Dazen: mijn paard wordt echt onhandelbaar (rijden)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1589

Dazen: mijn paard wordt echt onhandelbaar (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:14

Hallo allemaal!

Het is helaas volop dazen seizoen, daar heeft vast iedereen last van. Alleen het paard wat ik rijd wordt er echt onhandelbaar van. Hij wordt zo kriegel van de dazen, dat er op warme (zonnige) dagen absoluut niet te rijden valt.
Begin juli op een warme dag, haalde ik hem een keer op uit de wei, hij was toen compleet over de rooie, ik snapte in eerste instantie niet wat er aan de hand was. Toen pas zag ik dat er een zwerm dazen achter hem aan zat. Hij was zo in paniek dat hij begon te schoppen en te steigeren, waarbij hij mij helaas ook flink geraakt heeft. Ik heb hem toen direct op stal gezet en ben een vliegendeken gaan halen. Sinds die dag staat hij met een vliegendeken tot aan zijn hoofd in de wei, dit gaat goed.
Maar, met rijden is het echt niet te doen. Hij loopt constant te schoppen, schudden, bokken. Als een daas niet door middel van schudden of met zijn staart zwaaien van zijn lichaam af gaat, raakt hij zo in paniek dat hij als een gek gaat gallopperen en bokken, net zolang totdat de daas weg is. Hij is dan echt in blinde paniek, totaal niet te corrigeren en heeft totaal geen aandacht meer voor mij. Dit levert soms gevaarlijke situaties op, met name buiten. Buiten rijden doe ik al niet meer.
De bak ligt vlak aan een maisveld, dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor het aantal dazen. Er is wel een andere bak waar ik gebruik van kan maken, hier zitten ook minder dazen, maar deze ligt op een half uur rijden. En daar heb ik niet altijd tijd voor.

Heeft er iemand enig idee wat ik kan doen aan dazen tijdens het rijden? Het volgende heb ik al geprobeerd:
- ingespoten met anti-vliegenspray (helpt niet)
- vliegen uitrij-deken (helpt niet, dan gaan ze nog onder zijn buik zitten)
- een anti-vliegenband om zijn hals (soort vlooienband)

Het is namelijk zo jammer, dit is juist het seizoen om lekker (buiten) te rijden, maar helaas moet ik er telkens na 10 minuten afspringen, omdat het gewoon te gevaarlijk is.

Wel wil ik nog even benoemen dat andere lichamelijke problemen bij dit paard uitgesloten zijn. De eigenaresse is veearts en heeft hem dus al meerdere malen uitgebreid onderzocht, maar hij heeft nergens pijn of iets dergelijks. Het is puur de paniek van de dazen.

Alvast bedankt!

Groetjes Laura

Rauka

Re: Dazen: mijn paard wordt echt onhandelbaar (rijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:19

Ik heb aan mijn vliegen rijdeken met hele hals zelf een buikflap genaaid. Een oude vliegendeken in stukken geknipt, aan de ene kant genaaid, aan de andere kant clipjes gemaakt. Een vliegen hoofdkap op en de dazen vinden alleen nog grond op de beentjes... maar zolang je blijft draven heb je nergens last van. Bevalt heel goed zo!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:22

pak een eczeem rijdeken of maak zelf een buikflap, heb iik ook gedaan, prima te doen!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:22

Gewone antivlieg helpt niet tegen dazen. Een product als Bremsen Bremse werkt beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:24

dazen komen volgens mij op lichaamswarmte af dus je kunt sprayen wat je wilt,maar als de paarden flink warm worden...

inpakken is haast de enige optie die er dan nog over blijft denk ik?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:25

welke anti-vliegenspray heb je gebruikt? bij mijn paard helpt alleen atex of befix daasspray met hertshoornolie. paard is er wel allergische voor, maar het is het enige dat helpt. (als ik na het rijden niet alles afspoel, dan staat paarlief vol bulten en vervelt de binnenkant van haar benen)

Gelukkig is mijn paard het panische wel voro eenstuk ontgroeid. Als 3-jarige liep ze je omver in de weide om op stal te kunnen en bleef ze geen seconde met meer dan 2 benen op de grond. ik rij in de zomer meestal binnen of 's morgens voor 8u...

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:31

Bedankt voor de tips tot nu toe!

De buikflap aan de deken maken vind ik nog een goed idee, maar ik ben niet zo heel handig, maar dat valt wel op te lossen. Maar kun je wel fatsoenlijk rijden met zo'n compleet ingepakt paard? Kan je ermee gallopperen, dressuurmatig rijden, springen?

Petitparis, ik heb Bremsen Bremse en Atex geprobeert, maar het helpt beiden maar heel even, wat ellepel ook al zegt: zodra hij warm wordt of gaat zweten helpt het niet. De binnenbak is voor mij een half uur rijden, dat gaat niet altijd. En 's ochtends voor 8 uur rijden red ik ook niet.

Vergeten te vermelden: er staan al 2 dazenvallen bij de bak, maar ook hier merk ik nauwelijks resultaat van.
Edit: nog iets wat ook geprobeerd is: behandelen met Butox, dit had ook geen effect...

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:23

Wij gebruiken hier Endure en een rijvliegendeken. De dazen vliegen wel om ze heen maar gaan niet zitten. Op dit middel heeft zweten geen invloed. Helaas is het erg duur en niet toegestaan in Nederland hoewel het wel hier te koop is. Wij hebben een gallon (ruim 3,5 liter) gekocht in het voorseizoen voor 125 euro. Nog geen dag spijt van gehad, werkt heel goed dus.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:11

Ik heb de buikflap gewoon op maat gemaakt en ik doe er alles mee. Springen en rengalop geen probleem!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:24

Rapide Rap weg plus. :j
Gaat er niet af bij zweten of water, helpt enorm goed.

Nadeel is dus dat je het er bij jezelf ook niet af krijgt na het rijden, zelfs niet met dreft of iets. :o
20 euro per fles dacht ik zo, maar daar doe je heel lang mee.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:35

ik rij ook met een totale vliegen deken, kan er alles mee. Mijn paard is echt opgelucht als ik met de deken kom aanzetten. Geef geen onnodig geld uit aan spray enz. dat helpt toch allemaal niet. Schaf je een fijne rijdeken aan. Let bij het kopen wel op de kleur , stof en degelijkheid van de deken.
Na het rijden spuit ik de benen en de buik van mijn paard altijd af, helpt bulten voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:39

Hier helpt Veerust prima tegen dazen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:40

Mindim schreef:

Hm meen je dat?
Hier houd het nog niet eens een vlieg op afstand.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:46

veerust gebruiken en anders echt inpakken gwn met vliegendek onder het zadel ?! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:49

daNiielle_ schreef:
Mindim schreef:

Hm meen je dat?
Hier houd het nog niet eens een vlieg op afstand.

Is bij ieder paard weer verschillend, bij mijn paard werkt het perfect.
We hadden laatst iemand en die verbaasden zich erover dat onze paarden zo rustig in de wei stonden, dat ze uberhaupt nog in de wei stonden met de dazen :D

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:33

Bedankt voor alle tips!

Goed om te weten dat er met vliegendekens dus wel degelijk gereden kan worden, nu alleen nog even wennen aan hoe het eruit ziet haha! Ik ga eens kijken voor een goede rij-deken.
Sprays e.d. wil ik eigenlijk niet meer aan beginnen, het is allemaal duur en het helpt nauwelijks of niet.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:37

urbanmove schreef:
ik rij ook met een totale vliegen deken, kan er alles mee. Mijn paard is echt opgelucht als ik met de deken kom aanzetten. Geef geen onnodig geld uit aan spray enz. dat helpt toch allemaal niet. Schaf je een fijne rijdeken aan. Let bij het kopen wel op de kleur , stof en degelijkheid van de deken.
Na het rijden spuit ik de benen en de buik van mijn paard altijd af, helpt bulten voorkomen.

Welke rijdeken heb jij?

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:40

Toch helpt Endure wel echt, mijn paarden kwamen ook echt door de draden heen door die stomme dazen, maar sinds ik Endure gebruik staat zelfs ons exceem paard zonder deken in de wei. Ik heb de gewone spray voor 40 euro gekocht als je 1 paard hebt doe je daar de hele zomer wel mee. Ik spuit ze de eerste 14 dagen om de dag in, en daarna 1 keer in de week, er zit verder geen kleur aan en maar een beetje geur. Ook zweten en regen maakt allemaal niets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:01

bikkellove schreef:
Toch helpt Endure wel echt, mijn paarden kwamen ook echt door de draden heen door die stomme dazen, maar sinds ik Endure gebruik staat zelfs ons exceem paard zonder deken in de wei. Ik heb de gewone spray voor 40 euro gekocht als je 1 paard hebt doe je daar de hele zomer wel mee. Ik spuit ze de eerste 14 dagen om de dag in, en daarna 1 keer in de week, er zit verder geen kleur aan en maar een beetje geur. Ook zweten en regen maakt allemaal niets uit.

Eczeempaarden zonder deken, weet je wel zeker dat het eczeem is? Het enige wat ik heb gehoord is dat ze met derfen nog wel eens zonder kunnen staan, maar niet met een vliegenspray.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:21

Ik weet 100 procent zeker dat het exceem is....... paard schuurt zonder Endure de stalwanden eruit......

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:13

misschien helpt het voeren van knoflook dat schijnt ook wel eens te helpen tegen vliegen

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:17

Mijn ervaring is dus ook dat alleen Endure echt helpt. Wij wonen in een 'nat' gebied maar wij rijden gewoon buiten in het bos etc. Wij spuiten de paarden iedere keer in als we gaan rijden. Het is me met 6 paarden te duur om ze allemaal preventief in te spuiten dus zetten we de paarden 's nachts buiten en overdag op stal bij warm weer (is dus niet vaak de laatste tijd....;))

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:15

Laura1589 schreef:
urbanmove schreef:

Welke rijdeken heb jij?

Ik heb deze, wilde perse een met beenuitsparing.
http://www.nickyskeet.nl/epages/00125804.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/00125804/Products/DERY0020%5B7%5D/SubProducts/DERY0020%5B7%5D-0002
Ik doe de vliegen deken onder de zweetbladen van het zadel zit het fijnste, mijn paard is 1.85 en heb een 215 deken past hem perfect zit ruim genoeg dat ik er gewoon mijn m/z dressuur oefeningen mee kan doen.
Het schijnt beter te zijn om een lichte kleur te pakken maar die was niet in 215 te krijgen hkm heeft ook verschillende rijdeken, ff goed google :D succes!!

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:18

Probeer eens Knoflookgranulaat of knoflooksnoepjes.. Ik heb daar erg goede ervaringen mee!

Gamiani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:26

Jeetje, ik zou bijna ergens anders gaan wonen als ik zulke dazenproblemen zou hebben!
Knoflook is inderdaad een goed idee, de geur van knoflook stoot dazen en af en het werkt dus ook op elk stukje huid omdat het van binnenuit komt :) ik weet alleen niet of het sterk genoeg is omdat die vliegensprays ook niet goed werken :O
Je zou ook andere sprays kunnen proberen (ik weet niet of je dat al had gedaan :P)
Het lijkt me echt een heel lastig probleem :C