paard s' nacht weer op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

paard s' nacht weer op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:46

De paarden op onze stal staan s' zpmers 24/7 buiten en s' winters op stal (ze kunnen dan de wei niet op i.v.m. stuklopen). Op dit moment staan ze nog 24/7 buiten, maar ik vind het toch wel erg koud en nat geworden. Zouden jullie ze in de nachten alweer op stal zetten?

Met deken op kan niet, want twee merries hebben nog een veulen aan de voet (die dus nog moeten kunnen drinken).

Graag advies.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:54

mijn paarden gaan altijd 's nachts op stal, de rest van de paarden op stal staan wel dag en nacht op de weide.

nu in deze periode zijn er een aantal die al wel 's nachts hun paard binnen zetten, maar ook heel veel die dat niet doen.
het ligt er aan hoe je paarden eronder zijn. hebben ze het koud? is er nog voldoende gras of krijgen ze hooi bij?
voor veulens lijkt het me fijner om zo lang mogelijk op de weide te blijven, hoe meer weerstand ze kunnen kweken.

het is een beetje moeilijk om dat zo te zeggen, ligt echt helemaal aan jou paarden.

Kimmetjuh18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:55

ik zelf zou ze persoonlijk wel op stal zetten het is maar net wat jou gevoel erbij is :D

Arabesk

Re: paard s' nacht weer op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:42

Kun je niet de stal openlaten zodat ze zelf kunnen kiezen?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:43

Mijn paard staat al weer op stal, en overdag in de paddock! Weiland gaat snel kapot nu door al die regen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:45

Die van mij staat lekker dag en nacht buiten, genoeg kuil, stroo in zn schuilstalletje en gras. Koud zal hij het echt niet krijgen, hij zit alweer lekker in zijn vachtje

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:47

Mister01 schreef:
mijn paarden gaan altijd 's nachts op stal, de rest van de paarden op stal staan wel dag en nacht op de weide.

nu in deze periode zijn er een aantal die al wel 's nachts hun paard binnen zetten, maar ook heel veel die dat niet doen.
het ligt er aan hoe je paarden eronder zijn. hebben ze het koud? is er nog voldoende gras of krijgen ze hooi bij?
voor veulens lijkt het me fijner om zo lang mogelijk op de weide te blijven, hoe meer weerstand ze kunnen kweken.

het is een beetje moeilijk om dat zo te zeggen, ligt echt helemaal aan jou paarden.

Haha denk het niet hoor. Deze temperatuur is echt hun temperatuur!

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:50

Voor veulens is het niet best om in dit natte weer te staan. Ze kunnen geen droge plek vinden om te gaan liggen, dus ik zou ze snachts echt binnengaan halen.
Kou is het probleem niet, die nattigheid wel.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:07

xxMaxx schreef:
Mister01 schreef:

Haha denk het niet hoor. Deze temperatuur is echt hun temperatuur!

nou ik geloof dat dit heel erg paard afhankelijk is.
ik ben absoluut geen tutje met mijn paarden maar de ene is serieus een kou kleum, en door zijn hele dunne winter vachtje (wat niet komt door een deken, hij heeft van zichzelf heel weinig haar) heeft hij het erg snel koud. 's nachts kan het behoorlijk afkoelen, en dan staat hij op stal al met zijn haren overeind.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:12

Die van mij staan in een stal met paddock. niet opgesloten dus. Net zag ik dat ze ' lekker ' in de regen stonden allemaal. Koud hebben ze het denk ik nog niet. (staan ook merrie met veulen bij)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:46

Koud hebben ze het echt niet, vertellen ze je dat? Pas als de temperaturen bij 0 komen krijgen die van mij een dekentje op, dus hij blijft nu nog wel even zonder dekentje staan

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:50

Veel paarden vinden het buiten fijner dan binnen.
Zo hebben wij alles buiten staan van draver, kwpn met veulen, hafjes, maar vorig jaar ook een arabier die wel degelijk een lekkere dikke wintervacht kreeg (na jaren met dubbeldikke dekens op stal te hebben gestaan)
De kwpn van mijn schoonvader krijgt wel een deken op omdat hij anders teveel afvalt en als zijn energie nodig gaat hebben omzich warm te houden. Deze grote man is niet dik te krijgen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:51

Ja, die van mij heeft nu gewoon 0 gram regendeken op voor de regendeken. Heeft hij denk ik niet eens nodig maar dat is voor mezelf. Maar koud krijgen gebeurt denk ik echt niet snel

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:53

die bij ons op stal staan nu 3nachten binnen
de mijne heeft vanaf maart snachts buiten gestaan, ze staan nu op ruime paddox
koud hebben ze het misschien niet, maar ik vind het toch wel fijner als ze met die wind en regen binnen staan snachts
hij krijgt overigens geen deken op

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:05

Bij ons staan ze s'nachts ook weer binnen zelfs de shetlanders! Overdag gaan ze de bak in zodat het weiland een beetje gespaard blijft.
Ik denk dat ze erg goed tegen de kou kunnen maar ik geloof niet dat die nattigheid goed is voor de veulens.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:13

Mijne staat dag en nacht buiten in een paddock met schuilstal, samen met haar vriendinnetje. Heeft inmiddels een behoorlijke teddyvacht gemaakt, en als ze het te koud vinden gaan ze samen in het schuilstalletje staan. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 10:06

Ze hebben nog genoeg te eten op de wei (ze krijgen daarnaast ook nog 1 x per dag brokken) en eigenlijk wil ik ze zo lang mogelijk buiten laten. Ze kunnen in de winter nog genoeg op stal staan!
Vandaag/vannacht was het niet zo koud gelukkkig.
De paarden/veulens lijken er niet onder te lijden...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:12

Ik heb toevallig gister mijn paardjes van het land gehaald en ze staan nu in de bak met een voorplaats waar ze hun hooi krijgen. Als het strakjes echt guur en koud is gaat de inloopstal pas open.Maar dan poepen en plassen ze in de stal en staan voor de rest gewoon buiten uit vrije wil. (domme beesten haha)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:15

Bij ons staan ze ook al weer op stal en in de paddock.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:21

Mijn paardje gaat 's nachts lekker op stal :j Overdag natuurlijk buiten!

Ze heeft/krijgt geen dekens op, ze is nu alweer druk een wintervachtje aan het aanmaken :)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:29

Oudere paarden kunnen er prima tegen, maar er moet in dit geval rekening gehouden worden met een veulen en die kunnen niet best tegen deze nattigheid.

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:11

Mijn oudjes staan nu nog 24/7 op de weide vind dit nog een redelijke temperatuur.
het veulen zal ik wel even goed in de gaten houden
edit; krommezin

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:23

Bij ons staan ze nog buiten. Zolang het weer nog goed genoeg is, blijven ze ook buiten staan. Mocht het bar en boos worden, dan gaan ze 's nachts naar binnen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:25

Ik ben ook van zolang mogelijk buiten laten. maar mijn Fries staat sinds 9 sept binnen 's nachts. De weides waren zo nat dat meneer niet kon liggen slapen en werd er flink sjaggie van. Dat merkte ik toen hij ineens aangebrand reageerde op mijn dochter. Beest was gewoon moe. Die avond nog binnen gehaald en meneer had zowat geen kuil gegeten. Zo had ie liggen slapen, arm beest.

gcnuesink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:45

bij ons staan de paardjes lekker buiten (ook het veulen). ze kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten staan, maar ze blijven gewoon buiten (boxen met warm stro kunnen ze zo inlopen). eigenlijk gingen ze alleen van de zomer steeds de boxen in vanwege de warmte (die paar dagen haha) en de insecten. op de wei wordt het niet zo nat dat ze geen droge plek meer hebben om te liggen. het ligt wat hoger en is op zandgrond, dat maakt wel een verschil.