Scheren, welk apparaat en messen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liannee001

Scheren, welk apparaat en messen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 19:40

Ik wil dit jaar graag zelf gaan scheren. Ik ben geen prutsmajoor en weet wat ik doe.
Ik liet het voorheen altijd doen. Toen was het er altijd maar 1.. Maar inmiddels heb ik er drie die geschoren moeten worden.

Vaak genoeg gezien.. Ik heb een paar rustige paarden.
Hoog tijd om het zelf eens te doen. op zn allerminst, in ieder geval eens proberen!

Nu is het volgende...
Er kwamen natuurlijk altijd mensen scheren, maar de laatste keer is mijn haflinger heel streperig geworden.
Die werd overigens voor het eerst geschoren ik weet niet of dat dan uitmaakt, en ze is toen januari geschoren.

Nu is mijn vraag, hoe komt het dat de vacht zo streperig word?
(Ze scheerde overigens met een scheerapp. van een koeienboer) Koeienscheermessen?

Waar moet ik rekening mee houden als ik zelf ga scheren?
Senderen is niet nodig.. De paarden zijn rustig en ervaren in het scheren. Plooien strak trekken.. Logisch.
De voorbereiding... Wassen of alleen poetsen?
Welk scheerapparaat zouden jullie bij zweren?
Zelf dacht ik aan een LISCOP LITE. Maar aangezien mp niet erg ruim van aanbod is momenteel; Een Liscop super 3000 scheermachine, is dat iets?
Moet je ook rekening houden met het messenset? Ik las iets over 3 mm, 2 mm en 1 mm?
Er stonden teksten bij als 3 mm goed voor rijden etc, 2 mm keuringspaarden 1 mm goed voor medisch haarvrij maken..
En voor het beste scheerresultaat? Streepvrij dus, welke messen gebruik je dan?
Hoe zit het met het onderhoud? Haar vrij en goed schoon houden is logisch.
Maar zijn er nog meer dingen?
Hoelang gaan de messen ongeveer mee?

Je ziet zoveel scheermachines voorbij komen dat het voor mij nu toch wel lastig word om te kiezen.
Tuurlijk moet het scheerapp. geen oorverdovend lawaai produceren.. Das voor het paard niet prettig en evenmin voor mij.
Ik ben in bezit van een secolotin tondeuse.. Deze kan de lastige kantjes doen.

Nou ik hoop heel wat wijzer te worden van jullie :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:53

De strepen kunnen door de messen komen (misschien idd door de koeienscheermessen, of de messen waren niet scherp genoeg). Of door verkeerd scheren ( te korte banen, en te weinig overlapping).

Een dag voor het scheren de paarden goed wassen. Je messen van te voren laten slijpen. Het paard moet droog zijn ( ik heb zelf meerdere keren mee gemaakt dat ik paarden moest scheren waarvan de benen wat nat waren omdat ze buiten hadden gelopen, dit scheert niet makkelijk, en is slecht voor de scheermachine).
Voor het scheren haal ik er een borstel over heen zodat de vacht goed schoon is. Ik trek zelf altijd een regenpak aan omdat hier geen haren in blijven hangen. Tussendoor regelmatig de scheermachine oliën, en de messen even af laten koelen.

Ik scheer al jaren met de Liscop super 3000. Ik heb er 3 messensetten bij gekocht. Bij mijn scheermachine kon ik kiezen uit 2 verschillende maten. De messen die ik er nu bij heb zijn voor mijn paarden voldoende, bij de andere maat scheer je de vacht nog korter. Omdat ik vaak 2x scheer vind ik het niet nodig om haar vacht nog korter te scheren, ik rijd er verder toch geen wedstrijden mee.

Na het scheren haal ik de messen helemaal los, en maak ik de scheermachine goed schoon. De messen zet ik in de olie. Ik scheer met 1 messenset ongeveer 3-5 paarden / pony's.

http://www.paardendrogist.nl/7681/onderhoud_van_de_scheermachine/

ROMEEY

Re: Scheren, welk apparaat en messen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:56

Of gewoon helemaal niet scheren? Al die mensen die hun paardjes behandelen als barbie's, ben je je wel helemaal zeker of die beestjes dat ook wel leuk vinden? Mijn paarden leven dag en nacht op een groot weiland, ze kunnen voor de rest alles, maar mogen de rest van hun tijd doorgaan als "paard". Wat je echter steeds minder ziet bij paarden. Jammer.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:01

Strepen kan je krijgen door botte messen, te heet apparaat of een gestrest paard. Ik heb er een waarvan je met veel moeite de hals kon scheren en kreeg daar juist strepen, vindt het overigens totaal niet belangrijk.

Gebruik een Aesculaap Econoom en heb er 2 setjes 3 mm messen bij. Voor het kleinere werk(hoofd) heb ik een Wahl Pro opscheermachine. Apparaat bevalt prima gebruik deze al 15 jaar.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:10

@ROMEEY: Ik heb vroeger pony's gehad die ook dag en nacht buiten stonden met een dikke wintervacht. Als ik dan een keer ging rijden moest ik echt lang uitstappen, en nog was de vacht niet droog. De kans dat ze ziek worden is dan veel groter. Daarom kies ik er liever voor om het paard / pony te scheren, en er een deken op te doen. Een beetje overdreven om t zeggen dat paarden die geschoren zijn geen "paard" mogen zijn.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:17

Wat een stomme opmerking TS vraagt advies over een apparaat en dan ga jij een discussie over wel niet scheren beginnen. Ik vindt dat als ik 3 uur bezig ben om m'n paard droog te krijgen na 30 min rijden ik beter kan scheren ivm kou vatten en op de tocht staan.

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:22

Ik heb gister ook voor het eerst zelf geschoren en ik heb de een sectolin 600 nu had ik ook allemaal strepen later met schoonmaken kwam ik er achter hoe dit kon, ik heb het apperaat bij divoza gekocht maar er zat een verkeerd mes bij van de heiniger.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:38

ROMEEY schreef:
Of gewoon helemaal niet scheren? Al die mensen die hun paardjes behandelen als barbie's, ben je je wel helemaal zeker of die beestjes dat ook wel leuk vinden? Mijn paarden leven dag en nacht op een groot weiland, ze kunnen voor de rest alles, maar mogen de rest van hun tijd doorgaan als "paard". Wat je echter steeds minder ziet bij paarden. Jammer.

Romeey,

Ik heb er in totaal 7 paarden. 4 er van zijn gewoon paard, die lopen lekker buiten en krijgen een zweetdekentje en een stal naar het rijden.

De andere drie lopen in de sport, en hun rijden is dus echt trainen.
De paarden ondervinden duidelijk hinder van de warmte tijdens het trainen.
Na het trainen dampen ze er over, en moet ik ze lang stappen voor ze eindelijk afkoelen.
Zweetdekens zijn naar daarna na 5 minuten al kletsnat en moeten ze eerst 2 keer een droge op.

Ik denk dat het prettiger is voor dat soort paarden als je ze scheert, instapt met een zweetdeken, en uitstapt met een zweetdeken en daarna gewoon lekker met een warm dekentje op stal zet.

Bedankt voor de reacties. Ga morgen mijn hauptner halen, snijhoogte 3 mm.

5 paarden met een set messen.. Dat is niet veel..
Aan de andere kant.. een jaar voor een set messen... is ook weer best lang natuurlijk :)

Hoezo zet je ze in de olie?
Persoonlijk denk ik dat het om roest gaat. Maar dat weet ik dan weer niet zeker.

liannee001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:55

en nog wat anders;

Is het noodzakelijk om op het apparaat die je hebt, perse messen van hetzelfde merk te plaatsen?
Dus hauptner scheermachine betekend hauptner messen?!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:42

Als je strepen krijgt ,kan dat ook aan het scheren zelf liggen. Veel mensen zijn gewoon slordig of scheren te weinig. Goed scheren leer je alleen ,door het veel te doen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:22

liannee001 schreef:
ROMEEY schreef:

Romeey,

Ik heb er in totaal 7 paarden. 4 er van zijn gewoon paard, die lopen lekker buiten en krijgen een zweetdekentje en een stal naar het rijden.

De andere drie lopen in de sport, en hun rijden is dus echt trainen.
De paarden ondervinden duidelijk hinder van de warmte tijdens het trainen.
Na het trainen dampen ze er over, en moet ik ze lang stappen voor ze eindelijk afkoelen.
Zweetdekens zijn naar daarna na 5 minuten al kletsnat en moeten ze eerst 2 keer een droge op.

Ik denk dat het prettiger is voor dat soort paarden als je ze scheert, instapt met een zweetdeken, en uitstapt met een zweetdeken en daarna gewoon lekker met een warm dekentje op stal zet.

Bedankt voor de reacties. Ga morgen mijn hauptner halen, snijhoogte 3 mm.

5 paarden met een set messen.. Dat is niet veel..
Aan de andere kant.. een jaar voor een set messen... is ook weer best lang natuurlijk :)

Hoezo zet je ze in de olie?
Persoonlijk denk ik dat het om roest gaat. Maar dat weet ik dan weer niet zeker.

Na die 3-5 paarden kun je je messen laten slijpen en dan gaan ze gewoon weer een ronde mee hoor. Het is niet zo dat ze dan in de container kunnen. Slijpen kost hier rond de 8 euro per setje.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:56

Liscop lite zou ik zeker niet nemen.Ik vind het veels te licht om meerdere paarden te scheren.Messen worden snel warm en reparatie is ook vaak lastig.
Verder heb ik paarden waarbij ik wel 7-10 paarden met 1 set messen kan doen en paarden waar 1 set messen soms ternauwernood voldoende is.Kwestie van schone vacht en hoeveel haar er op ene paard zit.
Veel messen zijn onderling verwisselbaar.Ik heb zelf een heiniger saphir,maar vind de wahl mesjes van betere kwaliteit,dus gebruik ik die.Wel ff checken natuurlijk of de messen onderling verwisselbaar zijn.
Strepen krijg je bij slordig scheren en bij botte messen,maar ook bij paarden met veel en vette vacht,zoals bv haflingers/fjorden ( hoewel dat tot een minimum te beperken is,maar toch)
Ik scheer meestal met 3 mm messen.Na het scheren maak ik alles schoon en ontsmet de boel met alcohol,wel zo hygiensich.Dan de messen insmeren met scheerolie en in vettig papier opbergen( niet in de zadelkamer als deze vochtig is)
Als je plekjes met de tondeuse wil bijwerken,kijk dan of je de tondeuse op 3,5-4 mm kan zetten,want een tondeuse scheert altijd wat korter dan een scheermachine .Ook zorg ik dat de overgang van scheermachine naar tondeuse zoveel mogelijk om een botlijn zit. ( dus bv kaken nog wel met de grote, en dan de rest van het hoofd met het kleine machientje)
Succes..wel ff foto's van het resultaat plaatsen he!

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:24

Wij scheren met 1 set messen 6 paarden ongeveer, de messen laten slijpen ter plekke kost bij ons 6,50 euro. We scheren overigens met een liscop welke precies kom ik nu even niet op, en met fijne messen.
strepen kan komen omdat het paard nat is,vieze vacht of botte messen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:32

Ik heb ook al 10 jaar een Liscop.
Scheer max 3 paarden met een set messen voordat ik laat slijpen.Kunnen de volgende dag dan streeploos de ring in.
Zou zeker een zwaar type scheermachine kopen,weet je zeker dat je ook door een dikke vacht komt.
Als je strepen krijgt kun je er nog even haaks overheen scheren,dan trekt het wel weg.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:38

ambre schreef:
Ik heb ook al 10 jaar een Liscop.
Scheer max 3 paarden met een set messen voordat ik laat slijpen.Kunnen de volgende dag dan streeploos de ring in.
Zou zeker een zwaar type scheermachine kopen,weet je zeker dat je ook door een dikke vacht komt.
Als je strepen krijgt kun je er nog even haaks overheen scheren,dan trekt het wel weg.

Kan me er even geen beeld bij krijgen :o Je scheert bijvoorbeeld de billen tegen de richting in, dus van rechts naar links als je aan de linkerkant van je paard staat. En haaks overheen scheren is dan van boven naar beneden? Bedoel je dat zo?
Ik scheer nl 1 paard per jaar, mijn eigen. En dan kan het wel eens voorkomen dat er strepen op zitten. De messen zijn geslepen, het apparaat is goed, dus het ligt echt aan mij.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:04

Ik bedoel dat je met horizontale strepen er nog een keer schuin,van onder naar boven,tegen de richting vh haar overheen scheert.
Dubbel scheren dus,haal je er vaak nog heel veel af!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:51

Dank je voor de tips! Ga het morgen meteen proberen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:58

Ik haak even in :) Ik wil ook zelf een scheerapparaat kopen, maar welke :')

Ik heb een haflinger met een flinke vacht, dus het moet een redelijk sterk apparaat zijn. Hauptner wordt hier genoemd, maar zijn hier ook ervaringen met de Constanta?

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:09

Ook ik wil graag even inhaken ( weet niet of het is toegestaan anders hoor ik het graag)
Maar ik heb mijn paard dit jaar ook zelf geschoren met een ander scheerapparaat. Nu heeft ze erg veel strepen. En dan allemaal kleine strepen van het Scheerapparaat (smalle streepjes).Kan dit komen omdat de messen niet scherp genoeg zijn of dat er verkeerde messen op zitten?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:03

De meeste kleine streepjes trekken snel weg.
Kan ook zijn dat je een te grof mes hebt of je messen bot zijn.
Hier hetzelfde:nog een x haaks erover en de meesten zijn weg!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:28

Ik val ook even binnen... 8-)

Ik heb vorig jaar na wat rondkijken en vragen een Liscop Lite gekocht (had geïnformeerd bij de paardendrogist en die raadden die aan, ook vanwege mijn snel angstige paard en het geluid).
Ik heb 'm 1x gebruikt en dan was ook de eerste keer dat ik zelf geschoren heb, vond het ook ontzettend spannend...
maar ik moest zeggen dat het resultaat niet heel slecht was voor een eerste keer... :D

Ik heb 'm toen netjes opgeborgen op zolder en dit weekend ga ik proberen om mijn merrie weer te scheren ermee...
Ik twijfel nu alleen of ik de messen niet voor de zekerheid had moeten laten slijpen omdat 'ie nu een jaar niet is gebruikt en er maar 1 paard mee is geschoren...
weet iemand dat?
kan ik gewoon veilig gaan scheren nu?

rubiatobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:53

strepen heb je inderdaad door een aantal puntjes die hier ook al aangegeven zijn.
ik ga meestal een paar keer over dezelfde plaats.

hoe meer je het doet, hoe meer handigheid je krijgt!
(ik doe dit in combinatie met mijn trimsalon, en had een topwinter vorig jaar van 15 paarden/pony's).

ik scheerde mijn paard ook, maar doordat deze op 'wedstrijdrust' staat, en nog juist recreatief gereden wordt, scheer ik hem dit jaar niet.

mijn machine : een heiniger. maar ik scheer niet met de messen die erbij zitten, ik gebruik de fijnste messen die je kan kopen. (denk een 0.2mm) ik koop die gewoon hier in een stock. (weet niet of dit in nederland bestaat, iets als een stock americain).

nog een tip : doe het haar in staartjes en zet deze omhoog, zo kan je geen stuk meescheren.
doe het rustig aan (mijn eerste paard deed ik in 4u, nu in een anderhalf uur, heb ik een gedaan)

veel succes!

rubiatobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:57

en als het goed is, dan moet je zo een resultaat krijgen :

(paard is kruising fries - bwp)

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:05

ziet er netjes uit! :j

Ik heb vanmiddag voor de 2e keer in mijn leven zelf mijn paard geschoren met mijn Liscop lite die we vorig jaar gekocht hebben...
Vond het best wel weer spannend, maar het is volgens mij aardig gelukt...
Messen deden het nog prima!

Afbeelding

Afbeelding

rubiatobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:28

dank u!

jij mag ook trots zijn hoor op je resultaat!! netjes gedaan!