's Winters 's nachts op stal of 24/7 buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amandaa_

's Winters 's nachts op stal of 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 14:34

Heb geen idee of het hier goed staat eigenlijk, maar denk het wel.

Hoi,

Bij ons op stal is de mogelijkheid je paard 's winters binnen te zetten. Nu was het plan op het moment dat we mijn fjordje kochten om haar 24/7 buiten te zetten, met schuilmogelijkheid. Nu is van de zomer gebleken tijdens de hevige regenbuien dat zij last heeft van rainrot. Hierdoor staat ze dus eigenlijk continu met een deken op, zeker deze zomer door het flutweer.
Nu is mijn vraag, kan ik mijn merrie deze winter beter 's nachts binnen zetten (lekker zonder deken, geen last van de vochtigheid door eventuele regen/sneeuw/ijzel), of gewoon onder een winterdeken alsnog naar buiten?
In beide gevallen staat ze overigens niet alleen. Ze heeft bij haar fokker altijd 's nachts binnen gestaan & bij haar vorige eigenaren 24/7 buiten, al heeft ze daar maar een half jaartje gestaan.

Bedankt alvast!

xSimonee

Re: 's Winters 's nachts op stal of 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:07

Ik zou gewoon snachts binnen zetten en overdag lekker de wei op!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:24

ik zou haar ook snachts binnenzetten, tis toch fijn als je zón zware natte deken ophebt dat hij effies kan drogen

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:27

Die van ons gaan ook juist even naar binnen 's nachts zodat de vacht even lekker kan luchten zonder deken en voor de paarden die zonder deken staan dat die ook goed kunnen opdrogen.. Ik denk dat daar verder helemaal geen nadelen aan zitten voor je merrie dus waarom niet?

Amandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 18:39

Dank jullie! Dan gaat ze van de winter lekker naar binnen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:01

Rainrot is vooral een kwestie van een gebrek aan weerstand. Als het wat droger wordt (ooit....) dan kun je je paard wel 24/7 buiten laten. Een fjord kan daar zéker tegen.

Als het warm én regenachtig is, dan wordt rainrot ook erger. STraks wordt het kouder en dan is dat ook minder.

Elke week ff de plekken wassen met 4% dettol oplossing dan ben je er zó vanaf.

Amandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 20:51

Ja klopt! Heb haar ook helemaal laten onderzoeken door de DA, aangezien ze iedere keer weer van de plekjes af is na het wassen, en dan zodra ze weer nat word zit ze wéér onder de korstjes en plekjes van de rainrot. Dus door de DA bloed laten afnemen, en pony verder helemaal laten onderzoeken. En hij kan verder niet vinden waarom haar weerstand dan minder is. Vandaar dat we het advies kregen om haar verder met regendeken op te laten staan..

Wilde haar ook juist graag 24/7 buiten laten staan 's winters! Maar ben een beetje bang dat ze door het vocht van de sneeuw en dergelijke wéér onder de rainrot zit..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:31

kun je het niet per dag bekijken? met droog weer en vorst kunnen ze prima buiten blijven, maar met sneeuw en regen is het wel fijn voor je paard dat hij snachts naar binnen kan?

daarnaast verschilt het per paard. mijn vorige paard had een hekel aan de stal en stond altijd buiten. mijn huidig paard gaat bij regen al vrij snel in de stal schuilen.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:18

als ik jou was zou ik haar gewoon snachts lekker binnen zetten.
dan kan de vacht lekker goed opdrogen.
ik heb ook ooit eens een pony gehad die dat had, en die heb ik toen ook snachts op stal gezet , en dat is bij haar nooit meer terug gekomen.

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:52

ik denk dat je een prima keus maakt om je paard 's nachts binnen te zetten, kan de vacht luchten, deken luchten en paard heeft toch voldoende beweging en sociaal contact.