Mijn haflinger scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Mijn haflinger scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 10:56

Mijn haflinger heb ik al zo 6 jaar en maar een winter is zij geschoren geweest.
Een wintervacht maakt mij niet uit omdat ik toch geen wedstrijden rijdt of hoog op niveau.
Maar nu heeft mijn haflinger dit jaar een veulen gehad en een erge blesure waardoor zei eigenlijk al meer dan een jaar heeft stil gestaan, nu zijn wij haar sinds twee weken weer aan het oppakken. Hierbij longeren wij veel met de pessoa om haar goed over haar rug te laten lopen en spieren op te bouwen en rijden wij 2 dagen in de week. Echter kunnen wij niet langer dan 15 minuten longeren omdat ze dan al staat te pompen/hijgen en helemaal bezweet is. Gister een stapritje(wel warm natuurlijk) van nog geen 10 minuten gemaakt onder het zadel en al helemaal nat en moe ervan. Hierdoor is het natuurlijk moeilijk om conditie op te bouwen of moet dit geen probleem zijn? Zweten maakt naar mijn weten niet uit, zolang de ondervacht droog is en ze op adem zijn gestapt kan het geen kwaad, maar ze hijgt/pompt echt na 10 a 15 minuten al. Nu zit ik met het dillema helemaal scheren of gewoon zo doorgaan met conditie opbouwen. Ze wordt wel goed uitgestapt.

Zelf ben ik helemaal niet van het scheren, gedoe met dekens en alles maar als het nodig is dan is het anders.

Setteli

Re: Mijn haflinger scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:03

je zou ook alleen de onderste helft kunnen scheren, dus de bovenkant hals, rug en benen gewoon lang.
dan kan ze toch genoeg warmte kwijt en hoef je haar niet helemaal in de dekens in te pakken (wel iets natuurlijk, maar het scheelt)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:06

Daar zat ik ook aan te denken. Zo'n mooie (vreselijke) streep scheren. Dus onderkant hals, borst en evt buik er uit scheren om het zweten beter te controleren.

Zo kunnen ze zonder deken staan en toch minder last van de wintervacht hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:08

Je kan idd alleen een racestreep doen of alleen de onderkant van de hals. Dan kan ze toch de warmte kwijt, en hoeft ze geen de op.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:09

Zo streep vind ik echt verschrikkelijk haha. Mede omdat ze (nu valt het nog mee) maar zodra het kouder wordt echt een berenvacht krijgt zo dik, haflinger he :P
En het dan echt heel erg opvalt een deel heeel dik rood harenkleed en een deel kaal en wit. Want ze wordt echt gebroken wit na het scheren. Je zit wel met minder gedoe met dekens dat klopt wel. Maar ze zweet echt van hoofd(waar hoofdstel zit) tot kont aan toe.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:13

ja ik vind het ook niet mooi, maar andere optie is helemaal scheren en dan met dekens aan de gang.
Ik vind dat geen probleem. Weet nog niet of ik mijn merrie ga scheren. Ze heeft nu nog een veulen aan de voet tot half november. Ik weet uit ervaring dat ze een enorme berenvacht krijgt. Ik heb haar nu nog niet onder dek staan ivm veulen, dus het wordt nu alleen maar erger.

Tja, elke voordeel heb z'n nadeel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:17

Als ze het zo warm heeft, dan is scheren eerlijker :j
Racestreep is misschien niet mooi, maar wel functioneel. Jij geen geklooi met dekens, zij wel haar warmte kwijt.
En als jij dekens niet erg vindt kun je gewoon helemaal scheren.

Jim is vorige week al geschoren en hij is veel levendiger omdat hij het niet zo warm meer heeft.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:19

Amanda schreef:
Als ze het zo warm heeft, dan is scheren eerlijker :j
Racestreep is misschien niet mooi, maar wel functioneel. Jij geen geklooi met dekens, zij wel haar warmte kwijt.
En als jij dekens niet erg vindt kun je gewoon helemaal scheren.

Jim is vorige week al geschoren en hij is veel levendiger omdat hij het niet zo warm meer heeft.

Ja ze wordt ook vervelend nu na 10 minuten rijden, omdat ze gewoon geen energie meer heeft dan. Ze gaat dan gek doen en hijgt na het longeren en rijden. Alleen een racestreep weet ik niet of dat genoeg is gezien ze eht vanaf waar het hoofdstel zit tot haar kont zweet... Hoorden op stal dat ze in november geen winterhaar meer aanmaken, dus dan is dan scheren handiger lijkt me?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:20

Ja hoor, dat maakt wel uit. Want daar kan ze dan de warmte wel kwijt en zal het over de rest van haar lichaam ook minder warm hebben.
Je kan ook voor een dekenmodel kiezen, dan scheer je nog iets meer weg.
Als ze er nu last van heeft, waarom wachten tot november?
Het zal nog een maand dit weer zijn... En haar vacht wordt alleen maar langer.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:43

die van mijn is ook altijd kletsnat na het rijden al heel snel
ik heb die van mijn nog nooit geschooren dus zat te denken wat ik zal doen dit jaar
ik heb wel atijd dekens op gehad van 200 grams meer niet

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:51

ik zou gewoon scheren maar niet helemaal want anders blijf je in de winter met de dekens aanslepen

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:25

Amanda schreef:
Ja hoor, dat maakt wel uit. Want daar kan ze dan de warmte wel kwijt en zal het over de rest van haar lichaam ook minder warm hebben.
Je kan ook voor een dekenmodel kiezen, dan scheer je nog iets meer weg.
Als ze er nu last van heeft, waarom wachten tot november?
Het zal nog een maand dit weer zijn... En haar vacht wordt alleen maar langer.

In November schijnen ze hun winterhaar aan te maken zeiden ze bij mij op stal.
Dus anders groeit het haar redelijk snel weer terug en heb je kans dat je 2 keer moet scheren.
Een deken op doen is opzich geen probleem :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:42

En wat is het probleem om 2x te scheren?
Daarbij is het in november een stuk kouder dan nu en kan ze misschien met de vacht die ze dan aangemaakt heeft wel uit de voeten.

Ik vond het niet eerlijk om Jim nu te rijden met de wintervacht die hij al had. Dus was het voor mij: scheren of niet rijden. Je gaat zelf ook niet sporten met een winterjas aan.
Aangezien ik geen paard heb gekocht om naar te kijken heb ik gekozen voor scheren.
Jim kan zijn warmte kwijt, ik kan gewoon met hem aan de slag.
En misschien moet ik dan nog een keer scheren, het zij zo. Ik heb een blijer paard, waarbij een bontjas hem niet meer in de weg zit.
Het is een keuze die je maakt. Maar denk aan je paard en waar zij zich het prettigst bij voelt :)

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:55

Misschien is het een tip om juist nu te scheren. Een half model/jachtmodel zou dan zeker ook een optie zijn. In de loop van de winter groeit de vacht weer een beetje terug en heb je geen overdreven gedoe met dekens meer nodig. Wil je het haar de hele winter kort houden dan ontkom je er bijna niet aan om toch nog een 2e keer te scheren.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:25

Als je toch niet op wedstrijd enz. gaat dan zou ik het denk ik niet doen..
Een paard maakt niet voor niks een wintervacht aan.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:28

Over een week of 2 gaat bij mijn haflinger de bontjas er ook af hoor, gewoon helemaal met uitzondering van het zadel. Dekens etc is inderdaad niet handig, maar een goed passende heb je haast geen omkijken naar. En het is veel eerlijker tegenover ponylief. Wil ik haar droogstappen na het werk ben ik gewoon een uur bezig, ze heeft het zo ontzettend warm.

annebintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:04

ik rij 6 dagen per week en ze zweet na een halfuur al ondanks dat ze een hele goeie conditie heeft
ze staat de hele dag binnen in een warme loopstal :P met een 400gr deken op en heb nog
3 200gr liggen 1 van 150gr en een zweetdeken zou scheren een goed idee zijn? /3