Wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:45

Hoi allemaal!

Het is nog "zomer", maar je kan beter iets te vroeg vragen stellen dan te laat.
Mijn pony van 17 staat nu 3 winters onder deken, na ong. 5 winters zonder te hebben gestaan.
Ondanks de deken, blijft mevrouw een giga teddybeer. En het begint vroeg, krijg het idee dat ze nu al bezig is met wintervachtje :+.
Vorige winter dikkere deken gekocht, zelfs nog een onderdeken op gedaan, maar tevergeefs. Ook eind augustus/begin september al begonnen met zomerdekentjes.

Het nadeel is ook dat ze hele dagen buiten staan. Dit omdat onze Haf niet een hele nacht naar binnen kan, dan ben ik elke dag bezig met deuren maken :+. Dus scheren kan ook niet.

Iemand idee? Of tips?

Liefs.

Kitsolu

Re: Wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:49

Waarom moet ze d'r haar dan kwijt? Laat 'r lekker in d'r vacht, zonder deken buiten zou ik zeggen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:06

Shahazai schreef:
Waarom moet ze d'r haar dan kwijt? Laat 'r lekker in d'r vacht, zonder deken buiten zou ik zeggen.

Uhm ja, dat word dan lastig, aangezien we wel door trainen en wedstrijdjes rijden..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:04

Ik dat geval is het enige wat in mij opkomt toch scheren, of een winterstop houden.
Als ze haar haar niet verminderd onder dekens, is er verder niet zo veel keus ben ik bang.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:02

Ess_Ramona schreef:
Shahazai schreef:

Uhm ja, dat word dan lastig, aangezien we wel door trainen en wedstrijdjes rijden..

Een paard mét vacht kan evengoed wedstrijden rijden hoor. De vacht regelt het allemaal zelf. Ok de jury vind teddybeertjes niet zo mooi, maar moeten zij niet gewoon kijken of je netjes rijdt? Ongeacht het een haarbal is of niet :+

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:19

helemaal met bovenstaand eens. ik hou van teddy paarden.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:00

Je kan ook je paardje deels scheren; onderkant hals, borst en een streep langs de flanken bijv. Kan hij zijn warmte kwijt en zichzelf toch warm houden. Als je het doet in het najaar, komt er nog wel een beetje vacht op het geschoren gedeelte.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:05

[/quote]

Uhm ja, dat word dan lastig, aangezien we wel door trainen en wedstrijdjes rijden..[/quote]

Een paard mét vacht kan evengoed wedstrijden rijden hoor. De vacht regelt het allemaal zelf. Ok de jury vind teddybeertjes niet zo mooi, maar moeten zij niet gewoon kijken of je netjes rijdt? Ongeacht het een haarbal is of niet :+[/quote]

De moeilijkheid is denk ik niet dat het paard er als een teddybeer uitziet, maar dat hij zweet en je hem niet droog krijgt voordat hij het land weer op gaat. Dat is toch de reden dat wij onze paarden onder dekens zetten? Toch niet omdat de jury het minder mooi zou vinden?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:41

Op www.paardnatuurlijk.nl staat precies beschreven hoe een paardenvacht werkt(hetzelfde als een zweetdeken eigenlijk).

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 02:04

Citaat:
De moeilijkheid is denk ik niet dat het paard er als een teddybeer uitziet, maar dat hij zweet en je hem niet droog krijgt voordat hij het land weer op gaat. Dat is toch de reden dat wij onze paarden onder dekens zetten? Toch niet omdat de jury het minder mooi zou vinden?

Zolang het paard op de huid niet nat is (wat bij een gezond paard eigenlijk nooit zal gebeuren) kan je hem rustig nat op het land zetten en zijn (zweet)dekens zelfs de ziekmakers.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 02:16

Nou ik zal je wat vertellen mijn pony heeft nu al weer een dikke vacht dan sommige pony's hartje winter hebben. Ik bikkel nog gewoon maar even door, het is nu nog prima te doen en pony kan nog best bezweet de wei op. Gelukkig gaat in november de hele teddyvacht er weer vanaf want het is gewoon niet te doen met.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:04

marjolein_el schreef:
Nou ik zal je wat vertellen mijn pony heeft nu al weer een dikke vacht dan sommige pony's hartje winter hebben. Ik bikkel nog gewoon maar even door, het is nu nog prima te doen en pony kan nog best bezweet de wei op. Gelukkig gaat in november de hele teddyvacht er weer vanaf want het is gewoon niet te doen met.

Ik lees ook even mee, want ik overweeg ook deze winter voor het eerst een deken weg te laten...

@ Marjolein_el: waarom is het dan niet meer te doen?? Bedoel je dat je het dan te koud vind om een paard bezweet op de wei te zetten??
Of bedoel je dat je pony het dan te warm krijgt met rijden?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 21:31

Hihi, ja oke, maar ik vind een teddypaardje wel leuk, alleen niet om echt mee te werken.
En met wintervacht heeft ze dus meer haar, (en soms ook meer vet, maar dat kan soms door voer komen :+) en dan komt mijn been ook minder door door de vacht.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:01

Citaat:
Een paard mét vacht kan evengoed wedstrijden rijden hoor. De vacht regelt het allemaal zelf. Ok de jury vind teddybeertjes niet zo mooi, maar moeten zij niet gewoon kijken of je netjes rijdt? Ongeacht het een haarbal is of niet

Behalve als het paard last heeft van het haar met de trainingen/rijden. Gaat niet om het wel of niet mooi. Paard met dikke wintervacht zit zichzelf vaak behoorlijk in de weg of ga jij ook hardlopen met je skipak aan??
Mijn merrie van dik 19 heeft in ieder geval na haar (gedeeltelijke) scheerbeurt altijd weer veel meer energie en lol als met dik pak haar.

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:10

Mijn paard is 30, had eigenlijk nooit echt problemen met vacht verliezen ofzo,
maar dit jaar dus wel. Ze is nog steeds niet uit haar vacht en heeft er best veel last van met rijden.
Dus ik had juist bedacht dat ik dit jaar een keer een deken op wou doen..
Weet iemand of dit een beetje gaat helpen of niet?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:41

Durf ik niet te zeggen.. iig niet scheren! Ik ken iemand met een oudje die niet uit zn vacht kwam, daarom geschoren en toen was het dagdag oudje. Beest had het met 6 dikke dekens nog niet warm.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 02:00

Ik zal hem voor een gedeelte scheren, en dan een dekentje van 200 - 300 grams opleggen zodat het verschil toch niet zo groot is :)