Dit paard zonder dekens houden heel de winter, mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wammus5

Dit paard zonder dekens houden heel de winter, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 20:00

Ik had even een vraagje..

Ik heb een KWPN paard die altijd 24/7 buiten heeft gestaan.. Hij heeft toen nooit een deken opgehad en dat ging prima.. Als het weer omsloeg en het ineens enorm koud was dan viel hij wel wat af.. maar met onbeperkt hooi hield hij zichzelf warm en kwam hij weer aan. Ik heb het daarom nooit nodig gevonden om mijn paard een deken om te doen.. veel mensen in mijn omgeving vinden dat gek om een kwpner geen deken om te doen. /3

Het was niet meer mogelijk mijn paard een plek aan te bieden met 24/7 weidegang en hij gaat nu voor het eerst op stal staan. Hij staan dan heel de winter in een buitenstal met lampen die een beetje warmte afgeven. Hij wordt dan iedere dag buiten gedaan tussen 08:00 en 14:00 uur. Omdat hij snachts op stal staat, moet ik hem dan nu een deken omdoen!? want hij kan dan niet meer voor zichzelf een dikke wintervacht maken die hij altijd had. of is dat onzin!?

heeft iemand hier ervaring mee?

lifeofmarit

Re: Dit paard zonder dekens houden heel de winter, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:01

nee hoor, zoland hij voldoende ruwvoer krijgt houd hij zichzelf wel warm :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:04

's nachts op stal betekent dat er beschutting is op de koudste tijd van het etmaal. Dekens zijn dan sneller overbodig om warm te blijven. Hier juist van 's nachts op stal naar 24/7 buiten gegaan en alleen dekens gebruikt toen hij een schuurplek had van een dekje en stalgenoten hem dus binnen lieten staan ivm regen. Nu nog gaat er enkel een 0 grams regendeken op als hij echt staat te bibberen of het aan een stuk door blijft regenen, anders worden zijn spieren stijf. Maar zo lang hij niet aangeeft ergens last van te hebben gaat er geen deken op.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:13

Waarom zou hij niet voor zichzelf een wintervacht kunnen maken. Omdat hij nu binnen staat 's nachts.
ONZIN.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:15

Als je nu al een deken op gaat doen maakt hij minder vacht aan dan dat hij zonder deken zal doen. Ik zal het dken gedoe zo lang mogelijk uitstellen in de hoop dat het niet nodig is en hij een lekkere dikke vacht aanmaakt!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:16

Nee hoor, als 24/7 buiten altijd goed ging zonder dekens zal deze nieuwe constructie al helemaal goed gaan. Ge4en dekens nodig dus :-)

Wammus5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 23:52

ikkeniet schreef:
Waarom zou hij niet voor zichzelf een wintervacht kunnen maken. Omdat hij nu binnen staat 's nachts.
ONZIN.

Dat leek mij juist best logisch.. Als paarden het koud krijgen maken ze eerder een extra dikke wintervacht aan, dan wanneer ze binnen staan. Althans, dat was mijn gedachte. Daarom ook dit topic voor raad. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:57

en daarom moet je het deken omdoen zo lang mogelijk uitstellen zodat hij zoveel mogelijk vacht zelf aanmaakt!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:02

tamary schreef:
's nachts op stal betekent dat er beschutting is op de koudste tijd van het etmaal. Dekens zijn dan sneller overbodig om warm te blijven. Hier juist van 's nachts op stal naar 24/7 buiten gegaan en alleen dekens gebruikt toen hij een schuurplek had van een dekje en stalgenoten hem dus binnen lieten staan ivm regen. Nu nog gaat er enkel een 0 grams regendeken op als hij echt staat te bibberen of het aan een stuk door blijft regenen, anders worden zijn spieren stijf. Maar zo lang hij niet aangeeft ergens last van te hebben gaat er geen deken op.

even inhaken op de eerste opmerking, om warm te blijven bewegen paarden. Dat gaat niet in een stal :)*

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:12

Moet prima kunnen. Paard wat ik nu rij, ook kwpn, staat zo mogelijk ook de hele winter zonder deken. Helaas staan die 's winters wel vrij veel op stal, maar dat gaat gewoon goed hoor!

Merrie die ik hiervoor reed, een nrps, stond ook 24/7 op t land zonder deken, alleen bij heel slecht weer op stal, ging ook prima.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:30

Qimm schreef:
tamary schreef:

even inhaken op de eerste opmerking, om warm te blijven bewegen paarden. Dat gaat niet in een stal :)*

Dat is inderdaad waar, alleen krijgen paarden het eigenlijk bijna nooit koud door lage temperaturen (iig niet in Nederland), maar vooral door nattigheid zoals regen en sneeuw, vooral als dit in combinatie met wind is. Daar biedt de stal wel beschutting voor, dus op stal zullen ze het eigenlijk nooit (te) koud hebben. Mits het paard zijn wintervacht heeft kunnen ontwikkelen uiteraard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:00

Waarom zoek je niet naar een plek waar je paard wel buiten kan blijven? :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:50

Het kan prima. In stal zal het niet gaan vriezen, en hierdoor missen ze het koudste gedeelte van de dag. Zonder deken kan ook prima als ze gedeeltelijk op stal staan, zeker met voldoende ruwvoer. De vacht past zich aan aan de koudste omstandigheden.

Wammus5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:12

Dani_ schreef:
Waarom zoek je niet naar een plek waar je paard wel buiten kan blijven? :)

Dat is haast onmogelijk hier in de randstad. Mijn paard heeft 7 jaar altijd buiten kunnen staan en ik heb daarmee enorm geluk gehad.. maar goed, je vraag en mijn antwoord zijn verder geheel offtopic.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:17

Een paard maakt zoveel vacht aan als hij zelf nodig heeft. Alleen oudere paarden of paarden in een slechte conditie kunnen hier wel eens hulp bij nodig hebben.
En bij sportpaarden snap ik het ook wel, als je paard in het werk staat wil je hem toch droog kunnen stappen binnen normale tijden en niet nat op de wei zetten...
Oftewel: je kunt hem dus makkelijk zonder deken laten staan ;)

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:35

Elk jaar kreeg mijn pony een aantal maanden vrij en stond ze overdag lekker buiten en avonds op stal, ze heeft al die tijd nooit een deken gedragen.
Ze maakte een onwijs dikke wintervacht aan, en ze heeft er echt een hele goede weerstand doorgekregen :j

Nu laat ik voor de tweede keer ooit dit jaar mijn pony scheren omdat ik van plan ben om te gaan rijden ook van de winter,
als ik haar niet scheer gaat ze gauw zweten tijdens het rijden.
Aangezien ze na het scheren haar vacht kwijt is draagt ze wel een deken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:55

Jitske schreef:
Een paard maakt zoveel vacht aan als hij zelf nodig heeft. Alleen oudere paarden of paarden in een slechte conditie kunnen hier wel eens hulp bij nodig hebben.
En bij sportpaarden snap ik het ook wel, als je paard in het werk staat wil je hem toch droog kunnen stappen binnen normale tijden en niet nat op de wei zetten...
Oftewel: je kunt hem dus makkelijk zonder deken laten staan ;)

Dat dacht ik ook. Maar helaas is het niet waar!! Ik had afgelopen winter 5 paarden die allemaal erg verschillend zijn. Mijn haflinger (nu naar nieuw baasje) en mn shetje maken een mega vacht aan. Bij de haf heb ik zlef getwijfeld een deel te scheren omdat rijden niet erg prettig was voor haar. De shet is een heerlijk dikke teddy beer. Maar mijn kwpn er maakt gewoon niet veel vacht aan. WQel iets maar nog niet de helft van de koudbloeden. gevolg... rillend koud / mager paard!! Hij is hardstikke gezond, werkt niet maar is gewoon niet gemaakt om in de sneeuw te staan. Nu staat hij nog 24/7 buiten zonder deken om wat vacht te maken maar dat wordt niet zoveel als bij de rest. (heb hem 5 jaar dus weet nu wel hoe hij gaat worden in de winter)

Wammus5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:44

Bedankt iedereen voor de reacties, ik ga het proberen zonder deken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:03

Een paard maakt niet alleen vacht aan door kou. Naarmate het donkerder word groeit de vacht aan. Als jij je paard om 2 uur al op stal hebt staan en daar is TL verlichting, zal hij zijn vacht een stuk minder dik krijgen dan wanneer hij 24/7 buiten staat.
Waarschijnlijk hebben al de paarden eigenaren al door dat de paarden deze zomer een veel dikkere vacht hebben dan b.v afgelopen jaar. Ze zijn heel vroeg begonnen met het verharen van de zomervacht omdat het niet alleen koud is geweest, maar ook donker weer.
Maar een stal waar het niet tocht, moet voor een buiten paard als die van jou, voldoende zijn en kan je hem rustig zonder dek de winter door krijgen.
Let wel op als je hem in het zweet hebt gereden! Omdat er binnen geen wind staat, en het warmer is, kunnen ze behoorlijk na zweten op stal en blijven ze langer nat. Een goede zweetdeken is geen overbodige luxe denk ik.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:56

Tuurlijk kan het maar als je paard in andere winters wel een deken opheeft denkik dat het wel handig is om even te kijken dat hij niet kou gaat vatten
xx

Lotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:23

Mijn paarden staan al sinds jaren overdag buiten en 's nachts binnen. Ze krijgen allebei een mooie wintervacht en zijn nog nooit ziek geweest. Ik zou het toch proberen. Moest je zien dat hij kou heeft of echt vermagert, kan je nog altijd een deken opleggen.