is dit normaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:01

het maise kneuzen is begonen(bijna afgelopen)
maar is het normaal dat er iemand is die van sochtends 5 a 6 uur begint tot 11 a 12 uur savond zonder afgelost te worden en dat 3 dagen achter elkaar. ze hebbe wel ff pauze maar niet lang ben 1 x mee geweest je moests bijna de koffie heet wegdrinken en je eten(altijd brood) heel weg slikken.
ik vind het niet kunnen maar ja wie ben ik

Mi_Amore

Re: is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:02

Nee dat is niet normaal :n

Maar in de landbouw is het dan weer wél normaal ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:02

Ja, dat is normaal. Tenminste, mijn vriend draait af en toe ook mee. Zijn broer is nog erger, die werkt soms van 's morgens 5 tot 's nachts half 2. Tja, het mais zal er toch af moeten, voor de vorst.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:03

Dat is heel normaal in de tijd van het mais afrijden. Lange dagen want alles moet binnen korte tijd eraf.
Is hier ook altijd ze gaan van 's ochtends vroeg door tot ergens in de nacht en zelfs dan rijden ze nog weleens door.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:05

ja oke mijn vriend doet ok mee maar word nooit afgelost en de rest wel en bijna gen tijd hebt van eten en drinken
dat vind ik dus niet normaal. en mijn vriend doet het voor de fun kijk als het nou voor hem zelf was of xo ja oke dan vind ik dat je er bij hoort maar dat doet hij niet. kammeraad van hem peert hem ok vaak en hij maar rijden en rijden enzovoort

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:08

jep hier kennen we ook van die maffe tijden en bijna geen pauze

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:09

Laura_x_ schreef:
Ja, dat is normaal. Tenminste, mijn vriend draait af en toe ook mee. Zijn broer is nog erger, die werkt soms van 's morgens 5 tot 's nachts half 2. Tja, het mais zal er toch af moeten, voor de vorst.

wat is af en toe 1 dag of meerderen achter elkaar?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:11

Tja nu moet het geld verdiend worden waar ze het hele jaar van moeten leven.
Dus de meeste werken nu het klokje (bijna) rond.

Een kennis van mij, werkt 18 uur per dag... al enkele dagen achter elkaar...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:12

Ja dat had mijn vader eerst ieder jaar ;)
Nu is hij chef werkplaats en nu hoeft hij niet meer zo vaak.
Toen hij nog service monteur was was hij hele dage weg, 10 boterhammen mee, s avonds bij het werk eten en dan weer door, heel soms kwam hij thuis eten, 20 minuten, en dan weer weg.
Nu hoeft hij dat eigelijk niet meer, maar hij is dan de enige samen met iemand anders die er alles vanaf weet ofzo :))

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:14

het erger(vind ik mijn vriend krijgt er niet zo heel voor en als hij vraagt of hij afgelost mag worden dan gebeurd het niet maar iemand anders het vraagt ja dan mag en kan het wel en mij beloven 1 a 2 x in de week nou not

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:15

_Amigo schreef:
Ja dat had mijn vader eerst ieder jaar ;)
Nu is hij chef werkplaats en nu hoeft hij niet meer zo vaak.
Toen hij nog service monteur was was hij hele dage weg, 10 boterhammen mee, s avonds bij het werk eten en dan weer door, heel soms kwam hij thuis eten, 20 minuten, en dan weer weg.
Nu hoeft hij dat eigelijk niet meer, maar hij is dan de enige samen met iemand anders die er alles vanaf weet ofzo :))

het eten daar heeft mijn vriend bijna geen tijd voor(de rest wel)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:16

Als het hem niet bevalt (om welke reden dan ook) dan moet hij of in gesprek met de baas gaan (om goede afspraken te maken) of een andere baan zoeken.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:20

nou hij heeft gen baas
hij doet het voor zijn "kameraad" die hem vaak peert

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:26

Ik vind dit dus niet normaal, voor vrachtwagen chauffeurs enzo bestaan rijtijden wetten en deze mannen en vrouwen doen daar dus niks mee.
Ik weet het moet van het land maar heb je wel eens goed opgelet hoe het er op de weg soms aan toe gaat met deze mensen?
Stoppen nergens voor, maken soms ongelukken of bijna ongelukken omdat ze zo moe zijn en iets niet meer goed in kunnen schatten. Als de machine kapot gaat zetten ze hem niet uit want dat kost tijd ja en niet uitzetten kost regelmatig een hand, arm of veel erger.
En ik heb deze fout ook gemaakt door maar door te blijven rijden met de aardappelen tot er bijna een ernstig ongeluk gebeurde omdat ik zo moe was en ik meteen ben gestopt, mijn leven is me toch liever hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:27

jess8 schreef:
nou hij heeft gen baas

Dan is het heel simpel hé. Als het hem niet bevalt niet meer doen komt die er vanzelf achter.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:31

Op dit soort werk zit natuurlijk enorm veel druk. De mais moet rijp zijn, de grond moet droog (stevig) zijn, en alle percelen moeten er dan ook ineens af. Bizarre werktijden. Gevaarlijk ook als je zolang achter het stuur zit, en je toch ook op de weg rijdt, maar of het helemaal te voorkomen is? Je kunt meer mensen aannemen en meer materieel aanschaffen, maar als dat de rest van het jaar staat te verstoffen kost het klauwen geld. Ik ben blij dat ik geen loonwerker ben, maar ja als moeder maak je soms ook bizar lange dagen :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:20

jess8 schreef:
nou hij heeft gen baas

Dan is er maar 1 antwoord..... :j

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:20

rumay schreef:
Ik vind dit dus niet normaal, voor vrachtwagen chauffeurs enzo bestaan rijtijden wetten en deze mannen en vrouwen doen daar dus niks mee.
Ik weet het moet van het land maar heb je wel eens goed opgelet hoe het er op de weg soms aan toe gaat met deze mensen?
Stoppen nergens voor, maken soms ongelukken of bijna ongelukken omdat ze zo moe zijn en iets niet meer goed in kunnen schatten. Als de machine kapot gaat zetten ze hem niet uit want dat kost tijd ja en niet uitzetten kost regelmatig een hand, arm of veel erger.
En ik heb deze fout ook gemaakt door maar door te blijven rijden met de aardappelen tot er bijna een ernstig ongeluk gebeurde omdat ik zo moe was en ik meteen ben gestopt, mijn leven is me toch liever hoor.

ben het helamaal met je eens die mensne zijn echt apnormaal op de weg mijn vriend vind het mooi weg ja oke voor 1 dag mar verder pff moet er niet aan denken die mensen denken er niet bij na wat er begeird of kan gebeuren mijn vriend zegt wel ik stop als ik moe begint te worden 9wat hij aanvoelt zegt hi) maar hij zei laast dat hij niet zomaar kan stoppen ik zei er daarop pas als jij brokken maakt stop je

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:22

Tov schreef:
Op dit soort werk zit natuurlijk enorm veel druk. De mais moet rijp zijn, de grond moet droog (stevig) zijn, en alle percelen moeten er dan ook ineens af. Bizarre werktijden. Gevaarlijk ook als je zolang achter het stuur zit, en je toch ook op de weg rijdt, maar of het helemaal te voorkomen is? Je kunt meer mensen aannemen en meer materieel aanschaffen, maar als dat de rest van het jaar staat te verstoffen kost het klauwen geld. Ik ben blij dat ik geen loonwerker ben, maar ja als moeder maak je soms ook bizar lange dagen :D

ze willen geen mensen aannemen dat vinden ze te duurr.
en mijn vriend is geen loon werken, hij doet het puur voor de lol en hij vind het leuk. en doe lui zijn gevaarlijk op de weg ze denken dat ze alles zijn en alles kunen maken heel iritant,

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:24

Brainless schreef:
jess8 schreef:
nou hij heeft gen baas

Dan is er maar 1 antwoord..... :j

tja hij vind het leuk en word boos op mij als ie niet mag gaan dan komt het er op neer dat ik zijn vrijheid niet geef nou sorry dat doe ik wel maar ik let er wel op dat ie niet te gek gaat

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:26

Wij zorgen dat 'onze' jongens elke 2 uur uit de trekker komen voor (jawel; 2 hele!) bakjes koffie, en vaak neem ik ook nog wat lekkers voor ze mee dan. Ze lunchen wel onder het rijden, maar dat willen ze zelf. Ik breng de koffie omdat ze niet hun machines alleen willen laten, en ze soms ver van ons huis zijn (dus dan kost het teveel tijd). En s'avonds zorg ik voor warm eten, en komen ze allemaal netjes bij ons thuis in de keuken eten hoor. Het is seizoenswerk, het moet eraf en tja soms zijn dat idd hele lange dagen ja. Afgelopen week zijn ze hier 2 dagen bezig geweest van 7 uur smorgens tot 23 uur s'avonds.

Als je vriend het niet prettig vindt zo, of niet veilig zou hij eens met die kameraad van hem moeten praten. Beetje vreemd dat die hem gewoon smeerd? Lijkt mij niet zo netjes als jouw vriend het alleen maar doet om hem te helpen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:27

Maar het is en blijft zijn keuze om zijn maat te helpen.
Blijkbaar heeft hij dus geen problemen met zijn werktijden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:31

Voor mij zijn dat al 10 jaar hele normale tijden. Mijn vriend is loonwerker en die heeft nu dus al weken dagelijks zulke werktijden en dan 7 dagen per week. Vanmorgen ging hij weer om 5 uur en als hij om 12 uur vanavond thuis is valt het alweer mee.

Het is gewoon even niet anders, hoewel het van mij nu wel afgelopen mag zijn, mis hem wel in huis en onze tweeling ook. Ach ja, dadelijk komt de rustigere tijd er weer aan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:34

Ja hoor heel normaal en kiezen ze zelf voor, mijn vriend heeft een akkerbouw bedrijf en ook ik klaag wel eens over de pauzes en uren maar we kiezen en nog altijd zelf voor dit te doen. Er staat wel tegen over dat als de gewassen van het land zijn we weer vrije weken hebben (hoewel het werk nooit gedaan lijkt te zijn ) :j

Moet er wel bij zeggen dat wij wel drinken en eten brengen tussen de middag en tijdens het hooien ook soep

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:36

Het is seizoens werk, in de zomer hebben de loonwerkers het altijd drukker dan in de winter, dus ja in de zomer, worden er klokjes rond gewerkt! Ook helaas bij ons bedrijf! Tuurlijk wel met rij tijden pauzes. Bij mijn vaders bedrijf hebben de werk nemers, ontbijt pauze, half uur,(machine uit en in de keuken) 11 koffie tijd, van een kwartier, in de keuken, 1 uur etenstijd, half uur, in de keuken, 4 uur, koffietijd, in de keuken, 7 uur etenstijd, in de keuken. Mochten ze daarna nog moeten werken is er ieder uur een verplicht kwartiertje rust. Waarom, omdat die werknemers, het geld moeten verdienen, en dus goed behandeld moeten worden.

Maar om het even te hebben, over die waaghalzen op de weg ( ik rij ook trekker, werk bij een loonwerker(mijnvader)) Het zijn meestal die jongens van een jaar of 16 die al de hele dag op die trekker zitten, en er niet uit komen! Die veroorzaken de gevaren. Niet de ouderen, maar die jonge jongens!