Er zijn al een aantal deken topics, maar ik zie echt door de bomen het bos ff niet meer, waarsch ook door gebrek aan ervaring hiermee.
Ik heb een Epony met een schofthoogte van 1.56 en ik ben voor haar op zoek naar een staldeken, nu kan ze nog wel ff zo staan en krijgt ze lekker wintervachtje, maar als het straks echt flink gaat vriezen wil ik er toch graag 1 hebben. Nu heb ik haar opgemeten, en ze heeft als ruglengte 1.33 (afgerond 135? gok ik?) en onderlengte 1.78 (180?) daarnaast heeft ze een vrij hoge schoft en een redelijk smalle hals, ik wil dus graag een goedpassende deken die niet naar achteren over haar schoft glijd. Ben al een beetje aan het kijken geweest op internet, maar er zijn zo veel verschillende merken, en met haar maat weet ik niet zo goed welke maat deken ik dan nodig heb, want ik zie een 130/175 of een 135/185. Voor mijn gevoel zou ik naar die laatste moeten kijken, maar zit hij dan van voor niet zo ruim dat hij weer over de schoft kan glijden?
En naar wat voor merk kan ik het beste kijken? want de 1 valt geloof ik wijder om de hals dan de ander. Help?
alvast bedankt
Angela
Geplaatst: 22-10-11 15:18
Ik zou kijken naar de bovenmaat. De deken moet netjes op de rug liggen, bij jou dus maat 135/185. De deken (ondermaat) is plat gemeten, dus de flap aan de voorkant gaat ook nog "de hoek om", dus voor de borst van het paard. Heb je dat meegenomen in je eigen meting?
Ik zal zelf zeggen 135/185 maar let op sommige merken vallen de dekens anders, soms groter of kleiner!
Flosje_
Geplaatst: 23-10-11 19:31
Zelf heb ik een epony van 1,55 (2003 voor het laatst gemeten, dus kan iets groter zijn), die heeft 185 als dekenmaat, ook wel een behoorlijk schoft en die deken past gewoon goed
Dat is ook lastig hoor! Volgens hangt het ook van het merk af hoe groot of klein de deken zit. Ik zal gewoon rondkijken wat je mooi vindt en deze meenemen op te passen.
Mss beetje off-topic, maar met een hoge schoft zou ik ook gaan voor een deken met gladde nylonvoering, of een stukje wol gestikt aan schoft om schuurplekjes te vermijden. Want zelfs als hij heel goed past, een beetje bewegen doet het toch altijd.