Jacobskruid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffie83

Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 22:48

Hoi iedereen groeit er op jullie weiden ook dit nare plantje.

Ik heb het uit gestoken en verbrand dat wel.
Maar nu duikt het weer op andere plekjes op.
En dat is geen pretje,de laatste jaren is het meer opgekomen het krijgt de kans niet om uit te zaaien.
Maar het is en blijft iets wat echt weg moet, :j .
IK baal ervan als ik de weide in loop dan zie ik weer jonge plantjes is dat bij jullie ook zo.
Ons land ligt pal aan de buren zijn land,de buren laten alles groeien, en zaaien en dat wordt elk jaar erger.
Een pony van mijn vriendin die is er aan overleden omdat het ook in het hooi zat dat wist ze niet. ;(
Vind het erg voor haar, maar is er nu niks aan te doen om te zorgen dat die rommel niet meer op je land voortkomt.

Eefste

Re: Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:57

Wat rot dat het op je land staat door de buren..
Wij hebben het gelukkig niet op het land, maar ik weet wel dat er bij ons ieder jaar gif (waar de paarden niet ziek van worden natuurlijk) gespoten wordt op het land als de paarden er een paar weken niet op staan (wisselen dan van land, en als het dan een paar keer flink geregend heeft kunnen ze er weer op)
Hoop dat je goede tips krijgt.. ik kan je verder niet helpen denk ik..

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 00:05

IK ga morgen met bocht vergif aan de gang ,het is echt zo irritante zooi.
en ook soms zo hard nekkig.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:15

Doen de buren er echt niks aan,

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:20

Nee pluisje ze doen er niks aan.
Inmiddels heeft mijn man het ook gezien een schande zegt hij ook heel veel distels bij hem op de wei.
Het hele weiland is echt overwoekerd van hem en die rommel gaat zo naar mij lijkt me.
Ik moet echt zeggen de laatste jaren heb ik echt veel bocht weg gehaald.
Gelukkig eet mijn arabier de distels op ze vindt ze lekker 8)7 al die prikkels?.
Maar ben er niet blij met al dat onkruid van de buren ik heb ook geiten en schapen lopen die vreten ook wel het een en ander af.
Maar die buren _-:( dat is wel erg.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:42

Hartstikke verveld voor jou EN je paardje, Hier zijn er op de manege ook er 2 aan overleden :(
Het beste kun je even de buren het uitleggen, willen ze het niet snappen? Dan is dat bijna ook een sorrt van paardenmishandelin.. Dus het beste kun je gewoon elke dag het land erop checken en de plant er met wortel en al eruit trekken, Oja je paard wel even wegzetten dan ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:44

ik geloof dat ik hier op bokt gelezen had dat iemand mestkorrel op de plantjes strooide en dat ze hierdoor afstierven...

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:17

Bedankt voor jullie adviezen ik ga het land vanavond nog maals onder handen nemen. :)
De buren hebben het inmiddels gehooit.
Bah rommel hooien met jocobskruid en veel heel veel distels nou mooi hooi voor hem niet voor mijn schatten. :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:24

Haha, fijn dat het een beetje recht staat :).
Wij hebben altijd lui hooi, dat is gewoon zonder planten erin maarwel errrug lekker :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:32

Helaas voor jou, als je buurman heeft gehooid en het ligt er nog kan het JKK alsnog snel zaadjes maken en uitzaaien.
Op het moment dat jij het in je weiland hebt staan, heb je daar de komende 20 jaar last van. En de plant is tweejarig, het eerste jaar rozetten, tweede jaar de bloem.
Wat nu bloeit heeft er vorig jaar ook gezeten. En er zitten nu ook rozetten die het volgende jaar bloeien.

Ik kan je alleen maar adviseren je weiland zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor JKK. Dat betekend - helaas - dat je moet bemesten. En eventueel met gif aan de gang moet gaan. Doe dat dan wel als je paardjes voorlopig er niet op hoeven...

Berthaxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:33

dat is idd pech voor jou jha...

heel lastig, gif spuiten zal denk ik wel moeten, maar dan moeten de paarden tijdelijk ergens anders naar toe..

heel jammer voor je, het is wel goed dat je het land goed in de gaten houd!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:33

heb weleens gehoord dat als de plant er staat deze niet opgegeten wordt door de paarden? Wel als ie afgeplukt is oid? :?

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 23:35

Heb de paarden verhuisd morgen nogmaals even spuiten,ik spuit jonge planten kapot maar wat me wel opvalt is dat bij veel paarden boeren hun land er mee vol staat toen ik er naar vroeg wisten ze echt niet dat het kwaad kon ze zijden oh de paarden laten het wel staan oh okee dan voor jullie dacht ik.
Maar morgen neem ik die rommel nogmaals te pakken. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:50

Ja daar heb ik van gehoord ja, en als je een keer hem eruit trekt en vergeet weg te pakken dan kan je dag tegen je paard zeggen!
De kans is redelijk groot dat je een keer die plant laat liggen, dussehh, ik zou hem eruit halen bovendien, een nette weide heeft geen giftige planten ;)

kobuss1 schreef:
heb weleens gehoord dat als de plant er staat deze niet opgegeten wordt door de paarden? Wel als ie afgeplukt is oid? :?

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:41

Ja maar als paarden honger krijgen nemen ze hem ook, maar dan moet echt niks meer te eten staan op het land.
Het is echt zielig hoveel paarden er nog dood gaan aan die zooi ik ken iemand en die hooit land met jacobskruid ik zou het zelf nooit doen.
Daar gaan je paarden echt dood aan. ;(

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:45

Tsja... Als je afentoe hooi geeft wordt je pony niet dik en kun je de Jacobskruid iets langer laten zitten zodat hij eten heeft, maar gaat het nu weer?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:49

petitparis schreef:
ik geloof dat ik hier op bokt gelezen had dat iemand mestkorrel op de plantjes strooide en dat ze hierdoor afstierven...

Ja dat klopt. :j Ik bewaar altijd wat kunstmest in een bus en als ik JKK zie dan doe ik er een handje op en dan is het zo weg.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:45

Mijn paarden eten het niet maar er zijn mensen met paarden en ponys in de buurt en die staan zo kaal dat ze zelfs het jacobskruid nemen.
Mijn wei is echt groot maar ik zal dat eens doen dat kunstmest op het kruid dan is het ook zo weg na deze vele regen val zal het wel weer groeien.
Maar ik hou het echt zo bij dat alles kruid er echt uit gaat,morgen weer even met bocht vergif dan is het echt snel weg wil die zooi echt niet op mijn land hebben. ;)

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:09

hoe zit het dan met de kunstmest? je strooit het erop en daarna verdwijnt de plant gewoon?
heb sinds deze zomer een weide voor de paarden, jammer genoeg staan deze vreselijke dingen er ook op :(

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:11

Ja, het JKK verdwijnt. :j
Maar als het al een grotere plant is zou ik het bovenste deel verwijderen en de kunstmest alleen op het onderste strooien.

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:16

dan gaan we dat eens proberen :) was begonnen met alle planten uit te steken met de hand maar als ik het hele land zo moet doen :+
er blijven waarschijnlijk wel restanten achter? deze moeten dan verwijderd worden neem ik aan?

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:32

Wij trekken ieder jaar de bloeiende planter eruit en alten de eenjarige zitten die komen dan het volgend jaar aan de beurt.
Gelukkig staat errondom onze wei niet zoveel kruid.
Bij ons wordt het ook steeds minder.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:50

kan je niet aanbieden om het land van je buren ook ff mee te spuiten? Zo lang de haard niet weg is, blijf je er last van houden (misschien overbodig om te melden: met 'gewoon onkruid bestijdingsmiddel' gaat JKK niet ten onder, je moet echt grondig spul hebben-ben de naam ff kwijt, kan het voor je navragen) En daarna goed bemesten, op schrale grond gedijt JKK helaas ook erg goed

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:26

Ik las laatst in een blad dat je ze ipv uitsteken beter tot het zand toe af kunt knippen, het valt onder dezelfde categorie als de ui, ze groeien niet met meerdere planten bij elkaar, als je hem uitsteekt groeit hij ergens idd weer terug, laat je de wortel zitten en knip je hem steeds kort komt hij nergens anders terug