Deken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 22:45

Ik weet niet zeker of ik het bij het goede rubriek heb gezet want het zijn 3 verschillende dingen (kan bij Stalling, medisch of hier dus...)

Het verhaal:

Mijn tinkermerrie is pasgeleden heel ziek geweest. De kliniek weet nog steeds niet wat ze precies heeft en wat ze eraan moeten doen. Ze moet op gras of hooi/voordroog staan dat grofstrengelig is zodat haar darmen goed werken, verder wordt ze heel erg bijgevoerd aangezien ze haast geen eiwitten opneemt en dus extra eiwitten nodig heeft.

Nu heb ik dichtbij huis een plek gevonden op een wei die aan alle voorschriften voldoet. Haar mest wordt eindelijk weer goed en ze gaat weer de goede kant op qua karakter.

Nu heb ik haar nooit onder dekens gehad omdat ze weinig bereden wordt en ze normaal gesproken zelf goed haar temperatuur regelt met haar dikke vacht en het aardige gewicht wat ze normaal heeft O:)

Nu is ze vlak voor ze ziek werd gedekt en ze is dus ook nog eens drachtig. Ze heeft toen zelfs nog met een keuring meegelopen en is ze dagkampioen geworden. 2 weken later is ze dus ziek geworden en is ze heel wat gewicht verloren. De kliniek wil het veulen er niet af halen omdat ze dan een te grote aanslag vinden op haar lichaam.

Mijn vraag is dus of ik haar nu toch onder een winterdeken moet zetten. Ze is nu vrij magertjes geworden, ondanks alle bijvoeding en door de dracht. de kliniek maakt zich niet veel zorgen, ze denken dat het er vanzelf bijkomt als ze weer bevallen is.

Ik ben nu bang dat ze nu in de winter haarzelf niet genoeg warm kan houden omdat ze zo mager is en veel aan het veulen geeft. Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, heeft toegang tot onbeperkt hooi/voordroog (als ik het uit het pak haal dan is het een uur later helemaal droog)

Wat vinden jullie? Als jullie vinden dat ze wel een deken moet, welke dan?

Sorry voor mijn onkunde, maar ik heb echt nog nooit mijn paard onder een deken gehad :o

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:54

Onder een deken moet niet maar is misschien wel prettig.
Onder een deken kan zij haar energie voor de dracht/veulen bewaren en
heeft zij deze minder nodig om zichzelf warm te houden.
Een paard wat al dun is en drachtig mag best een lekker warm jasje aan.

Onze paarden ( niet drachtig en ook niet dun ) staan nu snachts met een staldeken van 100 gram/sommige nog met katoentje.
Overdag als het droog is het liefst gewoon bloot, bij regen/wind een ongevoerde regendeken.

Als de tempraturen onder de 12 graden worden overdag gaat er bij ons overdag een 300 grams regendeken op en snachts op stal een 200 grams.

Als het echt heel koud word stapel ik de staldekens en regendeken.

Als je paardje nooit een deken op heeft gehad zou ik beginnen met een dun dekje en als het echt koud word over gaan op wat dikkers.
Een regendeken met een goede fleecedeken werkt ook prima

succes met je merrie

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:01

lastig hoor biancaa,Ik zou geneigd zijn om te zeggen doe het niet,op zich is het nu nog niet zo heel koud.dus als je het toch zou doen zo laat mogenlijk.uiteindelijk gaat ze zweten onder het deken,en kan de huid dunner worden(zo kreeg ik dat vandaag uitgelegd,mijn merrie is ook magertjes na een onverwacht veulen)zodra het deken er weer vanaf gaat heb je kans dat ze hun huid kapot schuren.
Maar ja ze is natuurlijk wel pas ziekjes geweest,dus opzich zou het geen gek idee zijn(zo dacht ik er met mijn merrie ook over,ze heeft geen grammetje vet,enkel ribbetjes die je ziet liggen)Maar de stalhouder heeft het me afgeraden.

Biancaa

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 07:52

@ellie, inderdaad zo dacht ik er ook over. Dus dat het juist averechts zou werken. Maar het verhaal van FuegoJoy vind ik dus ook kloppen.

Ik ben dus aan de ene kant bang dat ze teveel warmte verliest doordat ze nog steeds niet 100% is maar aan de andere kant dus bang dat ze gaat zweten en dat ze daardoor juist zieker wordt.

Het was trouwens niet de bedoeling dat ze nu al een deken op krijgt hoor, pas als het echt koud is. Ze heeft het nu niet koud en schuilt als het echt hard regent. Wat bij mij dus helemaal oogt dat ze nog niet lekker is omdat ze dat normaal nooit doet. Ze staat normaal juist graag in de regen (en kou, daar voor is het een tinker :P ).

Nog voor de duidelijkheid, ze wordt uiteraard ook niet bereden. Ik vrees dat dit pas over een jaartje ofzo kan. Zeker als ze nog zo dun blijft met veulen in haar buik, dan maar niet rijden.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:28

Wat toevallig dat ik een topic van je tegenkom.

Bij ons hebben we een oude merrie staan, met een prima weerstand hoor. Maar ook bij die merrie word er zoveel gelet of ze wel genoeg vetjes heeft voor van de winter, en of ze het wel aan kan.. zo niet, dan gaat er een deken op. Ik denk dat je dat best een beetje kan vergelijken met wat Noa nu heeft. Die merrie heeft nu genoeg vetjes, maar als het een poosje wat kouder is, merk je al dat ze ietsjes afvalt.
Hoe zit het met haar wintervacht, maakt ze die wel een beetje aan?

Als ik jou was zou ik gewoon eventjes aankijken hoe ze er zelf op reageert, voorlopig heeft ze iig genoeg aan een wintervacht. Zodra het kouder gaat worden zou ik er persoonlijk een dekentje opgooien :) Dan heeft ze (Wat FuegoJoy ook zegt) meer energie voor haar dracht en eigen gezondheid :j