fjord scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

fjord scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:36

hallo

mijn fjord is gewens om altijd buiten te staan dus ook in de winter.. nu sta ik op een mange waar ze 24 uur per dag binnen staan in de winter.. ik doe verder geen wedstrijden maar rij wel bijna elke dag.
scheren of niet?

gr
babs

X_Linz_X

Re: fjord scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:37

doe je ook dekens op?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:38

ik heb een 300 grams winterdeken voor haar.. als ik niet ga scheren lijkt me dat niet nodig? maar die dikke vacht is ze vervelend ze zweet vrij snel

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:45

Ik zou het even afwachten en aankijken. Een paar goede zweetdekens klaarleggen en na een half uur of een uurtje de natte wisselen voor een droge.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:58

babs1992 schreef:
waar ze 24 uur per dag binnen staan in de winter..

Ik heb het maar even niet over het scheren.

Een paard wordt hartstikke ongelukkig van 24 uur per dag binnen staan!! En het is ook heel ongezond voor ze, dan hebben ze meer kans op kreupelheid, stalondeugden en koliek. Een paard is een dier dat hoort te bewegen.

Het hele etmaal op stal en één uurtje eruit voor de stapmolen en 's avonds een uurtje voor rijden is echt dierenmishandeling Je sluit je hond toch ook niet de hele dag op in de bench en dan 2x een uurtje per dag uitlaten en dan weer terug in de bench?

Ik zou een andere stal zoeken waar ze minstens 6 uur per dag buiten komen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:02

ze kunnen er wel uit een paar uur in een padock maar je moet er dan bij blijven en verder er uit om te rijden enz.. maar hier gaat mijn vraag niet om!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:57

babs1992 schreef:
ze kunnen er wel uit een paar uur in een padock maar je moet er dan bij blijven en verder er uit om te rijden enz.. maar hier gaat mijn vraag niet om!!

Nee dat kan best, maar zoveel uren binnenstaan is gewoon écht niet goed. Zoek een andere pensionstal waarbij de paarden meer buitenkomen en dan hoeft dat hele scheren ook niet.

Als iemand zou vragen 'moet ik mijn hond scheren want hij zit de hele dag in de bench' dan krijg je geheid opmerkingen over het feit dat je hond zo lang achter elkaar in de bench zit. Dan zal heel bokt over elkaar heen buitelen om te vertellen dat dát dierenmishandeling is.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:23

Ik ben het met arabesk eens, 24upd binnen en alleen eruit voor rijden en eventjes in de paddock is echt niet leuk voor een paard.

Over je vraag: de dikte van de vacht wordt automatisch afgestemd op de omgeving. Dus als een paard 24upd binnen staat, zal de vacht minder dik worden dan als je paard altijd buiten staat. Ook zal waarschijnlijk op een manege het licht 's avonds lang aanblijven, waardoor de wintervacht ook minder wordt gestimuleerd. Dus waarschijnlijk kun je je paardje gewoon zonder dekens en zonder scheren de hele winter zo laten.
(Maar dat is dan ook wel het enige voordeel van 24upd binnen... kun je echt niks anders vinden?)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:48

nee helaas niet.. maar probeer hem zo veel mogelijk buiten te laten staan.. ben zelf ook geen voor stader van zo lang binnen idd maar goed..

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:55

Arabesk schreef:
babs1992 schreef:
waar ze 24 uur per dag binnen staan in de winter..

Ik heb het maar even niet over het scheren.

Een paard wordt hartstikke ongelukkig van 24 uur per dag binnen staan!! En het is ook heel ongezond voor ze, dan hebben ze meer kans op kreupelheid, stalondeugden en koliek. Een paard is een dier dat hoort te bewegen.

Het hele etmaal op stal en één uurtje eruit voor de stapmolen en 's avonds een uurtje voor rijden is echt dierenmishandeling Je sluit je hond toch ook niet de hele dag op in de bench en dan 2x een uurtje per dag uitlaten en dan weer terug in de bench?

Ik zou een andere stal zoeken waar ze minstens 6 uur per dag buiten komen.

je kan daar niet zelf over beslissen als dat zo is op de manege/pensionstal dus daar moet je haar niet op aan vallen.

Ik zal het even aankijken zweet je fjord heel erg dan kan je ook het ''deken model'' scheren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:00

Je kunt een andere pensionstal zoeken.....

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:04

dat kun je wel zeggen maar is de winter is de paddock bevroren en het weiland. Dan laat je een paard ook niet lekker dollen want je wilt niet dat ze hun benen breken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:56

Baily12 schreef:
dat kun je wel zeggen maar is de winter is de paddock bevroren en het weiland. Dan laat je een paard ook niet lekker dollen want je wilt niet dat ze hun benen breken

Waarom? Mijn paarden staan 24/7 buiten ook als het vriest, nog nooit één been gebroken of een glijer. Als paarden te weinig buiten komen gaan ze gek doen als ze wél buiten mogen.

En om déze reden dan maar je paarden de HELE winter op stal houden is onzin. Hoe vaak vriest het hier nou, dat is hooguit een weekje.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:14

Arabesk schreef:
Baily12 schreef:

Waarom? Mijn paarden staan 24/7 buiten ook als het vriest, nog nooit één been gebroken of een glijer. Als paarden te weinig buiten komen gaan ze gek doen als ze wél buiten mogen.

En om déze reden dan maar je paarden de HELE winter op stal houden is onzin. Hoe vaak vriest het hier nou, dat is hooguit een weekje.

Als je paard op een manege staat heb je niet te kiezen, moet je je gewoon houden aan de regels. En andere stalling is misschien in dit geval geen optie?

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:55

@tempus dat bedoel ik :)) je kan niet tegen de eigenaar van de manege zeggen ik doe nu me paard naar buiten omdat IK dat wil. En bij de meeste pensions moeten ze op stal blijven in ieder geval in mijn omgeving heb ik 4 maneges waarbij de allemaal 24/7 binnen moeten blijven.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:11

24u per dag op stal vind ik ook niet kunnen, maargoed, over te scheren.. Ik zou m scheren :j Mijn fjord staat wel gewoon buiten, rij ook wel wedstrijden met dr, maar ook niet veel, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Ik vind het ideaal, geen gedoe met zweetdekens en opdrogen, gewoon een paar keer scheren en een deken dr op gooien, klaar :+

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:30

Ik scheer mijn haflinger ook elke winter. Als ik gereden heb en hij is niet geschoren dan moet hij uren lang opdrogen van het zweten tijdens het rijden. Dan is de kans dat hij ziek of verkouden wordt wel groot. Gewoon scheren dus droogt hij lekker snel op en wordt niet ziek. Je moet wel een deken op doen die de vacht natuurlijk vervangt. Een 300grams deken is genoeg als alle paarden binnen staan. Het zou dan ook niet zo heel koud zijn op stal.

En mensen die discussieren over dat ze 24u binnen staan. Je wil niet weten op hoeveel manege's en stallen dit gebeurd. Er worden vaak te veel paarden gehouden op te weinig grond. En als er bijv. 150paarden op een stal staan kost het veel tijden om de allemaal buiten en binnen te zetten. Tijd is geld...

(babs1992 ik zeg niet dat dit bij jullie zo is, ik weet namelijk niet hoe het bij jullie gaat)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:09

silber_k schreef:
Ik scheer mijn haflinger ook elke winter. Als ik gereden heb en hij is niet geschoren dan moet hij uren lang opdrogen van het zweten tijdens het rijden. Dan is de kans dat hij ziek of verkouden wordt wel groot. Gewoon scheren dus droogt hij lekker snel op en wordt niet ziek. Je moet wel een deken op doen die de vacht natuurlijk vervangt. Een 300grams deken is genoeg als alle paarden binnen staan. Het zou dan ook niet zo heel koud zijn op stal.

Een paard wordt niet ziek van een natte vacht, die is er namelijk juist voor gemaakt om de huid z.s.m. droog te krijgen door het vocht af te voeren via de vacht. Ik zet mijn natte paard in de winter gewoon zonder deken terug in de wei, die is nog nooit ziek geweest. Het belangrijkste is dat het paard goed op adem is en is afgekoeld voordat je hem terug zet in stal of wei.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:26

Arabesk, waar woon je dan kom ik daar ook heen.
Ik heb afgelopen winter toch weken achter elkaar een bevroren bak gehad.

TS omdat je geen wedstrijden rijdt zou je ervoor kunnen kiezen om een model te scheren.
Ik kijk het eerst altijd even aan hoe het met het weer is, ik rijdt wel wedstrijden maar heb haar vorig jaar toch niet geschoren.
Je kan ook besluiten om geen deken op te doen en dan is het nie zo erg als ze nat op stal staan mits je pony goed op adem is en genoeg is afgekoeld.

Over een andere stal zoeken, dat is meestal ook niet zo makkelijk juist de stallen waar de paarden veel buiten staan zomer en winter zijn snel vol of je hebt een lange wachtlijst.
Soms loop ik wel eens te schelden dat ik het saai vind op stal maar dan bedenk ik me weer hoe goed mijn paarden het hebben, in de zomer 24/7 buiten en als de winter in aantocht is gaan ze alleen overdag heel de dag naar buiten.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:35

Ts'er, het is echt niet om je aan te vallen maar 24 uur op stal is echt niks. Ik heb vorig jaar een paard op een manege gehad (en daar stonden ze ook 24 uur op stal) en ik kreeg er pijn in mijn buik van wanneer ik wist dat ik een dag niet kon komen of een dag niet kon rijden. Ik voelde me zo schuldig. Kan je niet proberen om een andere stalling te vinden met weidegang? Het is ook in het belang van de gezondheid van je paardje. 24 uur per dag op stal is bijv. ook erg slecht voor de hoefwerking van je paard.
Maar even ontopic...
Scheren hoeft niet wanneer je je fjord op stal heb staan. Het paard past zich helemaal aan aan de situatie. Wanneer hij binnen staat wordt er niet zo'n dikke wintervacht aangemaakt dan wanneer hij buiten staat.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 22:03

bedankt voor de reacties
over me stallig ga ik niet reageren daar gaat het niet om!

maar als je niet scheert dan nog een deken op is niet nodig? wil hem zo min mogelijk in de wintervacht hebben idd