Regendeken voor Welsh die snel koud heeft; voering??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Regendeken voor Welsh die snel koud heeft; voering??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 18:29

Met mijn Welsh A merrie heb ik de afgelopen weken heel wat te stellen gehad. 't is helaas een echt mietje, in tegenstelling tot mijn 2 shetters. Met regen en wat wind wat iets langer aanhoud, staat ze meteen flink te trillen. Ik weet dat rillen/trillen is om zichzelf warm te houden, maar af en toe was ze gewoon verstijfd van de kou, en at dan ook helemaal niets meer, dan stond ze echt heftig te shaken.

Dus iedere keer maar op stal gezet, met fleece-deken om te drogen, en dan de deken er weer af. Ik heb hier een schuilstal die ik ook dicht kan, in de winter hebben ze constant beschikking tot de stal, maar zoals nu niet altijd; dan krijgen ze bijv. een stuk helemaal achterin de wei, omdat het voorste stuk moet groeien, en kunnen dus niet bij de stal.
Ook meppen mijn 2 shetters de Welsh merrie gerust de stal uit, zodat ze nog steeds buiten staat te shaken van de kou, in de regen.

In de winter heeft ze eigenlijk nergens last van gehad, ze is dan net een teddybeer en kan dan gewoon in sneeuw en ijzel buiten staan, zonder dat ik haar zo heftig zie shaken.

Nu wil ik voor haar toch graag een regendeken hebben.
Maar heb altijd gehoord dat een ongevoerde regendeken de haren enkel platdrukt, waardoor de pony dus niet nat wordt, maar het wel koud zal hebben... Klopt dat?
Kan ik dus beter een gevoerde regendeken kopen?
En zo ja, aan welke grams voering moet ik dan denken? Ik ben absoluut geen dekenmens (enkel een zweetdeken als het echt nodig is) dus wil iets hebben wat ik, in geval van nood, het hele jaar door zou kunnen gebruiken.
Zou het ook mogelijk zijn om een goede fleece-deken onder een gevoerde of ongevoerde regendeken te doen?

amyz

Re: Regendeken voor Welsh die snel koud heeft; voering??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:35

Mijn Welsh A-mietje staat inmiddels als het regent onder een 150-grams... Eerst ook onder een ongevoerde regendeken (de AV showhengst staat daar nog steeds onder) maar hij werd ineens enorm stijf, dus toch te koud. Met gevoerd dekentje nergens last meer van, hij is weer helemaal happy :)

Afgelopen winter heeft hij die deken ook op gehad, met een onderdeken eronder (geloof een soort highliner oid, hele fijne deken iig) dus dan ben je met 2 dekens klaar :) Moet wel zeggen; hij was afgelopen najaar geschoren ivm show. Had dus iets meer warmte nodig :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:35

Het klopt dat alleen een regendeken geen warmte geeft. In de zomer wel, maar in de winter kan de wintervacht zijn werking (overeind gaan staan) niet hebben. Ik zou eerder voor een ongevoerde regendeken met een onderdeken (150 of 200 grams) gaan. Dan kun je in de winter ook echt warmte toevoegen, en in de zomer voor de heftige buien al een regendeken op doen. Even regen kan ieder paard hebben, als het blijft aanhouden, kunnen ze het echt wel koud krijgen. Een regendeken zorgt er in dat geval voor dat ze droog blijven (daarom al voor de bui de deken op), en daarom ook warmer.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:09

Dit klinkt zo herkenbaar :D Kay is ook echt een mietje. Staat al te rillen bij een paar flinke druppels regen en neemt dan een sprintje richting de schuilstal. Voor hem heb ik een bucas smartex rain, dat is fleece gevoerd en echt 200 % waterdicht/winddicht. In de winter heb ik oa een winterdeken met hals voor hem.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:45

Ik begin meestal met een lichte waterdichte, nl een 107gr dacht ik. kun je altijd nog bijdoen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:23

Ik had er nog niet eerder problemen mee gehad, met enkel een 0 grams deken, tot ergens in july het zo waaide, best wat kouder was geworden en de hele dag regende. Ik had een 0 grams opgelegd en toch was ze behoorlijk koud eronder geworden, daar schrok ik best van! Juist in de herfst kan een 0 gram lijkt het bij haar wel, want dan heeft ze eronder al een meer gevormde vacht, misschien dat dat het is? Nu had eze nog maar een dun zomervachtje.

Ik zou dus voor een gevoerde gaan, al is het maar licht gevoerd. Ik zou zelf het liefst een lichte voering willen hebben, of fleece laag maar die hebben bucas en horseware volgens mij niet (andere merken passen niet goed). Al heeft bucas wel al een 50 grams regendek.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:18

Bedankt voor de informatie allemaal, klopte dus wel degelijk wat ik er van had gehoord.

Ik heb besloten om voor de Profi-Rider blauwe regendeken te gaan, die nu in de aanbieding is bij het Limburgs Ruiterhuis:
[EA-CO] UITVERKOOP Regen+Vliegendekens Hoofdstellen Kleding Singels

In haar maat (145 cm.) was hij alleen nog 'met een gladde 0-grams voering' (dus ongevoerd denk ik dan) op voorraad, dus die maar gedaan.
En dan kan ik voor de echt koude momenten, of voor in de winter, er dus nog een onderdeken onder doen. Voor hoeveel gram zal ik qua onderdeken dan gaan? 200 gr. ofzo?

En ik zou dan toch ook nog, als ze íets warmte moet hebben maar niet al te veel, haar fleecedeken onder de regendeken kunnen doen? Of werkt dat niet?
Kan je die combinatie van onderdeken met x aantal gram + regendeken er over heen ook gebruiken als een soort van winterdeken, als ze bijv. (deels) geschoren zijn? Of moet je dan ook weer aparte winterdekens hebben?

Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar behalve met zweetdekens, heb ik met dekens totaal geen ervaring, had het nooit nodig :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:35

Een 200 gram is een mooie tussenmaat, niet te dun, niet te dik. Bij iets hogere temperaturen zou je ook alleen een fleecedeken eronder kunnen doen.

Je kunt de combi onderdeken met daarover regendeken ook gebruiken voor een paard dat (al dan niet gedeeltelijk) is geschoren. Dan is 200 gram voor de winter echter wel weinig, of er moet maar een heel klein deel geschoren zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 12:13

Angela schreef:
Een 200 gram is een mooie tussenmaat, niet te dun, niet te dik. Bij iets hogere temperaturen zou je ook alleen een fleecedeken eronder kunnen doen.

Je kunt de combi onderdeken met daarover regendeken ook gebruiken voor een paard dat (al dan niet gedeeltelijk) is geschoren. Dan is 200 gram voor de winter echter wel weinig, of er moet maar een heel klein deel geschoren zijn.

Oké, dankjewel :) 200 gr. leek mij idd ook een mooie maat. Kan begrijpen dat het als winterdeken in z'n geheel dan net wat te weinig is. Aan de andere kant, als je echt een winterdeken gebruikt, hebben ze die meestal toch wel heel veel op in de winter, en dan lijkt mij 1 winterdeken fijner voor het paard dan een onderdeken + regendeken. Daarnaast heb ik ze het liefst ongeschoren. Hoe de Welsh merrie dat deze winter gaat doen qua training, zal afwachten zijn. Mocht het echt nodig zijn, laat ik haar wel (deels) scheren. Misschien alleen iets bij de hals, zodat ze igg haar warmte kwijt kan.

Nogmaals, bedankt voor alle info!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:24

Persoonlijk heb ik voor mijn paard:

Een regendeken ongevoerd
Een 200 grams deken voor daaronder
Twee gevoerde regendekens van 300 grams (voor het grootste deel van de winter en zodat ik tussendoor ook kan wassen)
Voor extreme kou kan ik dus altijd nog de 200 grams onder de 300 grams doen.

Zo staat hij straks het grootste deel van de winter met 1 deken, en slechts een deel met 2. Ik vind 1 deken ook prettiger werken, maar ja, het kost je wel een klein vermogen aan dekens zo ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 12:37

Angela schreef:
Persoonlijk heb ik voor mijn paard:

Een regendeken ongevoerd
Een 200 grams deken voor daaronder
Twee gevoerde regendekens van 300 grams (voor het grootste deel van de winter en zodat ik tussendoor ook kan wassen)
Voor extreme kou kan ik dus altijd nog de 200 grams onder de 300 grams doen.

Zo staat hij straks het grootste deel van de winter met 1 deken, en slechts een deel met 2. Ik vind 1 deken ook prettiger werken, maar ja, het kost je wel een klein vermogen aan dekens zo ;)

:)* Slim bekeken! Als je geen ervaring met dekens hebt, denk je daar soms niet aan. We zullen zien, de (ongevoerde) regendeken is inmiddels besteld, kan nu evt. rustig op zoek gaan naar een onderdeken 200 gram, maar haast heeft het niet.
Ben nu al zo'n beetje gewend om haar snel binnen te zetten als het flink gaat regenen := Maar dat hoeft straks dus niet altijd meer, heel fijn.
Dankjewel voor alle tips, volgens mij gaat het nu helemaal goedkomen met m'n mietjes-pony :(:)