Is scheren nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Is scheren nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 08:47

Naar aanleiding van een topic over dekens waarbij ik lees dat sommigen hun paard het gehele jaar door kaal scheren en er vervolgens allerlei dekens op gaan gooien zodat ze het niet koud hebben, heb ik eigenlijk de vraag;

IS scheren wel nodig?

Een paard heeft imo niet voor niks een vacht en dat wordt niet voor niks in de winter dikker. De vacht werkt ook heel anders dan bij mensen met hun kale huid en bezweette paarden hebben een prima middel om op te drogen. Namelijk hun haren die het vocht naar de buitenkant brengen waar het kan verdampen. De huid is dan allang droog.

Is het dus niet onze eigen ervaring dat wij het met een natte huid koud krijgen? Dat wij dat op ons paard projecteren en we dus denken dat een bezweet paard kou kan vatten?

Dus ik ben benieuwd: Waarom scheer jij je paard?

(Hou het netjes, ik wil geen reltopic!)

fanci_mike

Re: Is scheren nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:49

Iki scheer alleen in de winter, en alleen omdat ik niet na tien minuten rijden (stap) al een druipend paard wil werken.
In principe kan een paard natuurlijk prima zonder scheren, net wat je al zegt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 08:51

fanci_mike: ben benieuwd waarom je dan niet met een bezweet paard wilt werken :D
Wat is het nadeel ervan? Gaat het je om tijdens het werken zelf (is paard bijv eerder vermoeid) of meer het uitstappen erna (dus dat ie langer bezweet is)?
Daar ben ik dan vooral benieuwd naar ;)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:52

Zelf ben ik niet zo van scheren en de dekens maar ik rij dan ook geen wedstrijden
Kan me voorstellen als je paard een teddyberenvacht krijgt en je rijd indoor wedstrijden (waar het vaak behoorlijk warm is)
Dat je uit praktische overwegingen voor scheren kiest
Een topsportpaard kan ook niet goed presteren met een lange vacht omdat hij dan te snel oververhit raakt
Of wat dacht je van een schimmel met lang haar..
Die hou je nooit schoon en met een lange vacht is wassen niet te doen als het koud is
Laatst bijgewerkt door unamie op 31-08-11 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:53

Ik scheer ook alleen in de winter.
Mijn haflinger heeft het erg snel warm en staat zelfs zonder werken al te zweten met de teddyvacht die hij heeft.
Hij voelt zich duidelijk beter als ik hem scheer.
Heeft niets met kouvatten te maken, maar juist met het feit dat hij het gewoon heel warm heeft.

Maar ik scheer in principe maar 1x, in het najaar. Dat is genoeg. Verder niet.
Als hij het zonder werk niet zo warm had gehad en alleen zou zweten na een half uurtje rijden zou ik ook niet scheren. Maar hij voelt zich er nu gewoon niet prettig bij.

Mijn haflinger staat overigens 24/7 buiten.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:54

Hij zweet binnen tien minuten stappen zo hevig, dat hij echt letterlijk druipt. Als ik dan nog wil werken kan hij zijn warmte niet kwijt, en dat is natuurlijk niet zo gezond.

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:55

er zijn hier al zoveel topics over, tuurlijk is het niet nodig. net als dekens in principe niet nodig zijn.
het is vooral handig, als je veel rijd, ik vind het geen fijn idee, mn paard nat in de wei te zetten.
dus ik gebruik dekens om de vacht terug te houden. maar ze worden zeiknat, en dan doe je er een deken op en dan wordt de deken vochtig van binnen, wat weer koud wordt. vandaar dat ik mijn paarden scheer.
ze hebben meer energie in de winter, ze drogen snel en kunnen dan weer een droge warme deken op.
en het is gewoon veel netter op wedstrijd. (maar dat is bijzaak)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:56

Scheren is natuurlijk nooit nodig, maar in sommige gevallen wel handig. Mijn paard heeft een buitenstal. Dus als ik in de binnenbak getraind heb, en dan met een natpaard met teddyvacht terug naar stal moet, dan moet je de kou in. Kan je wel een uur uitstappen of een zweetdekentje op doen. Maar scheren is dan soms sneller / handiger. Ik vind het op wedstrijd ook wat verzorgder staan, als je een net getoileteerd paard heb, ipv een paard met 5 cm hangend haar aan z'n buik. En wanneer m'n paard dik in het haar zou staan, en na 10 minuten draven al kletsnat van het zweet is, en dus oververhit, dan wordt het met de rest van m'n training ook niet veel meer.

Ik heb vorig jaar geschoren, en ga dit jaar eens wat langer afwachten of het ook zonder kan. Ik ben net enorm van fan van scheren om het scheren, maar als het niet meer praktisch is, dan gaat het haar eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:57

Ik scheer 1x rond november, omdat ik merk dat ponylief geschoren veel lekkerder in zijn vel zit, dan met een dikke wintervacht. Hij is blijer, kijkt wakkerder uit zijn ogen en heeft veel meer plezier in zijn werk.
Hij krijgt dan uiteraard wel een deken op tegen de kou, zo kan ik ook met 1x scheren toe, tegen de tijd dat het haar weer dikker is wordt het voorjaar en verhaart hij zelf.
Scheren in de zomer vind ik bij hem echt niet nodig, hij heeft een perfect zomervachtje, maar ik kan me voorstellen dat je het doet bij (vaak oudere) paarden die echt niet door hun vacht heen komen terwijl het al wel 20 graden is buiten. Dat kan niet comfortabel zijn.

In principe heb je gelijk, scheren is niet nodig. Ik zou ook liever niet scheren, maar ik vind het belangrijker dat ponylief zich lekker voelt.

edit: Er komt vast een vraag over dus nu alvast
-Ik ben geen wedstrijdruiter, maar ik train wel dressuurmatig. Ponylief is vaak in het zweet na het rijden (in elk jaargetijde).
-Ik scheer helemaal behalve benen, hoofd en een klein rondje waar het zadel ligt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-11 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:57

Scheren is natuurlijk niet nodig. Wel is scheren makkelijk voor de ruiter en eveneens ook makkelijk voor het paard. Mijn paard krijgt een dikke wintervacht, ook met deken. Gevolg is een paard dat erg snel gaat zweten en last krijgt van haar dikke winterhaar (te warm). Nadeel daarnaast is dat het paard erg lang nat blijft en dat je dan 's avonds na een les nog verplicht anderhalf uur op stal moet zijn ivm zweetdeken.
Dus: niet nodig, wel makkelijk :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 08:57

Ik lees tot nu toe dus vooral scheren zodat ze tijdens het rijden hun extra warmte kwijt kunnen. En mag ik aannemen veelal wedtrijdruiters?

Ben in vervolg hierop benieuwd WAT jullie scheren en of dat nog toegevoegde waarden heeft dan? Hoor verhalen over helemaal, alleen de hals, of de borst of een coupe met zadel-bontje (dus onder het zadel niet scheren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:59

Ik rij recreatief, maar vind het zelfs dan nog makkelijk om een deel te scheren. Ik scheer de hals en buik zodat ze wel de warmte kwijt kan raken, maar niet dik in de dekens hoeft.
Edit: zie dat dit topic verkeerd staat.
HAR-> SV

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:59

Als ik scheer, dan doe ik alles. Ik vind niets zo lelijk als een jachtmodel ofzo. Maar da's natuurlijk heel persoonlijk, en ik kan me voorstellen dat zo'n patroon wel heel praktisch is.

En ja, ik ben (een beetje) wedstrijdruiter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:01

Ik ben wel een wedstrijdruiter maar niet in de winter.

Ik heb nu 2 jaar een dekenmodel geschoren. Maar dat vond ik lastig met dekens. Want het deel met haar was nog steeds erg warm, maar kale buik dus niet.
Wanneer doe je dan welke deken op? Dan stond hij weer te zweten met een fleecegevoerde regendeken, dan had hij het weer kouder.
Dit jaar wil ik voor het eerst helemaal scheren. Maar dan wel met de haren mee. Zo hoeft hij geen hele dikke deken op en als ik in oktober scheer heeft hij voor de erg koude maanden alweer wat meer vacht aangemaakt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:04

Mijn vorige paard was zonder scheren met wintervacht (ondanks de dekens) super snel buiten adem (echt na 15 minuten al lopen hijgen, en dat terwijl zijn conditie super was). Sporten in je winterjas is gewoon niet ideaal. Na het scheren was hij weer heerlijk een uur te rijden. Dus in de winter ging iedere keer zijn jas (vacht) eraf, en de winterdeken erop.

Ik ben niet voor scheren om te scheren, maar wel als het paard er ook gewoon baat bij heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:05

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:08

IK scheer mijn fries het hele jaar door.. Hij kan dan tijdens het werken zijn warmte beter kwijt en mijn paard heeft ook gauw last van aan dikke vacht in de zomer waardoor hij heel snel gewoon staat te zweten. Zonder vacht voelt hij zich gewoon lekkerder.

Ik scheer tegenworodig ook zijn sokken eraf omdat die van mij heel gevoelig is voor huidaandoeningen over zijn hele lichaam ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:10

Arabesk: Dus omdat het niet gevaarlijk zou zijn kan ik gewoon mijn haflinger niet scheren, ondanks dat hij sloom wordt van de warmte en zich er duidelijk niet prettig bij voelt?
En dan heb ik het over de tijd dat hij gewoon buiten staat en niet eens gereden wordt.
Niet elk paard is hetzelfde.
Ik ben ook niet voor scheren, maar wel voor een vrolijk paard dat goed in zijn vel zit.
En als dat met scheren is, dan is dat maar met scheren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:38

Ieder paard kan inderdaad prima zonder scheren. Ieder rijpaard is een ander verhaal..

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:43

Ik hoef mijn paard in principe niet te scheren(doe het ook niet hoor!) die van mij krijgt alleen dikkere dekens om, zodat ze niet dik in het haar komt. je heb natuurlijk ook paarden die super dik in het haar komen, dan is het wel fijner om ze te scheren. bij elk paard is het anders indd! :)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:46

In de winter scheer ik mijn Quarter wel. Hij krijgt ontzettend veel vacht en is dan echt met geen goed fatsoen na een training weer droog te krijgen :n

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:49

Ik scheer mijn shetters omdat hun vachtje te dik wordt voor de manier van huisvesten en er dan smetbroei ontstaat in de vacht wat tot lelijke plekken en wonden kan leiden.
Dus scheer het hele lichaam behalve het hoofd en de benen. Ze voelen zich altijd gelijk een stuk fijner :)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:49

Wij scheren mij pony ook altijd (begin november), omdat hij anders bijna niet naar buiten kan na het rijden.
Hij is dan pas na een aantal uur opgedroogd en dat lijkt me ook niet echt fijn voor hem :(
Ik rij wel fanatiek hij word ongeveer 6x per week gereden en elke week op wedstrijd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:05

voor mij gelden 2 situaties:

1
oude merrie met cushing. komt in de lente moeilijk uit de haren ondanks lijnzaad en sedochol. ook langere haren. Vanaf de temperatuur boven 20 graden uitkomt staat ze te zweten (zonder enige fysieke inspanning) wel dit paard wordt geschoren en krijgt indien nodig 's nachts een fleece op als de nachten nog niet warm genoeg zijn en een regendek bij echt natte en winderige dagen...

2
volbloed van 6. mag dagelijks 8u op de weide weer of geen weer. wordt minimaal 3x/week gereden, waaronder nog regelmatig op de renbaan. Van zodra de wintervacht zich vormt, snel zweten en conditieverlies. Afdekken voor een dunnere wintervacht is bijna niet te doen, want paard heeft het snel te warm. En een nat paard kan je niet onder een waterdichte deken zetten, want die drogen amper op. ik heb veel geduld, maar 1.5u stappen en wachten vooraleer de winterdeken op kan is er toch wel iets over. Dus eenmaal november volledig scheren en een deken op

mijn vorige paard werd maar 1 tot 2x op een week gereden kon altijd binnen en buiten, stond aan huis. Dus die kon makkelijk na het rijden een uurtje op stal uit de wind. Maar die had ook niet zoveel "last" van der wintervacht (snel zweten en moeilijk opdrogen) die was meestal al terug droog tegen dat we thuis waren...

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:28

Met een dikke wintervacht is mijn paard sneller vermoeid/ heeft minder zin om te werken, dus ofwel leg ik er vroeg genoeg een deken op, ofwel laat ik haar bloot lopen tot half oktober en scheer ik haar dan vooraleer ik er een deken op leg. Scheren vind ik handiger want anders moet je beginnen met s nachts deken, s morgens er weer af, na het rijden deken erop maar dan heeft ze veel te warm... Als je vroeg genoeg in het jaar scheert hebben ze ook alweer wat vacht tegen het einde van het jaar.