Wanneer Winterdeken om|?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jarmo

Wanneer Winterdeken om|?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 12:59

Mijn fjordje Jarmo, jaaha het gaat nu al veel beter met hem!, die heeft ook een winterdeken, maar hij is nu al aan het verharen, wanneer moet hij zijn winterdeken om?

Alvast bedankt!
/3

Angela

Re: Wanneer Winterdeken om|?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:09

Ik ga met de dekens beginnen als de temperatuur niet meer boven de 10 graden komt. Eerst alleen de nachten, en later ook overdag. Ik begin dan met een dunne deken, en als de temperatuur onder de 5 graden komt, dan de dikke deken. Voor mega-vorst kan er altijd nog een dunne deken onder de dikke deken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:10

Scheer je je fjord dan?
Mijn verzorgfjord heeft een 0grams regendeken op in de winter
de andere fjord staat zonder.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:12

Ik zou voor de winter nooit voor alleen een regendeken gaan. Je paard kan door de deken zijn haren niet meer overeind zetten, en daardoor krijgt een paard met alleen een regendeken het waarschijnlijk kouder als zonder.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:15

Angela schreef:
Ik zou voor de winter nooit voor alleen een regendeken gaan. Je paard kan door de deken zijn haren niet meer overeind zetten, en daardoor krijgt een paard met alleen een regendeken het waarschijnlijk kouder als zonder.

Hij heeft dit vorig jaar ook gehad, en doet het prima zo.
Hij krijgt alsnog een hele dikke vacht, de deken is om het iets te minderen.
Hij heeft het ook niet koud gehad..

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:21

Ik ben ook wel benieuwd! Ik wil dit jaar voor het eerst een deken opdoen bij mijn driejarige. Ik zat zelf ook te denken, om het ieder jaar op te bouwen, om dit jaar te beginnen met een regendeken. Hij staat snachts op stal en overdag lekker buiten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:40

Houd dit ook even bij, heb net zoals cashlee een 3 jarige die voor het eerst een deken op krijgt dus lees even mee :)

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:39

ik gebruik zelf geen dekens, alleen in de winter heeft ze buiten een enkele keer een regendeken o gram om.
als je dekens gebruikt moet je dit met beleid doen en dan zou ik zeggen volg angela haar advies op.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:41

Ik volg dit topic even.
Ik ga mijn fjord dit jaar nog niet scheren. Maar wil wel met dekens beginnen, om de vacht iets minder te laten worden.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:43

Voor mijn haflinger gebruikte ik het eerste jaar geen deken, dat nooit meer :') Toen een 150grams, en weer een jaar later 500 gram. Maar ik heb dan ook gewoon een hekel als er in het voor zo'n dik pak afkomt, en met het rijden zo snel bezweet.

Met de winters doe ik dus 500 grams op, en dan als ik gereden heb nog een fleece'je er onder.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:18

Heb eigenlijk ook weinig tot niet met dekens gewerkt, maar waarschijnlijk wel doen met mn nieuwe paardje, dus ik kijk hier even mee :)

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:51

Ik doe het hetzelfde als Angela!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:54

Meestal ergens in oktober als het kouder begint te worden, doe ik mijn paard een met fleece gevoerde regendeken om.
Als het echt winter en kouder wordt, krijgt ze een 250/300 gram winterdeken om.

Berthaxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:30

ik begin altijd met een zomerdeken, dan de regendeken, dan de fleece gevoerde regendeken, dan de winterdeken, en dan weer terug afbouwen

iig niet in een keer de winterdeken erop als er een pak sneeuw buiten ligt :n

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:34

Maar staan jullie paarden niet buiten dan dat je een zomerdeken op doet, als het toch wat frisser word (dan regent het toch wel vaak)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:40

Het aanmaken van vacht verschilt ook per paard en heeft ook te maken met de lengte van dagen.
De dagen gaan korter worden, waardoor de paarden zo langzamerhand vacht gaan aanmaken.
Het ene paard zal dit sneller doen dan de andere.

Ik zelf kijk het altijd effe aan, maar die van mij staan nu onder een 0-grams regendeken. Maar dit is enkelt alleen om ze te beschermen tegen die heftige regen. Ze staan op het land en hebben daar niet echt een schuilstal.
Nu had mijn oudere merrie hierdoor wat last van haar spieren.

Zo rond de 10 graden gaat er een tussentijdse deken op en vanaf een graadje of 5-6 een winterdeken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:41

als het onder de 10 graden blijft overdag, gaat de fleecedeken er op bij mij. Vriest het 's nachts, dan gaat de 100 grams deken er op, blijft het overdag ook onder de 0*C dan gaat het fleeceje onder de 100grams :j