M'n 10-jarige pony heeft de afgelopen 5/6 jaar met een hele dikke winterdeken op gestaan, en ook nog eens voornamelijk op stal.
Nou sinds aug. 2010 staat hij 24/7 op het land.
Hij stond een aantal maanden geleden nog wel eens met deken om, als het 's nachts een graad of 10 was en het regende hard....
Ik ben nu eindelijk overtuigd dat het veel beter voor mn paard is om hem gewoon zonder deken te zetten.
Maar hoe ga ik dat aanpakken?
Mijn pony staat nu al 2 maanden zonder deken. Maar ondanks de vele regen en de niet al te hoge temperaturen deze zomer heeft hij nog een heeele korte vacht.
Voorgaande winters kreeg hij ook nooit een dikke vacht, ondanks zijn deken...maar ook zijn hoofd en benen waren nooit echt teddy achtig.
Mijn vraag is dus: Denken jullie dat m'n pony nog een dikke vacht aan gaat maken voor de winter? En wat zal ik doen, zal ik hem gewoon maar zonder deken laten staan, tot dat het echt koud wordt?
En mijn tweede vraag: Ik heb heel vaak gehoord dat je een bezweet paard niet zomaar nat buiten mag zetten omdat hij dan ziek wordt... maar ik heb ook gehoord en gelezen (op paardnatuurlijk.nl) dat je een bezweet paard gewoon goed op adem moet stappen en hem dan gewoon buiten kan zetten.
Maar er zijn mensen die vertelden dat hun paard daardoor helemaal stijf en verkouden werden! Dat brengt me weer aan het twijfelen!!
Heeft iemand tips, ideeen of andersinds voor mij??