Deken, maakt het wat uit met aanmaak van vacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Deken, maakt het wat uit met aanmaak van vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:29

Nou heb ik altijd begrepen dat wanneer een vacht word aangemaakt, geheel aan het licht ligt. Hoeveelheid licht en wanneer enz.

Maar Mastro heeft met de echte natte dagen een regendeken op gehad. En nu is wel duidelijk te merken dat de andere paarden in ons wei'tje (fjord en 2 KWPN'ers) bezig zijn met hun wintervacht. Bij Mastro merk ik er eigenlijk weinig van...

Nou vond ik al dat ie deze winter ook maar een miezerig vachtje had, maar toen heeft ie ook in 24/7 in een binnenstal gestaan tot eind januari, toen ik hem kocht. Dus dan kon het daar aan te verwijten zijn.

Dus wat klopt nou? Maakt een paard aan doordat ie de temperatuur voelt, of maakt ie een vacht aan door de verandering van het licht?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 07:37

Hier wat topics die ik heb gevonden voor andere die ook geinteresseerd zijn:

[VSW] Blijft de de wintervacht korter met deken?
http://www.dierenforum.nl/forum/viewtop ... 32&t=24453

http://www.menverenigingdb.nl/pageid=95/Wintertips.html

Citaat:
4. Hoe wordt een wintervacht aangemaakt?
Omgevingstemperatuur en (zon)licht zorgen ervoor dat het paard een dikke wintervacht aanmaakt. In de hersenen zit de pijnappelklier (glandula pinealis). Wanneer de dagen korter worden, zorgt die klier ervoor dat er veranderingen optreden in onder andere de hormonen die zorgen voor haargroei.
Laat het licht langer aan in de stal en het paard krijgt een minder dikke vacht.
Realiseer je wel dat je paard hierdoor minder tijd krijgt om goed te slapen of te rusten.

Al weet ik niet hoeveel daar waar van is want ze menen ook dat een paard donker nodig heeft om te slapen :+

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 07:40

Ik laat zomer en winterwanneer de paarden op stal komen het licht branden tot +- 23:00 uur.
Daardoor heb ik minder "last" van wintervacht..het werkt echt!
Alleen heb ik een 23 jarig paard op stal staan die wel vacht krijgt maar dat zal ook met de leeftijd te maken hebben denk ik..
Vwb het rusten in het donker is volgens mij lariekoek..
Paarden doen 24 uur per dag hetzelfde...eten..slapen..soezen...

Tempus

Re: Deken, maakt het wat uit met aanmaak van vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:03

Bij mijn 2 paarden maakt het blijkbaar niet uit of ze een deken opkrijgen of niet ( ofwel was ik telkens te laat). Ze worden zelfs onder de deken echte teddy's.