Welke deken voor ongeschoren haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KingSter

Welke deken voor ongeschoren haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 15:34

Beste Mensen,

Ik verzorg samen met een vriend een halfinger merrie van nu 5 jaar.
Vorig jaar zijn we wat intensiever gaan rijden en merkte we dat ze nogal snel bezweet was.
In de wintermaanden bleef ze dus heel lang nat, iets wat we niet echt fijn vinden ivm de kou.
Nu 3 maanden geleden, 2 maanden verplicht stil gestaan ivm hoeven die compleet af waren gebrokkeld ( hier wordt al aan gewerkt). Ze staat sinds 1 maand weer op ijzer, maar haar conditie is erg achteruit gegaan in die 2 maanden.

We willen nu graag met dekens voorkomen dat ze een extreem dikke wintervacht krijgt ( scheren wordt het hem niet. We zijn al blij dat we iets met dekens mogen doen. De eigenaren zijn heel erg van de puur natuur)

Nu de vraag, wat voor soort gram dekens kunnen we het beste gebruiken??
We hebben nu 1 regendeken met een 0 grams vullen en daar kan niks onder dan gaat die te strak zitten.
Een zweetdeken met hals en een zonder hals. Ook een uitrijdeken met fleecevoering en regenafstotend.

Ze staat `snachts in haar eigen stal en overdag bij haar moeder met een uitloop stuk naar buiten op de tegels. Er staan `snachts 2 luiken open voor frissen lucht, maar er is geen toch of iets, maar het heeft wel de temperatuur van buiten in de stallen.

Wat voor grams dekens kunnen we het beste opdoen en wanneer??
Ik weet dat het per paard kan verschillen, maar dan hebben we ongeveer een idee waar we naar moeten kijken en op moeten letten.

Ik weet je met dekens niet voorkomt dat er een wintervacht komt, maar we hopen wel dat we hierdoor iets groei tegen gaan en dat ze niet zo lang nat blijft.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes, KingSter

PS. Vergeten erbij te zetten dat ze de 0 grams regendeken nu dag en nacht om heeft.

EllaBellaah

Re: Welke deken voor ongeschoren haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:18

Ik denk dat je het beste na je regendeken over kan gaan op een waterdichte (outdoor) deken van 200gram ofzo. Mocht het dan nog niet genoeg zijn kan je er een nog zwaardere op leggen, maar ik zou beginnen met een 200grams. Anders wordt het ineens te warm voor je paard en ze is ht nog niet gewent om een deken te dragen :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:42

Lastig altijd he die dekens. Zeker nu met deze temperatuur. Overdag best warm en s'nachts koud.

Ik heb op mijn fjord nu een 150 grams liggen dag en nacht. Ze heeft ook al wel een vacht, daarom leg ik er nog niet meer op. Zodra het onder de 10 graden wordt overdag, leg ik er een 300 grams op. Als ze straks geschoren is leg ik er een 400 grams op en een fleece deken eronder met halve hals als het vriest.

Misschien kan je voor nu op je haflinger ook een 150 grams of 200 grams erop leggen. Het mooiste is als je overdag een dunnere deken erop kunt leggen en 's nachts een dikkere. Maar bij mij lukt dat bijvoorbeeld niet ivm de afstand naar stal.

Als het straks kouder wordt zou je een 300 grams op je halfinger kunnen leggen.

Het is altijd lastig, je moet ook een beetje kijken naar je paard of die het niet te warm heeft.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:51

Ik zou het niet te dik doen!

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:57

De mijne heeft een 200grams deken op,outdoor zeg maar.
Dat gaat heel goed,hij heeft wel wat vacht maar zweet er toch niet onder.
succes met je keuze :D

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:51

Hoi,
Ik leg regendeken met fleece op zolang mijn fjord ongeschoren is. Eens ze geschoren is met streepmodel ga ik over op een 250gr Bucas Smartex Medium. Pas als het echt min -5° is overdag gebruik mijn 400gr Bucas Smartex All-In. Moest ik ze niet scheren zou ik het bij de 250gr houden.De hals gebruik alleen bij regenweer of sneeuwval als ze op de wei staat. Het is natuurlijk voor ieder paard anders. De mijne heeft het niet snel koud. :-)
Veel succes

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:22

Ik denk dat een dek opdoen om een dunnere vacht te houden al te laat is.
Paarden maken vacht aan op de lengte van de dagen. Mijn fjord stond begin sept al met zijn herfst jas en is nu toch wel (bijna) klaar met zijn winterjas. Idem mijn haflinger. Mijne zijn geen stal paarden en staan momenteel ook stil.
Maar ik denk niet dat ik mijn dieren een plezier zal doen om een 200 grams dek op te doen, dat is gewoon te warm.

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:23

Ik heb eerst een zomer deken dan een 150 grams deken en dan een 200 grams deken en dat was het

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:22

Mijn haflinger heb ik ook onder een regendeken met fleece laag staan.. Tot nu toe prima. Zal uiteindelijk wel dikker dekentje op doen. je moet even kijken of die het koud heeft of heel warm onder de deken.