Stijf paard, regendeken handig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Candace

Stijf paard, regendeken handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:42

Hoi bokkers!
Ik heb een vraagje. Mijn pony is erg stijf en stram nadat hij een aantal regenbuien op zn rug heeft gehad. Hij gaat dan erg kort lopen.
Hij staat nog tot eind oktober 24/7 buiten, en zoals jullie begrijpen gaat dat vaak samen met regen. Is het verstandig om hem totdat hij weer naar binnen gaat een regendeken op te leggen? De rest van de winter zal ik hem dan alleen de regendeken opleggen als hij buiten staat en het regent. Hij staat dan minimaal een uur of 6 buiten.

Is dit een verstandig idee of krijg ik hierdoor alleen maar een slechtere weerstand bij mn paard?

Alvast bedankt!

Tamadine

Re: Stijf paard, regendeken handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:44

Ik zou het wel doen persoonlijk. Je paardje geeft toch wel aan dat wat extra fijn zou zijn.

Ik ben trouwens geen pro deken persoon hoor, maar als het nodig is, dan vind ik gewoon dat die mogelijkheid er moet zijn.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:46

Bedankt voor je reactie, ik ben idd zelf ook van mening dat hij de mogelijkheid moet krijgen als hij er eentje nodig heeft. :)

Wil alleen graag weten of ie er niet ziek van wordt als hij weer af gaat met normaal weer zegmaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:47

Ja, als het paard stram wordt van de regen zou ik absoluut een regendeken op gaan leggen als ze zoveel regen voorspelt wordt. Bedank je wel dat een regendeken ervoor zorgt dat ze de haren niet meer overeind kunnen zetten, dus wellicht moet je er als het kouder is ook een fleecedeken of hele dunne onderdeken onder gebruiken zodat je paard toch warm blijft. Zo doe ik het ook met mijn oudere paardjes. Als ik merk dat ze last krijgen van het weer, dan krijgen ze een paar dagen een waterdichte deken met eventueel een onderdeken op. Is het weer beter, dan gaat de deken weer af. Dat is altijd heel prima gegaan :j

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:48

Ik heb een regendeken gezien waar een laagje fleece onder vast zit, is dat dan een goed idee? haha sorry ben hierin echt een leek :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:49

Ik zou ook een dun gevoerde regendeken opleggen. Alleen als er buien voorspeld worden, verder zou ik hem aflaten.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:51

ik heb ook een paard wat daar heel gevoelig voor is, bij mij was het probleem direct over nadat ik een dekentje voor hem had tegen de regen.....
Overigens is een deken op bij mij ook echt deken op, en niet op af op af op af. mits het nu nog ineens 30 graden gaat worden maar dat verwacht ik niet...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:56

Ik zou persoonlijk dit paard niet meer buiten laten staan s' nachts, maar lekker op stal in het stro!
Overdag een regen dek met dit weer en wat extra's door het voer voor de stijfheid.
Ik neem aan dat het om een wat ouder beestje gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:57

Hier ook, maar met regendekens heb ik dat niet zo. Als het 5 dagen droog is, hoeft een paard zoals bovenstaande niet met een deken op te lopen, alleen wanneer hij er last van heeft en dat is na de buien. Dus met regen op en anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:58

aerdenhout1 schreef:
Ik zou persoonlijk dit paard niet meer buiten laten staan s' nachts, maar lekker op stal in het stro!
Overdag een regen dek met dit weer en wat extra's door het voer voor de stijfheid.
Ik neem aan dat het om een wat ouder beestje gaat?

Sommige stallen hanteren regels met betrekking hierop, alles naar binnen of alles naar buiten. Dat hebben we hier ook, alles gaat op stal of alles blijft buiten, niet eentje op stal. Maar goed nu hebben we hier ook maar 4 paarden in de winter.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:02

Klopt, ik vind helaas echter toch echt die regels achterhaald een beest is wel een beest, maar de één is simpelweg niet de ander.

één van de redenen dat ik op zoek ben gegaan naar een andere stal. Paarden moeten toch als individu worden gezien in mijn ogen, dat doen we met mensen toch ook? niet iedereen loopt met een even dikke jas. Paarden jas aan jas uit lijkt in mijn ogen ook niet het allerbeste.

Ik begrijp het natuurlijk mechanisme van de vacht wel, maar gezien wij paarden ook niet natuurlijk laten zijn, door erop te dresuren in het zweet te werken, te scheren, brok te voeren etc etc etc. is het natuurlijk paardbestaan toch maar een wassen neus eigenlijk.

Ik denk dat je het moet bekijken per paard....en als deze stijf word met regen/wind, dan is een dun dekentje een goed idee denk ik

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:25

Ik snap niet waarom ongevoerde regendekens gemaakt worden.
Een gevoerde is dan beter,maar waarom heet het dn nog en regendeken? Gewoon een New Zealand of vergelijkbare outdoor deken die hij het hele koude seizoen op kan houden is prima.
Het hele concept "regendeken" vind ik persoonlijk raar. Een outdoordeken is gewoon ook tegen regen en te verkrijgen in dun tot dik (dik voor als je paard geschoren is).

Steeds op en af doen van dekens is ook niet handig voor het paardensysteem. Ze kunnen het dan te warm krijgen met of te koud zonder.

Ik ben ook niet tegen binnenhalen met aanhoudende regen, al is het maar om het land te sparen, en te voorkomen dat ze teveel bagger mee naar binnen krijgen met hun eten, en slippartijen en bijkomende blessures te voorkomen. Dingen die je met al of niet een dek op doen niet kunt veranderen....

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 13:04

Zooo net een regendekentje gescoord! :) Heb nu gefixt dat hij 's nachts lekker naar binnen kan met dit weer en overdag met zn regendekentje op t land. Bedankt voor t delen van jullie ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:32

Lusitana schreef:
Een gevoerde is dan beter,maar waarom heet het dn nog en regendeken? Gewoon een New Zealand of vergelijkbare outdoor deken die hij het hele koude seizoen op kan houden is prima.
Het hele concept "regendeken" vind ik persoonlijk raar. Een outdoordeken is gewoon ook tegen regen en te verkrijgen in dun tot dik (dik voor als je paard geschoren is).

Steeds op en af doen van dekens is ook niet handig voor het paardensysteem. Ze kunnen het dan te warm krijgen met of te koud zonder.

Ik ben ook niet tegen binnenhalen met aanhoudende regen, al is het maar om het land te sparen, en te voorkomen dat ze teveel bagger mee naar binnen krijgen met hun eten, en slippartijen en bijkomende blessures te voorkomen. Dingen die je met al of niet een dek op doen niet kunt veranderen....

Of je het nu regendeken noemt of outdoordeken, maakt niet zoveel uit welke naam het beestje heeft toch?

Als je een winterdeken opgooit, moet je niet constant wisselen nee, helemaal mee eens. Maar als een paard het alleen koud heeft na of in de regen, is een dun dekje voldoende tijdens de buien. Dier heeft immers zonder regen geen last? Ik deed het ook altijd. Wanneer regenachtig weer werd voorspeld, hup deken op tegen de regen, was het droog, ging ie weer af. pas als de winterdeken opging, bleef ie permanent op. Ze hoefde van mij echt niet constant een regenjas aan, nooit problemen gehad en ze was destijds 20.
Bagger binnen krijgen met eten valt wel wat mee hoor, ze staan echt geen blubber te vreten. De oudjes gaan hier met koud regenachtig weer voor de nacht lekker binnen, kunnen ze ook droog liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:00

regendeken of outdoordeken is volgens mij ook hetzelfde...

mijn paard heeft ook een gevoelige en snel stijve rug en die staat ook lekker onder een licht gevoerde waterdichte deken, overdags buiten en 's nachts op stal, ik wissel niet...

Pearlgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:11

Ik zou hem ook een deken opleggen. Zeker als je paard stram is ,...

shannakraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:24

een regendenken doen! en in de winter misschien wel een regen denken met 100 gram of een winterdeken die waterdicht is.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:39

Lusitana schreef:

*knip*

Persoonlijk vind ik hett wel handig een ongevoerde deken aangezien je dan zelf de dikte van de deken geleidelijk kan opbouwen in de herfst en weer kan afbouwen in het voorjaar. En dat altijd onder een waterdichte deken.