Paard op stalrust, deken, scheren of niks?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Paard op stalrust, deken, scheren of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:16

Ik had even een vraag betreft mijn paard. Zij staat nu al sinds juni op boxrust en mag sinds 3 weken elke dag een half uur stappen. Over ongeveer 5 weken gaan we een trainingsschema maken met de DA om het trainen weer op te bouwen. Nu heeft ze al een behoorlijk dikke wintervacht, zeker voor haar doen.
Op dit moment vind ik dat geen probleem, maar als we over 5 weken mogen gaan opbouwen wil ik niet dat ze elke dag zeiknat van het zweet is. Omdat ik vaak 's avonds na school kom en ik huiswerk moet maken heb ik niet altijd tijd om te wachten tot ze droog is.

Het gaat om een 6 jarige merrie, ze staat nu 23,5 uur per dag op stal wegens herstel na een operatie. Wanneer we weer mogen beginnen met trainen zal ze per dag een half uur/3 kwartier in de stapmolen gaan en daarna het rijden opbouwen. Ook zal ze dagelijks enkele uren d'r stal uit mogen. Dit zal of los in de binnenbak zijn of buiten in een paddock.

Mijn vraag is, wat is verstandig om te doen?
Opties waar ik zelf aan dacht:
- Beginnen met dekens. Ik heb 100, 200, 250 en 300 grams liggen. Eventueel kan ze nu ook worden geschoren voordat ik begin met dekens.
- Helemaal geen dekens en niet scheren (met als resultaat dat ze een erg dikke wintervacht heeft wat niet gunstig is voor het trainen straks)
- Geen dekens en wanneer ik weer mag beginnen met opbouwen scheren en dan deken erop (dit zal halverwege november zijn)

Wat raden jullie me aan? Of zijn er andere opties?

_Marinke_

Re: Paard op stalrust, deken, scheren of niks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:07

Ik zou denk ik of nu met dekens beginnen of wachten en dan scheren (weet niet hoe ze reageert wanneer ze net geschoren is? Erg fris?)

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:51

Mij lijkt het het beste om nu geen dekens op te doen en wanneer je weer mag beginnen met opbouwen, te scheren en dan natuurlijk wel een deken erop

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:49

Ik zou uitkijken met scheren bij een paard dat gedoseerd opgebouwd moet worden. Door te scheren, worden ze vaak wel wat frisser in hun doen en laten en dat kan nu juist net niet bevorderlijk zijn.
Wat is het plan om op te bouwen? In hoeveel weken/maanden tijd zit je weer op een behoorlijk stuk draven bijv.?
Zolang je niet meer dan 5-10 minuten draaft, moet het met het zweten waarschijnlijk wel mee vallen.
En als ze daar weer aan gewend is, zou scheren evt. alsnog kunnen.

Dus pas scheren als het echt een probleem is, die vacht, eerder niet. En dan evt. afhankelijk van je opbouwschema, niet volledig kaal maar bijv. een dekenmodel of een variant daarop.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:31

Ik heb mijn kwpn'er op stalrust vorig jaar geschoren, maar dat was omdat hij een knieoperatie had gehad en vrij snel aankomt. De link hiertussen is dat het helemaal niet bevorderlijk is voor een geblesseerde knie om veel gewicht te moeten doorstaan, en het herstel zwaarder wordt naarmate hij zwaarder is. Omdat hij op minimale basisbrok + 1 pavo weidekoek per dag stond kwam er niet veel energie binnen, en omdat hij ondanks zijn 300grams deken meer moeite moest doen om warm te blijven verbrandde hij zo toch nog energie.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 16:22

Bedankt allemaal.
Ik heb besloten om te wachten tot we weer mogen opbouwen, en dan gaan scheren. Er is sowieso al afgesproken dat ze voordat ik erop ga eerst in de stapmolen moet. Ik ben bang dat ze toch wel fris wordt van het scheren (nog niet eerder gedaan met haar) dus dan kan ze eerst moe worden in de stapmolen zodat ik daarna veilig erop kan. Ben bang dat als ik d'r nu ga scheren dat ik een stuiterend paard naast me heb.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:31

Kijk of je het licht tot savonds wat later aan kan laten staan in de stal. Dat houdt de haargroei tegen en krijgt je paardje hopelijk niet zo'n dikke wintervacht. En misschien beginnen met een dunner deken.

Scheren lijkt me ook niet zo;n goed optie, ze worden er toch wat frisser van.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:34

Je zou ook kunnen overwegen om haar niet helemaal kaal te scheren maar gedeeltelijk. Dan zweet ze minder maar krijgt ook niet gelijk al die kou op haar lijf waar ze weer druk van wordt.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:41

niet scheren, geen dekens. paard wordt niet ziek als hij bezweet staat,zeker als hij op stal staat. zweet ligt nl aan de buitenkant van het harendek, niet op de huid. het zijn geen mensen. en je kan altijd nog een losse fleecedeken erop leggen, die vind je de vlgd ochtend vanzelf in stal. kost 3 euro bij de zeeman.

je doet je paard echt geen plezier door ze een deken op te gooien!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:43

Zou ook gaan voor niet scheren en geen dekens :-) Als je mag gaan opbouwen dan merk je vanzelf wel of ze erg bezweet raakt en dan kun je altijd nog kiezen om te scheren (al dan niet met een streepmodel of helemaal).

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:49

Ik zou niet scheren en geen dekens. Het zweten zou wel mee vallen en zoals lindagertha al zegt zit het zweet aan de buitenkant van het harendek.

Als je wel gaat scheren (nu of als je opbouwd) heb je grote kans dat je een leuk stuiterend paard hebt naast je, en kun je weer van voor af gaan beginnen. Ookal is ze van te voren in de stapmolen geweest. Als ze echt heel bezweet raakt kun je altijd nog voor een streepmodel kiezen.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:41

ik zou ook niet scheren ook niet als je gaat opbouwen want zo heel erg lang en intensief rijdt je de 1e weken toch nog niet. en je kan je paard daarna altijd nog scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:42

Lekker zonder deken laten, zo ontwikkeld ze haar eigen vacht en kan ze het beste haar temperatuur regelen.