Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickyyyy

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:52

Ik weet niet of hij al genoemd is, heb niet alle 3 de pagina's door gelezen.

Je kan ook gewoon een stuk piepschuim pakken, die zwaar genoeg maken dat hij niet wegwaaid.
En dan heb je altijd een stuk in je waterbak dat niet bevroren is.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:49

Nickyyyy schreef:
Ik weet niet of hij al genoemd is, heb niet alle 3 de pagina's door gelezen.

Je kan ook gewoon een stuk piepschuim pakken, die zwaar genoeg maken dat hij niet wegwaaid.
En dan heb je altijd een stuk in je waterbak dat niet bevroren is.

Piepschuim verkruimeld makkelijk, zeker met een nieuwsschierige jonge pony die overal zijn tanden in zet.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:08

Als het hard genoeg vriest, zit het piepschuim vastgevroren en heb je nog geen water.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:26

Setteli schreef:
ik meng het ook. Vaak ligt er een dikke laag ijs op en als ik het warme water erover gooi is alles binnen no-time ontdooit.

Ik kende de theorie ook, alleen werkt het zo bij mij wel.

Zo deden wij het ook altijd. werkte prima en bleef langer ijsvrij dan wanneer je alleen koud water toevoegde.

Nu hebben we een verwarmingselement op thermostaat. 24 volt dus.

In andere landen hebben ze ook wel verwarmbare drinkbakken waar een klein spiritus of petroleumbrandertje onder de waterbak zit, achter een deurtje dat op slot zit. Dat brandertje kan geloof ik een week branden als die gevuld is.
Je hebt ook brandertjes op gas, maar dat lijkt me gevaarlijker...
Helaas is in Nederland nog niet zo veel te krijgen. moeten de winters nog wat meer jaren steeds zo lang duren :P ;) Dan komt er vanzelf mee keuze :D

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:54

Sodeletuut schreef:
Ik kan wel eens bij een aquariumzaak langs kunnen gaan..Ik las net ook wat over bruistabletten?

Sommige koikarper-kwekers zitten ook met het probleem; dat de vijver ijsvrij moet blijven zonder stroom.
Het schijnt dat een ijsvrijhouder van Ubbink goed werkt. Deze wordt geleverd inclusief beluchtingspomp en bruissteen. (Voor €12,50 :P )

Ik kan me zomaar voorstellen, dat in de wereld van de visvijvers al meer "ijsvrijhouders" ontwikkeld zijn :j .
Is daar niet iets te vinden, wat het ook prima in onze paardenwaterbakken doet?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:21

GamblersCup schreef:
Nou, ik heb het net even rustig doorgelezen, maar het is een oud forum archief en de foto's die erbij zaten zijn weg. En omdat het een archief is, ziet het er een beetje raar uit. Zonder foto's niet zo erg goed te begrijpen, maar ik doe een poging:

Die vrouw heeft iets van een bad/grote bak op houtblokken gezet, zodat er ruimte tussen de grond en de bak is. Hieronder heeft ze een plastic teil geschoven, waarin ze aan 1 kant een stuk uitgesneden heeft (voor de zuurstoftoevoer voor de kaarsen). In deze plastic teil heeft ze 4 grafkaarsen gezet, de teil moet wel hoger zijn dan de kaarsen. En het liefste de bak zo hoog op blokken geplaatst dat de teil net de bak raakt. Vandaar dus het gat erin, anders gaan de kaarsen door zuurstofgebrek uit. Dit verhit de onderzijde van de bak urenlang en het bevriest niet.
Ze heeft als voorbeeld een bepaalde dag genomen dat het -10 graden was, en er kwam alleen een dun laagje ijs bovenop het water, wat de paarden makkelijk met de neus kapot hadden. En met deze -10 heeft ze de sneeuw om de teil geschoven, als isolatie, je krijgt dan het zog. "iglo-effect". In een iglo kun je ook een vuur maken, binnenzijde blijft dan ook warm.

Maar zonder foto vind ik het een tikje raar klinken. Heb het ook niet uitgeprobeerd, volgens haar werkt het super en urenlang, de kaarsen gaan een uur of 20 mee.
iemand hier inmiddels na al die jaren die van deze oplossing een foto heeft?

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:46

Als het probleem is dat het water bevriest is misschien die tip met een fles, kwart zout, half gekookt afgekoeld water en half lucht iets.
Hebben wij bij de koeien ingedaan en inderdaad, het water bevriest niet

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:24

Ik heb gezien dat een aquarium-verwarmer erg goed werkt. Wellicht is dat het proberen waard.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:06

We hebben geen stroom op de weide... en dat met die flessen werkt absoluut niet... vandaar de heropening van dit topic :)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:10

Uiteindelijk moet je gewoon minimaal twee keer per dag het ijs uit de bak halen. Zo'n fles, isolatiemateriaal etc houdt het langer open maar dat is het dan ook wel

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:17


Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:52

tamary schreef:
Zidore schreef:
We hebben geen stroom op de weide... en dat met die flessen werkt absoluut niet... vandaar de heropening van dit topic :)

Stof ik linkje af : https://www.cattlefence.de/frost-free-h ... less-steel
Hier in gebruik en water altijd vloeibaar.

Wat heb je in gebruik? Als ik je link open zie ik allerlei producten?

edit; gevonden; hij geeft deze link bij mij; https://www.cattlefence.de/frostfreie-traenke/ zijn dat gewone grafkaarsen? of hoe werkt dat precies?

Hier een link gevonden van een Duits forum.

https://www.pferd.de/threads/542210-fro ... luss/page3

Ze hebben de badkuip omkist en gebruiken 2 graflichten en het schijnt te werken.... niemand hier er eravaring mee?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:58

Zijn inderdaad grafkaarsen, goedkoopste die je vinden kan werken er goed onder. Haal ze er wel onderuit als ze op zijn (en zet er geen alvast klaar onder), anders vreten de muizen er aan.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:00

Afbeelding

en als ik deze constructie maak en dan gaten in dat multiplex boor en dan grafkaarsen onder dat bad, zou dat werken?

Afbeelding

ik heb hier nog genoeg isolatiemateriaal

Afbeelding

ziet er best netjes uit, vind ik

Afbeelding
en dat deurtje moet ook wel lukken

Afbeelding
eindresultaat wel aflakken tegen rotten van het hout natuurlijk

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:13

Ik geloof dat ik dan toch in betonplex zou investeren in plaats van die geperste Amerikaanse troep :=

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:25

Mooie constructie Zidore!
Ik had ook zoiets en had aan de linkerkant grafkaarsen eronder, op die plek konden de paarden makkelijk een wakje maken om te drinken. Ik vulde het bad bijna elke dag aan (en verwijderde het ijs)
Samen met een slowfeeder met hooi en een zonnepaneel voor het stroomdraadapparaat kon ik ze zo goed verzorgen zonder voorzieningen als elektra en kraanwater.