Dekens met hals tegen schuren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BEdressage

Dekens met hals tegen schuren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 10:01

Hallo

Mijn paardje is onlangs verhuisd. Op het stal waar hij nu staat gaat hij vaker schuren dan voorheen... :(

Nu gaat hij, als hij op stal komt altijd zijn manen schuren. Hij heeft een stal met een deur waar hij zijn hoofdje kan doorheen steken, ik kan dit klepje wel dichtdoen maar dat vind ik dan weer zielig aangezien hij zo graag naar buiten kijkt...

Zijn staart schuurt hij momenteel bijna niet omdat hij een deken opheeft met een staartflap eraan...

Producten blijken geen hulpmiddel te zijn want hij blijft gewoon schuren.

Zou een deken met halsstuk eraan kunnen voorkomen dat hij gaat schuren? Zijn er andere oplossingen?

Revanches

Re: Dekens met hals tegen schuren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:10

HAR-->SV

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:11

Je kunt ook gewoon de manen kort knippen, waarom zou hij dit doen? komt hij genoeg in de wei?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:40

Mijn paard heeft van het winter ook geschuurd op stal, dit kwam bij hem uit pure verveling. Toen die toen weer 24/7 de wei op kwam (en echt pal naast het bos met allerlei vliegjes e.d.), hield het schuren ook weer op. Nu ga ik niet meer terug naar die stalling waar ik van het winter stond (puur omdat dit mij om enkele zaken niet beviel, en de paarden gewoon echt te weinig buiten kwamen) maar sta nu op een stalling met een heel open (grote) buitenstal, genoeg contact met de buurmannen en ze lopen hele dagen buiten! :D Hij schuurt ook hier niet...

@ Amigo, die van mij heeft ook korte manen (handbreedte), maar schuurde dus ook gewoon. ;)

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:44

Het zou kunnen helpen, maar ik zou ook eerst even kijken waarom ze nu is gaan schuren. Je kunt beter de oorzaak oplossen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:55

Je zou ook een exceemdeken op kunnen doen ;)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:07

Verhuizen levert ook stress op voor een paardje waardoor ze soms ook meer gaan schuren.

Staat hij nu op een plek met meer bomen/water en doet hij het alleen bij warm weer of ook op koudere dagen? Of krijgt hij ander voer op de nieuwe stal?

Je zou anders een deken met hals kunnen proberen, zodat hij daar overdag ook goed beschermt is tegen vliegen/muggen. (als dat de oorzaak is van het schuren natuurlijk)
Ik heb zelf zo'n borstel opgehangen (die helaas wel prijzig zijn!) van Mair en daar schuurt die van mij ook zijn nek aan als hij op stal komt s'avonds.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:59

Een deken met hals kan voorkomen dat hij zijn manen eraf schuurt. Ik zou eerst eens de oorzaak opsporen waarom hij schuurt.

Mocht je een deken met hele (vaste) hals willen gaan gebruiken, dan zou ik overwegen om eentje te nemen die geheel nylon gevoerd is en geen naden heeft.
Ik heb altijd de WB staldekens met hele vaste hals, en die bevallen mij prima. Mijn Fries schuurt ook, maar met deze dekens blijven de manen er netjes op ;)