shet nu al dikke vacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

shet nu al dikke vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:29

Mijn shetxfjord pony komt nu al in zijn wintervacht. Bij hem is dat altijd een superdichte, dikke vacht, waardoor het op dit moment gewoon veel te warm voor hem is. Is er (behalve scheren) iets dat ik kan doen om de verharing op dit moment wat af te remmen? Heb gedacht aan een dekentje, maar ik weet niet of dat helpt? Hij staat overdag buiten en s nachts op stal (samen met de rest van de paarden, hij wil niet alleen buiten blijven s avonds als de rest op stal gaat en is dit al jaren gewend zo) en wordt zo nu en dan ook gereden door mijn dochtertje.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:32

de dagen worden weer korter dus de paarden gaan zich weer klaarmaken voor de winter, heel normaal die van mij is al een maandje geleden begonnen met ruien en vacht aan maken, en die van me stalgenoten ook zo ongeveer.

die van mij heb ik toen ze begon met ruien meteen een regendeken opgegeven en ze stopte ook weer met ruien dus de vacht is mooi dun gebleven, als ze nu weer gaat ruien gooi ik er iets dikkers onder maar dan is het wel al vaak wat kouder als nu.

als straks de dagen weer langer worden na december gooit die van mij d'r dikke vacht ook meteen weer uit, al vriest het dan nog toch gaat ze hem langzaam aan al ruien dan.

Muronia

Re: shet nu al dikke vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:44

punt is bij de pony, dat de vacht zo dicht is, dat het voor nu gewoon echt te warm is. Ik heb wel een dekentje voor hem, maar ik weet niet of hij dan de verdere verharing wat uitstelt en of dat niet te warm is nu.. en zo ja, wat voor deken zou ik er op kunnen gooien?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:49

Als je nu een deken op gaat doen, stopt zijn innerlijke systeem, die de temperatuur regelt.

Gevolg is dan dat je dekens op moet blijven doen, de natuur regelt zich zelf, misschien kun je een extra borstelbeurt doen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:51

hij mag van mij deze winter onder de dekens blijven, geen problemen mee, dus dat is geen punt. Gaat er om dat hij het nu en nog een tijd totdat het ECHT koud wordt anders veel te warm heeft.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:06

Deken erbij en hij heeft het helemaal veels te warm. Niet echt comfortabel voor je pony

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 14:33

nee daarom vraag ik hier ook tips ;). Ik heb hem al 15 jaar maar hij is nog nooit zo vroeg in de wintervacht gekomen, vandaar.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:37

als je geen probleem hebt om hem de hele winter met een deken op te laten staan, zou je hem nu kunnen scheren. En evt een dunne deken op doen. Van de winter dan een dikkere

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:27

Ik ben inprecipe tegen dekens; maar nu zou ik het wel doen,
aangezien je wilt werken :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:27

voor een deken en je eigenlijk al te laat, hij heeft zijn wintervacht nu al. als die al te warm is, dan is een wintervacht + deken helemaal te warm.

je hebt dus twee opties

1. zo laten en geen deken

2. scheren en wel een deken.

mijn shet heeft ook al een mega dikke vacht. een tijdje terug was het nog 26 graden hier en toen stond hij ook echt te zweten in de wei, zijn schouders en hals waren gewoon zeiknat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:14

Het was ook wel een koude zomer, mijn pony's hebben ook al een wintervacht. Geweldig toch dat moeder natuur daar op in springt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:17

Hier staan ze ook al dikker in de vacht, zelfs mijn warmbloed, ze zweten vlugger maar ik heb er verder geen last van.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:49

goed bedoeld van moeder natuur is het zeker, geweldig helaas niet omdat ie het te warm heeft erm,ee ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:49

Het wordt vanzelf kouder. 's Nachts zal je pony zijn warme jasje wel waarderen