Volgens mij waren er nog niet zoveel topics over wanneer beginnen met deken en aangezien mijn ruin toch een gevalletje appart is heb ik besloten even een topic te maken.
Ik heb een 15 jarige ruin en de winter is een rot periode voor hem.
Wanneer het kouder wordt, wat ik nu goed aan hem merk, gaat hij slechter in zijn vel zitten.
Hij komt niet door zijn haren heen, heeft energie te kort, futloos, trillen en soms lijkt hij zo mager als een echt slachtpaard.
Ik schaam me soms rot als mensen hem in de winter zien, hij lijkt onwijs verwaarloost en kijkt uit zijn ogen alsof het echt klaar is nu.
Nu heb ik afgelopen winter echt hét voer gevonden. Eindelijk iets dat bij hem past en wat hem heel sterk op de been houdt.
Dit jaar gaan we daar dan ook al vroeg mee beginnen.
Toch vraag ik me nog af wanneer ik nou met dekens ga beginnen.
Het wordt nu ondertussen steeds slechter weer en ik merk het sterk aan hem.
Soms zijn z'n oren en neus koud en staat hij maar een beetje te staan in de wei.
Ik heb wel eens temperatuur opgenomen maar daar is voorderest niets geks aan.
In de winter wordt hij ook nog gereden dus ik wil hem niet nog eens de moeite geven om zoveel te zweten met zo'n vacht als hij het al zo zwaar heeft. Scheren vind ik niet echt wat.. Dus ik was van plan hem weer lekker in de dekens te zetten.
Ik beschik over een 100 gr. deken, een staldeken, een 300 gr. winterdeken en een 200 gr. winterdeken.
Is het misschien een idee om nu rustig op te bouwen met 's nachts een 100 gr. op?
Het is tenslotte alleen 's ochtends dat hij koud is. Overdags knapt hij aardig op en is gewoon lekker op temperatuur.
Olivier in de zomer:

Olivier in de winter:
http://i339.photobucket.com/albums/n468 ... C13527.jpg
(Hier hadden we zijn speciale voer nog niet, dit is trouwens al weer voorjaar, kun je nagaan hoe slecht hij er zelfs toen al uit zag.)