teveel te vinden op internet, in de war?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

teveel te vinden op internet, in de war?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 12:56

Hoi allemaal!

Ik weet dat er al veel topics over wel of geen deken bestaat, maar hoop dat jullie mij toch wat persoonlijker advies kunnen geven.
Er is namelijk zo ontzettend veel tegenstrijdige informatie op internet te vinden, dat ik gewoon niet weet wat te doen.

Ik heb sinds 3 weekjes mijn eerste eigen paard.
Het is een friese merrie van 4 jaar.

Op haar vorige stal stond ze swinters binnen (waren wel warme stallen) en stond ze onder een standaart winter/staldeken (denk dat hier 200 grams mee bedoelt wordt?).
Ze is ook nooit geschoren en dit is voor mij ook geen optie. Ik wil dat gewoonweg niet.

Nu rijd ik niet heel intensief met haar, weekend buitenritten, doordeweeks 1 x les en afentoe zelf rijden waarbij ik haar niet teveel het zweet inwerk, want ze zweet ontzettend snel. Gister in de helft van de les gestopt omdat ze al zo ontzettend nat was. en ton lekker lang uitgestapt.
Ook longeer ik haar afentoe.

Nu zit ik dus met de vraag wel of geen zweetdeken na het rijden als ze zo bezweet is, aan de ene kant lees ik is slecht andere kant lees ik het is goed.
Wij hebben wel een solarium op stal, is het dan beter haar daar 20 minuutjes onder te zetten en dan zonder deken weer op stal?
Of moet ik toch voor een zweetdeken gaan? Of lang uitstappen en dan weer op stal?

En wat voor winterdeken zal ik haar opdoen? Of geen deken? Ze staan winters dag en nacht binnen, soms in de paddock.
(ga na deze winter verhuizen naar stal met meer weidegang)

Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

Groetjes.
RMHorse

PBA_

Re: teveel te vinden op internet, in de war?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:00

als je binnen uitstapt is een zweetdeken eigenlijk niet echt nodig. De deken neemt de functie over van de vacht die eigenlijk hetzelfde doet. Namelijk het vocht naar buiten transporteren. Wel lekker gaan stappen. Ben je buiten met een felle wind zou ik het wel doen, daar zijn de meningen een beetje over verdeeld. Onder de solarium af en toe is ook erg lekker voor ze maar je kan zonder. Staat ze nu zonder deken? Zo ja zou je kunne proberen zonder te laten als je dat wilt. Wel is het zo dat je paard een dikkere vacht krijgt, als je dat geen probleem vind, samen met het langere uitstappen zou ik het zo proberen. Wel heeft je paard ruim ruwvoer nodig om de kachel te laten branden en beweging is het beste, nu staat deze veel binnen dus geen invloed van wind en regen wat het koud maakt voor paarden. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:28

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:33

Oeps dacht dat dit topic niet aangemaakt was, dubbel post dus, zou deze slotje kunnen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:54

Mijn paard heeft nu overdag en 's nachts een ongevoerde regendeken om.
Zij staat 's avonds en ' s nachts in een buitenstal, overdag buiten.
Als het kouder gaat worden, krijgt ze een regendeken met fleecevoering om.
Als het echt winter gaat worden krijgt ze een winterdeken om, 250 a 300 gram.
De overgang winter/lente doe ik weer de regendeken met fleecevoering om, totdat de dekens weer helemaal afkunnen.
Mijn paard is niet geschoren en op deze manier gaat het prima.

Na het rijden stap ik nu uit tot ze goed op adem is. Dan zet ik haar een kwartiertje op stal, geef ik haar altijd meteen wat te eten.
Nu heb ik nog geen zweetdeken gebruikt omdat het overdag nog warm is.

Maar als het binnenkort kouder wordt of het waait hard, doe ik na het rijden wel een kwartiertje/half uurtje de zweetdeken op.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-09-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:57

Of je je paard wel of niet onder deken zet is geheel je eigen keus...Ik doe het wel, omdat ik wedstrijden rijd, niet wil dat ze zolang nat blijven en ook in de winter dus regelmatig binnen rijd waar ze met een dikke vacht echt hun warmte niet kwijt kunnen.

Wat zweetdekens betreft, zolang je paard niet onder deken staat is in principe een deken na het rijden ook niet nodig. Heeft het paard wel een deken op, doe ik ook na het rijden een deken op.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:58

Koop een goed basisboek.:)

Iedereen plempt maar van alles op internet, meestal allemaal uitzonderlijke dingen uit hun eigen situatie en meestal in een discussie waar iedereen zijn gelijk wil halen.

Dat kan best nuttig zijn maar echte basiskennis haal je m.i. uit een goed boek. Ik kom uit de tijd van voor internet, heb halve bibliotheken aan paardenboeken verslonden en twijfel zelden of nooit over mijn kennis. Als je boeken leest kom je er ook achter dat het helemaal niet zo ingewikkeld is en dat er gewoon consensus en standaarden zijn over de meeste dingen.

Dan heb je een goed handvat waar je op kan vertrouwen en kan je niet meer in de war worden gemaakt door internet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:56

zelfs in boeken staat het verschillend. Boeken wijsheid vind ik niet altijd de juiste kennis. Veel dingen zie je in de praktijk waar je meer van leert. Ik zeg niet dat het fout is maar het is niet altijd het middel.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:48

Nee hoor, in de meeste boeken staat gewoon hetzelfde.
De praktijk kan je dan afmeten aan de boeken en zo kom je tot iets. Maar dan heb je tenminste een basis. Ik zou het echt niet kunnen met alleen praktijk, dan hoor je van iedereen iets anders, iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik ken veel, echt veel mensen die precies hun vorige 3 stalhouders na-papegaaien en verder gewoon maar wat in het wilde weg doen zonder te weten waarom.

Simpel voorbeeld, schuine beugelblokjes met de hoge kant naar binnen. Omdat iemand gezegd heeft dat je dan je tenen makkelijker naar binnen houdt. Falikant fout gebruik van zo'n beugelblokje en dan snapt men dus gewoon niets van de anatomie van een mens en waarvoor die blokjes bedoeld zijn. Weet je dat wel dan kan je effectiever je rijden verbeteren.
Maar hoe komt je hier achter? Door zelf te lezen en niet af te gaan op wat iedereen zegt!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:38

Okee bedankt voor het advies maar dit is niet echt wat ik vraag :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:00

Waves schreef:
Nee hoor, in de meeste boeken staat gewoon hetzelfde.
De praktijk kan je dan afmeten aan de boeken en zo kom je tot iets. Maar dan heb je tenminste een basis. Ik zou het echt niet kunnen met alleen praktijk, dan hoor je van iedereen iets anders, iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik ken veel, echt veel mensen die precies hun vorige 3 stalhouders na-papegaaien en verder gewoon maar wat in het wilde weg doen zonder te weten waarom.

Simpel voorbeeld, schuine beugelblokjes met de hoge kant naar binnen. Omdat iemand gezegd heeft dat je dan je tenen makkelijker naar binnen houdt. Falikant fout gebruik van zo'n beugelblokje en dan snapt men dus gewoon niets van de anatomie van een mens en waarvoor die blokjes bedoeld zijn. Weet je dat wel dan kan je effectiever je rijden verbeteren.
Maar hoe komt je hier achter? Door zelf te lezen en niet af te gaan op wat iedereen zegt!

een beetje gezond verstand heb je natuurlijk ook wel nodig. Niet zomaar klakkeloos iemand nadoen omdat die denkt dat het zo moet is ook niet goed natuurlijk. Er moet een logica inzitten.