deken dilema..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

deken dilema..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:20

Hoi iedereen,
Na een beetje rondgezocht te hebben op bokt, is mijn 'probleem' nog niet voorbij gekomen.
Het zit namenlijk zo:

Ik heb sinds december een eigen paard, een haflinger. Hij had 's winters geen deken opgekregen en dus had hij een ontzettend dikke wintervacht en in combinatie met een héél slechte conditie was het zweten geblazen. Nou zweette hij zoveel dat het minstens een uur duurde (met drie verschillende zweetdekens) voor hij een beetje droger werd.. Nou wil ik het dit jaar anders gaan doen, probleem is dat hij als de dóód voor scheerapparaten is. En dan niet bang, nee echt panisch. Dit wil ik hem (en mezelf) niet aandoen. Dus nu de grote vraag: Wanneer is het de goede tijd om de eerste deken erop te leggen? en wat voor deken dan? en alleen 's nachts? Ter informatie: hij staat tot half/eind september de hele dag op het land, 's nachts staat hij op stal.

Voor meer informatie kan je altijd vragen, wie weet ben ik wat vergeten te vertellen.
Alvast bedankt!

Apple

Re: deken dilema..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:30

Vacht aanmaken gebeurd onder invloed van licht, nu de dagen korter worden begint de aanmaak van wintervacht.
Met een deken zou je dus nu al moeten beginnen.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:40

Oke, en welke deken dan? Ik heb drie fleece dekens, 1 overgangs, 1 300g en 1 regendeken 200gr.. en dan meteen de hele dag..?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:47

Met een deken nu al beginnen? Als het 25 graden is buiten. Dat doen wij niet, i.v.m zweten onder de deken.
Enkel als het de hele dag hard regent en hard waait dan gaat de 0 grams deken op met deze temperaturen.
( maar dat bepaalt ieder voor zijn eigen paardje natuurlijk, no offence verder hoor :) )

Wij beginnen met de dekens in September als de nachten weer wat koeler worden.
Dan beginnen we met een 200 grams deken. Dit is de combinatie welke ik in de winter gebruik:

200 grams regendeken
300 grams staldeken
300 grams winterdeken

Ik kan dus kiezen voor de volgende diktes buiten:
200 grams, enkel de regendeken
300 grams, enkel de winterdeken
500 grams, regendeken + staldeken eronder
600 grams, regendeken + staldeken eronder

Je kunt natuurljk ook een 200 grams staldeken nemen, dan heb je alle combinaties 100 gram lichter.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:49

Precies, ik vind het nu (ondanks een slechte zomer) nog té warm om er een deken op te gooien.. maar aan de andere kant.. al dat haar wil ik ook niet meer! hij komt donderdag terug (is twee maanden op 'vakantie'gegaan) dus dan kan ik zien hoe hij nu met z'n vacht zit. bedankt voor je reactie, hier kan ik wel wat mee!