Ik scheer 1x rond november, omdat ik merk dat ponylief geschoren veel lekkerder in zijn vel zit, dan met een dikke wintervacht. Hij is blijer, kijkt wakkerder uit zijn ogen en heeft veel meer plezier in zijn werk.
Hij krijgt dan uiteraard wel een deken op tegen de kou, zo kan ik ook met 1x scheren toe, tegen de tijd dat het haar weer dikker is wordt het voorjaar en verhaart hij zelf.
Scheren in de zomer vind ik bij hem echt niet nodig, hij heeft een perfect zomervachtje, maar ik kan me voorstellen dat je het doet bij (vaak oudere) paarden die echt niet door hun vacht heen komen terwijl het al wel 20 graden is buiten. Dat kan niet comfortabel zijn.
In principe heb je gelijk, scheren is niet nodig. Ik zou ook liever niet scheren, maar ik vind het belangrijker dat ponylief zich lekker voelt.
edit: Er komt vast een vraag over dus nu alvast
-Ik ben geen wedstrijdruiter, maar ik train wel dressuurmatig. Ponylief is vaak in het zweet na het rijden (in elk jaargetijde).
-Ik scheer helemaal behalve benen, hoofd en een klein rondje waar het zadel ligt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-11 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt