Paard ziet er uit als een beer moet ik hem gaan scheren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Paard ziet er uit als een beer moet ik hem gaan scheren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 20:46

Mijn paard ziet er uit als een beer :=
zijn vacht is egt erg dik, te wel ik hem met een regendeken overdag heb op staan.
alleen als het mooi weer is doe ik de deken overdag af, en nachts weer op .
Moet ik nu al mijn paard gaan scheren want hij zweet best wel veel door zijn dikke vacht. :+

Nies_

Re: Paard ziet er uit als een beer moet ik hem gaan scheren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:15

Ik heb een aantal weken geleden al geschoren.. Je moet natuurlijk niks, maar als je nu al last hebt van zn vacht zou ik hem gewoon al scheren.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:15

Yups, hier ook afgelopen zaterdag geschoren !! Heerlijk...

irisvtzant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:15

Je kan al een tijdje scheren hoor :)

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:03

Ons paard lijkt ook op een beer, maar dat is voor mijn niet te reden om te scheren.
Iemand die ik ken scheert haar paard ook, terwijl ze 'm alleen maar buiten heeft staan en helemaal niet rijdt! Ze vindt het gewoon "mooi en stoer staan. " :Y) Maar scheren kan gewoon al hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:14

Niks moet. En al helemaal niet om het uiterlijk.

Als je paard last van de vacht heeft kun je natuurlijk altijd scheren. :)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:30

die van mij wordt morgen weer kaal !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:20

Die van mij gaat ook vandaag.
Als je merkt dat hij er last van heeft lijkt me scheren een prima oplossing.
Als hij er geen last van heeft is scheren ook niet nodig.
Vind ik tenminste.
Ik zou liever niet scheren. Maar die van mij staat al te zweten op de wei.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:41

Het ligt eraan wat je met je paard wilt doen en hoe natuurlijk zijn leven mag zijn.
Met z'n eigen vachtje kan hij zijn temperatuur perfect regelen, dat kan per minuut bijgesteld worden door de vacht meer of minder uit te zetten. Geschoren en dan een deken is altijd minder precies te regelen en dat kan hij niet zelf doen wanneer hij er behoefte aan heeft.
Als jij veel en intensief rijdt en niet veel tijd hebt om de huid droog te stappen, tja, dan is scheren en dekens een optie. Maar als je alleen recreatief rijdt is het voor je paard lekkerder om gewoon zijn eigen super-regelbare vachtje te hebben. Dan maar wat langer uitstappen (tot de huid droog is, buitenste vacht mag nog wel nat zijn).

Misschien is een oplossing om alleen de hals en borst te scheren, en dan verder zonder deken te laten.

Een regendeken drukt de vacht alleen maar plat, daar zou ik nooit voor kiezen. Dan kun je nog beter een licht gevoerde outdoordeken deken doen, om de dikte van de wintervacht te beperken. Maar nu is het nog erg warm voor zoiets.

Denk er ook aan dat het nu ongewoon warm is. Misschien is het volgende week alweer 'normale' temperatuur en is je probleem al weg?

Er zijn al veel topics over wel/ geen dekens, misschien kun je daar ook tips of ideeen uit halen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:48

jowien schreef:
Het ligt eraan wat je met je paard wilt doen en hoe natuurlijk zijn leven mag zijn.
Met z'n eigen vachtje kan hij zijn temperatuur perfect regelen, dat kan per minuut bijgesteld worden door de vacht meer of minder uit te zetten. Geschoren en dan een deken is altijd minder precies te regelen en dat kan hij niet zelf doen wanneer hij er behoefte aan heeft.
Als jij veel en intensief rijdt en niet veel tijd hebt om de huid droog te stappen, tja, dan is scheren en dekens een optie. Maar als je alleen recreatief rijdt is het voor je paard lekkerder om gewoon zijn eigen super-regelbare vachtje te hebben. Dan maar wat langer uitstappen (tot de huid droog is, buitenste vacht mag nog wel nat zijn).

Misschien is een oplossing om alleen de hals en borst te scheren, en dan verder zonder deken te laten.

Een regendeken drukt de vacht alleen maar plat, daar zou ik nooit voor kiezen. Dan kun je nog beter een licht gevoerde outdoordeken deken doen, om de dikte van de wintervacht te beperken. Maar nu is het nog erg warm voor zoiets.

Denk er ook aan dat het nu ongewoon warm is. Misschien is het volgende week alweer 'normale' temperatuur en is je probleem al weg?

Er zijn al veel topics over wel/ geen dekens, misschien kun je daar ook tips of ideeen uit halen.

hoe weet je dan wanneer de huid droog is?

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:52

Als ie een regendeken op heeft die niet gevoerd is dan kan ie ook zn warmte niet kwijt en gaat ie ook zweten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:07

Idd, allereerst die regendeken eraf, da's behoorlijk sneu. Enigste wat die doet is de vacht platdrukken, zodat die niet meer werkt zoals het hoort.
Als je wilt weten of de huid droog is, simel, gewoon tegen de haarrichting in strijken zodat je de huid kunt voelen/zien.
Paarden zijn veel minder zielig dan wij denken. Hier gaan ze (wel na zeker 10 min. uitstappen en nog 10 min binnen wachten) gewoon weer het land op, bezweet en al. Maar da's de buitenkant van de vacht, dat kan allemaal geen kwaad. Ze leven allemaal nog en hebben het nooit koud gehad. :)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:12

Mijn paard is ook al vrij snel teddy, dus ik scheer altijd vrij vroeg. Heerlijk als die vacht eraf is. Lekker dekentje op en klaar. Ik ben alleen geen voorstander van paarden scheren die heel weinig doen. Ik zou persoonlijk alleen scheren als het paard ook echt aan het werk is.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:18

Niet doen, lekker teddy houden. Scheren vind ik echt zonde.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:21

Hoezo zonde? Beter dan straks een ziek paard hebben toch? Het is voor een paard echt niet prettig zo'n dikke vacht hoor.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:16

Sommige paarden vachten zijn niet gemaakt voor ons hollandse weer.Ik zie vaak huidproblemen bij dik behaarde paarden.Dus dat de natuur alles zelf regelt gaat niet helemaal op.
Maar scheren is net als de hoefsmid en wel of geen ijzers.Je doet het als het nodig is,en dat is wanneer jij of je pony er last van heeft...

DaisyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:45

Je kan dit doen als je het nodig vind.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:00

Merel_Claire schreef:
Hoezo zonde? Beter dan straks een ziek paard hebben toch? Het is voor een paard echt niet prettig zo'n dikke vacht hoor.

Van een dikke vacht worden ze niet ziek hoor. Mijn paard staat ook al aardig in zijn vacht. Na het rijden stap ik goed uit en zorg ik dat hij op adem is en afgekoeld is. Daarna gaat hij (bezweet) weer de wei op. Hij is nog nooit ziek geweest. De vacht van een paard kan zichtzelf prima reguleren, beter dan een deken.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:19

_Dune_ schreef:
Merel_Claire schreef:

Van een dikke vacht worden ze niet ziek hoor. Mijn paard staat ook al aardig in zijn vacht. Na het rijden stap ik goed uit en zorg ik dat hij op adem is en afgekoeld is. Daarna gaat hij (bezweet) weer de wei op. Hij is nog nooit ziek geweest. De vacht van een paard kan zichtzelf prima reguleren, beter dan een deken.

Ze worden anders wel eerder ziek van een (natte) dikke vacht dan dat ze geschoren zijn. Vaak zijn ze moeilijk droog te stappen vatten ze dus eerder kou.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:34

Merel_Claire schreef:

Als ik die van mij zou scheren zou ze pas goed ziek worden. := Het is nu toevallig een paar dagen warm maar daarna wordt het weer kouder, en ze staat nog dag en nacht buiten.

Kortom, die blijft lekker een beer deze winter! En als ze na het rijden bezweet is gooi ik er even een zweetdekentje op die ik later weer er af haal. Zo snel zweet ze overigens niet met die kou.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:51

MartineC1711 schreef:
Ze worden anders wel eerder ziek van een (natte) dikke vacht dan dat ze geschoren zijn. Vaak zijn ze moeilijk droog te stappen vatten ze dus eerder kou.

Van een natte vacht worden ze niet ziek. Anders zouden paarden na een regenbui ook ziek zijn. De vacht is juist gemaakt om het vocht vanaf de huid naar de buitenkant van de vacht te transporteren zodat het daar kan verdampen. Lees anders dit artikel eens;
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:56

_Dune_ schreef:
MartineC1711 schreef:

Van een natte vacht worden ze niet ziek. Anders zouden paarden na een regenbui ook ziek zijn. De vacht is juist gemaakt om het vocht vanaf de huid naar de buitenkant van de vacht te transporteren zodat het daar kan verdampen. Lees anders dit artikel eens;
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

van de regen worden ze niet ziek nee, komt omdat de vacht zo gemaakt is dat vocht van buitenaf de huid niet kan raken. Zweet komt van onder de vacht waardoor de huid dus nat is en daar kunnen ze wel ziek van worden als er een koude wind op staat. Een paard wordt niet ziek van een lage temperatuur, wel van een koude wind.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:59

MartineC1711 schreef:
van de regen worden ze niet ziek nee, komt omdat de vacht zo gemaakt is dat vocht van buitenaf de huid niet kan raken. Zweet komt van onder de vacht waardoor de huid dus nat is en daar kunnen ze wel ziek van worden als er een koude wind op staat. Een paard wordt niet ziek van een lage temperatuur, wel van een koude wind.

Maar als je paard op adem is en afgekoeld is, dan is de huid juist niet meer nat en worden ze er ook niet ziek van.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:03

En daarom stap je dus uit, zodat het zweet wat nog op de huid ligt, afgevoerd kan worden naar buiten. Als dan de huid droog is (strijk even tegen de haren in) zet je hem gewoon terug op de wei. Mochten ze echt zwemmen in het zweet, neem je een oude handdoek, wrijf je het ergste nat eraf en stap je daarna nog 10 minuten.

Voor de gezondheid is scheren echt niet nodig, als je die extra 10-20 minuten wil nemen. En dat moet voor ons paarden liefhebbers geen probleem zijn toch? ;)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:16

Ik heb dat artikel een tijdje geleden ook gelezen over het wel of geen deken op doen. Ik denk dat ik mijn puppy, die ik nu zo'n 3 keer per week een half uurtje rijdt, nog geen deken op ga doen deze winter. Juist omdat hij zo zweet tijdens het rijden, dan heb ik het idee dat hij zijn warmte helemaal niet meer weg kan krijgen en juist daardoor ziek kan worden. En dan wordt het maar een beertje, wedstrijden rijd ik toch nog niet en dan zien we wel weer verder :)