Bereden ruin, wanneer deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Bereden ruin, wanneer deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:37

Hoi.
Volgens mij waren er nog niet zoveel topics over wanneer beginnen met deken en aangezien mijn ruin toch een gevalletje appart is heb ik besloten even een topic te maken.

Ik heb een 15 jarige ruin en de winter is een rot periode voor hem.
Wanneer het kouder wordt, wat ik nu goed aan hem merk, gaat hij slechter in zijn vel zitten.
Hij komt niet door zijn haren heen, heeft energie te kort, futloos, trillen en soms lijkt hij zo mager als een echt slachtpaard.
Ik schaam me soms rot als mensen hem in de winter zien, hij lijkt onwijs verwaarloost en kijkt uit zijn ogen alsof het echt klaar is nu.
Nu heb ik afgelopen winter echt hét voer gevonden. Eindelijk iets dat bij hem past en wat hem heel sterk op de been houdt.
Dit jaar gaan we daar dan ook al vroeg mee beginnen.
Toch vraag ik me nog af wanneer ik nou met dekens ga beginnen.
Het wordt nu ondertussen steeds slechter weer en ik merk het sterk aan hem.
Soms zijn z'n oren en neus koud en staat hij maar een beetje te staan in de wei.
Ik heb wel eens temperatuur opgenomen maar daar is voorderest niets geks aan.

In de winter wordt hij ook nog gereden dus ik wil hem niet nog eens de moeite geven om zoveel te zweten met zo'n vacht als hij het al zo zwaar heeft. Scheren vind ik niet echt wat.. Dus ik was van plan hem weer lekker in de dekens te zetten.
Ik beschik over een 100 gr. deken, een staldeken, een 300 gr. winterdeken en een 200 gr. winterdeken.
Is het misschien een idee om nu rustig op te bouwen met 's nachts een 100 gr. op?
Het is tenslotte alleen 's ochtends dat hij koud is. Overdags knapt hij aardig op en is gewoon lekker op temperatuur.

Olivier in de zomer:
Afbeelding

Olivier in de winter:
http://i339.photobucket.com/albums/n468 ... C13527.jpg
(Hier hadden we zijn speciale voer nog niet, dit is trouwens al weer voorjaar, kun je nagaan hoe slecht hij er zelfs toen al uit zag.)

lisetteexx

Re: Bereden ruin, wanneer deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:41

ik heb mijn paarden al een deken op een 0 grams regen deken misschien kan je daar mee beginnen,
en als het nog iets kouder word een 100 grams en zo verder zodat hij als echt koud word een lekkere 300 of 400 grams deken op

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:42

Ik heb helaas geen 0 grams of regendeken.. behalve die 100/waterdicht.
Zal ik er een moeten aanschaffen?

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:46

ja ik vind nog wel warm voor een 100 grams persoonlijk!

ik zou dus wel een 0 grams aan gaan schaffen maar dat moet je zelf maar even kijken!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:47

Ook voor alleen 's nachts? Want daar gaat het nu tenslotte nog om.
bedankt voor je reactie!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:48

ja je kan alleen s'nachts doen als overdag mooi weer is
ik weet niet waar je woont maar hier regent hele dag zowat dus mijn paarden hebben ze dag en nacht om alleen als het overdag super weer is gaan ze overdag af en s'nachts weer om

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:49

Die niet zo duur hoor en je paard heeft er veel comfort van met dit oliebol weer!

Momenteel heb ik zelfs mijn pony eronder lopen, heeft alweer het begin van een wintervacht, die mag hij ook krijgen, maar hij hoest momenteel en stond te rillen, dus toch maar even een regendeken.

Waarom alleen 's nachts? Regen in de wei is echt geen lolletje voor een paard wat niet goed in zijn vel zit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:49

lisetteexx schreef:
ja je kan alleen s'nachts doen als overdag mooi weer is
ik weet niet waar je woont maar hier regent hele dag zowat dus mijn paarden hebben ze dag en nacht om alleen als het overdag super weer is gaan ze overdag af en s'nachts weer om

Dan denk ik dat ik 's nachts gewoon de 100 gr. op doe en overdags af.. eerst maar eens zien hoe dat gaat!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:55

als het overdag regent moet je hem niet af doen hoor dat paard krijgt dan een oplawaai van de wind het regen en zeker als je begint met een 100 grams ik doe ze alleen af als er geen wind is en de zon vollop schijnt en je zegt dat je paard niet lekker in zijn vel zit dan zou ik toch kiezen om dag en nacht een deken op te doen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:55

ik dek af wanneer er meer nachten op rij de temperatuur onder 10°C duikt. Wij hebben wel vrij warme stallen dus dat duurt wel effe. Overdag leg ik een 0grams regendeken bij veel wind en regen met een gemiddelde temperatuur onder 12°C. Eenmaal overdag de temperaturen gemiddeld niet meer boven de 12°C komen laat ik een fleece gevoerde of 100grams deken op en wanneer de nachten onder gemiddeld 5°C blijven blijft de 220grams winterdeken opliggen, alleen bij een fel zonnetje kan het zijn dat ze nog eens enkele uren zonder staan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:36