Welk kalmeringsmiddel bij scheren?Tranquingel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Welk kalmeringsmiddel bij scheren?Tranquingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:14

Hoi,

Welk kalmeringsmiddel gebruiken jullie bij je paard bij het scheren? En welke dosering?
Ik heb Tranquingel gekocht maar hoor verschillende verhalen, ga nu toch twijfelen.
Welke dosering hebben jullie aangehouden?

Sky_As

Re: Welk kalmeringsmiddel bij scheren?Tranquingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:18

Ik kan van hieruit niet zien hoe jouw paard is, en deze reageert, vandaar dat ik nu mijn eigen ervaring hier neer zet.
Meestal spuiten mensen zelf tranqigel of sedasan gel als ik kom scheren en mensen twijfelen.
Ik adviseer altijd om gewoon een hele spuit te geven.
Indien je te weinig geeft, en het werkt niet, heb je er niks aan. Paarden die er eenmaal door heen gekomen zijn hoef je niks meer te geven want dan hebben ze teveel adrenaline.
Er zijn paarden in het verleden geweest, die waren zo gevaarlijk met scheren, die laat ik dan door een dierenarts in het bloed spuiten (domosedan).
Tegenwoordig is er iets nieuws op de markt, domosedan gel, voor ONDER de tong. Dit werkt beter dan tranqigel.
Ook kun je van te voren kijken hoe ze op de scheermachine reageert, valt dit erg mee, kun je er ook voor kiezen om een halve spuit te geven.

Nogmaals, ik kan van hieruit niet zien hoe je paard is, mocht je twijfelen, zou ik je adviseren om 1 spuit te geven.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:22

Hey,
Dank je wel! :D
Ik heb inderdaad van de week een scheermachine meegenomen. Haar rug en kont vond ze niet erg kon ik de machine aan gewoon opleggen, maar bij haar hals vond ze het spannend en begon ze heen en weer te lopen. Ik denk dat als we dus eenmaal bezig zijn het wel meevalt. ( hoop ik haha )

Wil het ook voornamelijk weten omdat ik geen extra risico wil lopen, zowel die medicatie in mijn paard als ik zelf. Maar voornamelijk de medicatie in mijn paard.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:28

Ik gebruik ook alleen domosedan.Is wel wat duurder,maar werkt echt super. Wel hanschoenen aandoen.Ik was zo eigenwijs om het zonder te doen en heb de hele dag een tandartsen gevoel in mijn mond gehad.

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:37

Kijk aub goed uit met verdoven.
Maandag hebben we onze pony ook laten scheren met tranquingel.
Maar de pony heeft veel te veel gehad. Hij stond sávond nog stoned op stal. Pas de volgende dag kwam hij wat bij maar had nog wel moeite met het bit. Kwijlen en slurpende geluiden. Als je het gebruikt geef het dan de tijd om in te werken. Het kan soms wel 1.5 uur duren voor het is ingewerkt. En met bij spuiten nog langer. (ik ga het volgend jaar zonder proberen)

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:39

Ik geef die van mij altijd een volle spuit (nu is dit geloof ik 1 streepje per 30 kilo en het zijn 10 streepjes) maar hij is nooit onder de indruk, hij kijkt wat soepig uit zn ogen maar is verder heel alert......hij staat ook wat beter stil maar is nooit helemaal "onder zijl"

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:40

tranquigel heeft een werkingstijd van 8 uur,domosedan is veel eerder uitgewerkt .

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:48

klopt, maar ik zou domosedan niet gauw aanbevelen aan mensen die geen ervaring hebben met sederingsmiddelen.
Mijn merrie kijkt een dag later (met tranqigel) nog wazig uit haar ogen, maar is verder super alert.
@ wedgie: op zich is het helemaal niet erg dat ze savonds nog wat stoned op stal staan, het enige waar je rekening mee moet houden, als ze te erg gesedeerd zijn, is dat ze geen voedsel binnen krijgen.
Wat ik zelf het fijnste vind, als ik een lastig paard moet scheren, is dat ik aan het einde van de middag kom, paard/pony 'smorgens gereden is, even los kan staan om bijv. nog wat te rennen en rollen, hierna volledig gewassen wordt (het liefste met shampoo) en dan mooi drogen, dat als ik kom om 3 uur smiddags, ik een schoon, droog en vooral een rustig gewerkt paard krijg. Mocht deze dan gesedeerd moeten worden, werkt dit vaak ook beter, omdat de " frissigheid" er al af is.
Helaas is dit een Utopie, welke je niet vaak tegenkomt als je ergens gaat scheren.....

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:53

Idd Sky-As is het heel belangrijk dat ze geen voedsel binnen krijgen! heel veel mensen denken daar niet aan maar met een sedatiemiddel word ook de spijsvertering stilgelegt waaronder dus ook de darmen.
Mijn paard had een dag later koliek hiervan, gelukkig is dit goed afgelopen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:58

Thanks! Had dat inderdaad al vernomen van het eten. Ik las nog een goed tip, watten in de oren. Dat ga ik ook maar doen tegen het geluid. En ik zal haar niet teveel geven, leg liever de praam nog even erbij neer.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:34

Yeahh!! Voor mijn paard geen verdoving, ga het proberen zonder. Heb watten in haar oren gedaan en een sok erover. Beetje musli erbij. Mevrouw was zo gewend. Kon ook haar hoofd ermee doen.

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:21

Onze ervaring met tranquigel dat het niet goed werkt, wij halen de bekende 'muisjes' bij de dierenarts voor paarden die het echt niks vinden. De paarden die het wat minder vinden maar redelijk hanteer bij doen wij alleen een praam om en dat werkt uitstekend.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 17:14

Dank jullie wel :D Ik heb het niet nodig gehad! Ze stond echt zo braaf stil! Ze vond het zelfs lekker hahah.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:56

Zie je wel..vaak valt het gewoon mee!Super dat ze zo braaf was! ( ps..waar is de foto ter bewijs?)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:41

hahah ja goede vraag! Die heb ik niet! Beetje jammer! Wou de foto camera ook meenemen helaas vergeten.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:55

ik gebruik geen tranquigel meer mijn paard schrok overal van mensen die de hoek omkwamen, staldeur die dicht gedaan werd, iemand die het gangpad aan het vegen was ect. maar alleen van het scheerapparaat deed ze niks dus nu doe ik het voortaan gewoon zonder en er is helemaal niks aan de hand.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:02

Ik denk dat het paard gebonden is mijn paard deed het prima met tranquigel maar ging helemaal over de rooie met "muisjes" en dus ook flink zweten. Ik heb ook een paard gehad die een hartaanval kreeg met Sedalin.

Gelukkig is het al opgelost en kon je je paard zo scheren dat blijft uiteindelijk toch het beste :)