit hebben volgens mij..

Geschoren paard komt bij ons onder 200 gram met een wollen onderdeken te staan als het vriest!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:43

Jolienn, jouw paard is alweer wat ouder, ik vind dat wat anders dan een 5 - 10 jarig gezond paard wat onder een heel warme deken staat :j

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:58

Hierboven wordt door iemand gezegd dat je aan de hoeven moet voelen. Dat klopt niet. De hoeven zijn altijd koel als je paard stil staat of nauwelijks loopt. Dat komt doordat de hoeven niet zo heel goed doorbleod zijn als gewoon huid en spieren. De hoeven worden warmer als je paard loopt, dan komt de doorbloeding goed op gang. Dat is heel normaal en gezond.

Lees ook eens op www.paardnatuurlijk.nl over wanneer een paard het koud heeft. Het is voor elk paard anders, maar daar vindt je wel wat dingen warop je kunt letten om te zien of jouw paard het koud heeft.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:12

Die van mij is geschoren en heeft een 250 grams deken op s'avonds, s'middags 200 grams.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:14

300 is nu echt al veel hoor.

Casper staat nu met een 0grams regendeken en snachts 200grams (is eigenlijk iets te dik, maar dat is beter dan te dun)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:22

Mijn paard heeft nu een ongevoerde regendeken (0gr.) zonder fleece aan de binnenkant op. Ik voel dagelijks onder haar deken hoe ze aanvoelt, ik temperatuur haar en ze heeft het nog warm genoeg, blijkbaar! Ondertussen heb ik alweer een tijd mijn winterjas aan (ben koukleum), maar madame heeft het gelukkig nog warm genoeg. Nu is het overdag ook nog tot max. 17 graden, dus echt heel koud is het nog niet. ( snachts is het natuurlijk kouder, maar ze staat binnen, dus 0gr. doet het goed)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:23

Mijn paard staat zonder deken en dan 's nachts binnen en overdag buiten.
Het is namelijk niet echt een optie voor mij om een deken bij hem om te doen, want hij krijgt de deken uit met alle sluitingen nog vast. Maar de rest van de deken is wel gesloopt... Dan maar met zijn wintervacht waar hij erg goed in zit en ook nog lekker warm is.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:38

Die iemand, dat ben ik! :D

Je kan het wel zeker aan o.a. de hoeven voelen.
Als de hoeven van je paard bij stilstaan/weinig beweging heel warm aanvoelen, kan je daar het eea uithalen.
Bv een ontsteking of dergelijke.
Maar als de hoeven van je paard echt koud aanvoelen, door minder snelle doorbloeding ( van de kou ) kun je hier dus uit opmaken dat je paardje het wel degelijk koud kan hebben.

Wat je verder zegt klopt zeker wel, warmte gaat nu eenmaal vaak gepaard met een goede doorbloeding.
Een paard die het koud heeft, heeft een mindere snelle doorbloeding, en dus merkbare koudere hoeven!

jowien schreef:
Hierboven wordt door iemand gezegd dat je aan de hoeven moet voelen. Dat klopt niet. De hoeven zijn altijd koel als je paard stil staat of nauwelijks loopt. Dat komt doordat de hoeven niet zo heel goed doorbleod zijn als gewoon huid en spieren. De hoeven worden warmer als je paard loopt, dan komt de doorbloeding goed op gang. Dat is heel normaal en gezond.

Lees ook eens op http://www.paardnatuurlijk.nl over wanneer een paard het koud heeft. Het is voor elk paard anders, maar daar vindt je wel wat dingen warop je kunt letten om te zien of jouw paard het koud heeft.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:36

ik zou beginnen met een ongevoerde regendeken als je een dek op wilt doen. Je kan dan later in het seizoen dit altijd ophogen, maar het is nu nog niet eens onder 0.

XjettekeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:49

Hier ookal met 300 grams :)