Dikker in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Dikker in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:52

Haai, ik heb een vraagje..
als je paardje in de herfst een dikker buikje heeft, is dat dan erg omdat we naar de winter gaan? want waarschijnlijk zal ze toch afvallen omdat ze 24/7 buiten staat.
dus is dat dan heel erg dat ze wat dikker is?

lovesofenzor

Re: Dikker in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:16

van 24/7 buiten hoeft een paard niet af te vallen, zeker niet als ze op het land staan. En een te dik paard is nooit goed, maarja de meeste paarden hebben wel een beetje overgewicht hier in het welvarende nederland :o Zeker de koudbloedtypes.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 18:28

lovesofenzor schreef:
van 24/7 buiten hoeft een paard niet af te vallen, zeker niet als ze op het land staan. En een te dik paard is nooit goed, maarja de meeste paarden hebben wel een beetje overgewicht hier in het welvarende nederland :o Zeker de koudbloedtypes.

oke :D

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:41

Maar in als ze in de winter alleen in de paddock staat, met beperkt hooi, vallen ze volgens mij wel een beetje af, ofniet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:43

Ligt eraan hoe voedzaam je hooi is :)

Ik had mijn pony in de winter op 2 plak hooi+2 plak stro, anders viel hij niet af. Nu zijn gewicht er na 1,5 jaar af is, blijft het gelukkig ook zo. Spijsvertering is weer normaal en hij komt niet meer aan van lucht (want van 4 plakken hooi kwam ie zelfs nog aan :+).

Op de wei krijgt hij alleen beperkt gras via strookbegrazing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:15

Mijn paard is veel te dik en krijgt toch in de winter onbeperkt ruwvoer. Dit omdat ze daar warm van blijven.

Afvallen doet hij door te bewegen, hij staat op een wei waar de paarden veel in beweging zijn. Beweging is het belangrijkst als een paard moet afvallen, als hij genoeg beweegt kan hij al niet eens te dik worden. Om te kunnen bewegen heeft hij wel genoeg gras/hooi/voordroog nodig, zeker in de winter.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:13

Ik heb ze liever in de winter juist iets dikker dan normaal. Omdat ze in de winter hier altijd wel wat aan gewicht verliezen. Ze staan 24/7 op het land met beschutting, maar als het een keer hard waait/stormt en de wind komt van de verkeerde kant... Hebben ze hun eigen speklaagje wel nodig.
Natuurlijk moet het niet uit de hand gaan lopen, ze moeten geen overgewicht krijgen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:15

ga er niet vanuit dat ze ''toch wel afvallen omdat het winter is''
Mijn pony is strontvet uit de afgelopen winter gekomen..
Als je gewoon voert, dan hebben ze het best goed, waardoor ze makkelijk nog kunnen aankomen.

Gewoon in de gaten blijven houden dus :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:12

JudithO schreef:
Ik heb ze liever in de winter juist iets dikker dan normaal. Omdat ze in de winter hier altijd wel wat aan gewicht verliezen. Ze staan 24/7 op het land met beschutting, maar als het een keer hard waait/stormt en de wind komt van de verkeerde kant... Hebben ze hun eigen speklaagje wel nodig.
Natuurlijk moet het niet uit de hand gaan lopen, ze moeten geen overgewicht krijgen.

ik ben bang dat ze dat een beetje gaat krijgen, ik zal even kijken voor een foto..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 11:15

dit was ze eerst:
Afbeelding

zo is ze nu:
Afbeelding
(ze heeft al een best dikke wintervacht)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:17

Dat valt wel mee, hoor. Ik zou me er niet al te druk om maken, het lijkt vooral een hooi/grasbuik te zijn.

Edit: ik zag net in je profiel dat je pony pas een jaar oud is. Dan zou ik me er zeker niet druk om maken. Jaarlingen mag je nauwelijks inkorten, anders loop je het gevaar dat je de groei belemmert.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:30

oke, een ding is wel, dat als je er naast of erachter loopt dan zie je het veel beter en dan zie je echt een dikke buik. vooral als je er achter loopt dan zie je die buik best uitsteken,

maar bedankt voor het advies JudithO