water over paard, wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

water over paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:43

Hallo iedereen, ik hoor zoveel van iedereen over water/zweten dat ik een beetje de kluts kwijt ben. ik zal enkele quotes neerzetten en ben benieuwd naar jullie mening.

1. Als je tijdens het rijden water over je paard gooit/gaat zwemmen kan hij vervolgens zijn warmte niet meer kwijt omdat de haren aan het lichaam vast geplakt zitten.

2. Je paard droog borstelen kan je beter niet doen omdat je dan de vetlaag vermengt met het zweet. Hierdoor raakt je paard de werking van zijn vetlaag kwijt.

3. Als je een lange rit hebt gemaakt en het is warm weer moet je altijd de benen afspuiten.

4. Een bezweet paard helemaal afspuiten (geen zweetmes) en dan op de wei zetten is een risico op een ziek paard.

5. In de winter het paard zijn benen afspuiten is veel te koud.

Ben erg benieuwd naar jullie reactie, hou het netjes :)

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:50

Hallo ik leesde je bericht. Ik hoor ook allemaal verschillende meningen maar ik doe het altijd zo.

1. Ik ga alleen zomer's door de waterbak en laat hem daarna goed droog rijden.
2. Ik poets hem ook nooit droog. Wel droog ik hem wel eens af met een handdoek.
3. Dat doe ik meestal wel. Alleen als het warm weer is. Daarna droog is ze goed af omdat er anders altijd nog mok kan ontstaan.
4. Ja daar ben ik het mee eens. Als het heel warm is en me paard heeft gezweet. Dan spoel ik hem af met lauw water op de plekken waar het zweet gezeten heeft. Zo blijft hij schoon en krijgt hij minder jeuk. Ook daarna doe ik het zweetmes er over heen. En daarna nog droog wrijven met een handdoek. ;s Winters stap en daarna wrijf ik hem droog en daarna het zweet dek over.
5. Ik doe het nooit nee. Maar misschien is het wel beter. Ik sta overal voor open. Dus ik hou deze topic wat in de gaten wat de anderen doen.

Nou heb ik het niet netjes gehouden haha,!
Succes er nog mee!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:51

1: Dat lijkt mij niet, door het water wordt warmte juist afgevoerd en koelt paard juist af.
2. droogwrijven met stro ken ik wel, droogborstelen is volgens mij niet te doen. Als ie is opgedroogd kan je het zweet uiteraard wegpoetsen
3. Je moet niets, maar het is wel lekker voor het paard en de doorbloeding.
4. ik zou 'm nooit helemaal nat op het land gooien, wel of niet met een zweetmes bewerkt. Ik zou 'm eerst wat droogstappen.
5. ben ik het niet mee eens, als je maar goed nadroogt
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 08-08-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:51

1. Dan zou je hetzelfde effect hebben als het regent... volgens mij niet waar...
2. Denk dat het verschil maakt of je paard in de winter zonder deken buiten moet of dat het zomer is en je paard slechts een heel dun vachtje heeft. Ik doe het wel altijd even omdat je anders die zweetplekken blijft zien de volgende dag, als ik er even een borsteltje over haal na het rijden droogt het mooi glad op. Maar mijn paard valt dus in de laatste categorie.. 's zomers dun vachtje en 's winters deken op. (en 's nachts binnen). Paarden die 24/7 buiten staan is een ander verhaal, volgens mij moet je die inderdaad niet teveel aan de vacht komen.
3. Heeft mijns inziens niks met een lange rit of warm weer te maken. Er zijn andere redenen om de benen af te spuiten. Als je wilt afspuiten ivm warm weer dan doe je volgens mij je hele paard en dat dan om het zweet kwijt te raken en lekker af te koelen.
4. Hangt af van het weer... met 30 graden is het zo verdampt ;)Als het wat frisser is zou ik het inderdaad niet doen! Maar dan nog... een regenbui heeft hetzelfde effect, daar worden ze ook niet ziek van!
5. Zie punt 3. Lijkt me dat je zorgt dat je in de winter geen ijskoud water gebruikt en zorgt dat de beentjes opgedroogd zijn voordat er ijspegels aan z'n pezen hangen ;)

Solleke_Noah

Re: water over paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:53

Ik heb wel gehoord dat als je een paard afspuit, je daarna het water best ook aftrekt, want anders warmt dat laagje water op de vacht snel op en koelt je paard minder (gemakkelijk) af.

Verder spuit ik mijn paard altijd af als hij gezweet heeft (in de lente, zomer, herfst), trek het water eraf en zet hem dan gewoon terug op de weide. Benen natmaken in de winter, denk niet dat ze daar ziek van worden...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:54

1. Waarom wordt er tijdens de Endurance zoveel water over de paarden heen gegooid? Om te koelen...................
2. Zweet moet je voor het borstelen uit de vacht halen, je borstelt het er nooit helemaal uit. Dat gaat jeuken en door de zoutkristallen uit het zweet op b.v. de singelplek kunnen er wondjes ontstaan.
3. Na een lange rit met warm weer worden hier de paarden helemaal gespoeld. Wij gaan daarna toch ook graag even onder de douche?
4. Ik zou altijd een zweetmes gebruiken maar het hangt helemaal van het weer af of er een risico voor ziek worden is.
5. Onderbenen zitten geen spieren op, gewoon afspoelen dus.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:56

Citaat:
1. Als je tijdens het rijden water over je paard gooit/gaat zwemmen kan hij vervolgens zijn warmte niet meer kwijt omdat de haren aan het lichaam vast geplakt zitten.

Als dit waar zou zijn dan zouden alle endurancepaarden bezwijken tijdens lange/hete wedstrijden. Doordat het water wat je op je paard gooit verdampt koelt hij af.
Voor "normaal" rijden zie ik er overigens het nut niet van in, pas bij extreme inspanningen (zoals tijdens een endurance wedstrijd) wordt zoiets noodzakelijk. Paarden kunnen hun temperatuur heel goed zelf reguleren dmv ademhaling en zweten, ook als je ze tijdens een warme dag aan het werk zet.

Citaat:
2. Je paard droog borstelen kan je beter niet doen omdat je dan de vetlaag vermengt met het zweet. Hierdoor raakt je paard de werking van zijn vetlaag kwijt.

Ik heb medelijden met paarden die niet geborsteld worden na het werk, dat opgedroogde zweet irriteert. Op plekken waar de huid dun is (zoals het hoofd) kan je zelfs kale plekken krijgen als je het zweet niet goed wegborstelt. Wie het echt belangrijk vind dat zijn paard 24/7 het hele jaar rond zonder dekens e.d. in het land staat moet naar mijn mening ook het werk aanpassen.

Citaat:
3. Als je een lange rit hebt gemaakt en het is warm weer moet je altijd de benen afspuiten.

Het moét niet, maar het heeft wel meerdere voordelen.
- Het heeft een koelende werking omdat de bloedvaten daar direct onder de huid liggen (vergelijk maar als jij je polsen onder de koude kraan steekt op een warme dag)
- Koelen heeft een positief effect op eventuele miniscule beschadigingen in het bandapparaat (maar dan moet je het wel min. 20 doen)
- door het wassen maak je de benen weer schoon van zand en zweet waardoor je paard daar geen irritatie van krijgt.

Citaat:
4. Een bezweet paard helemaal afspuiten (geen zweetmes) en dan op de wei zetten is een risico op een ziek paard.

Hangt van het weer af. Als het 26 gr is en windstil doe je hem er wellicht een plezier mee, als het 17 graden is waait zou hij ook kou kunnen vatten als je hem wel afdroogt met een zweetmes.

Voor alle bovenstaande vragen geldt wel: goed op adem stappen is het belangrijkst!

Citaat:

Onzin.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:57

1. Onzin, als ie nat is van water dan drogen de haren juist mooi op, dus kan ie de warmte weer prima kwijt. Je moet het alleen niet te vaak doen ivm de vetlaag.
2. gedeeltelijk eens, je kunt inderdaad beter niet poetsen als ze nog nat zijn van het zweet, als het opgedroogd is kun je het wel wegborstelen. Sowieso ook niet te vaak en te uitgebreid borstelen of wassen, dan verstoor je inderdaad de vetlaag.
3. Welnee, die benen houden zichzelf prima koel, als je maar geen bandages of peesbeschermers omdoet.
4. Een bezweet paard op de wei zetten is geen probleem, een helemaal afgespoten en zeiknat paard op het land zetten vind ik inderdaad onverstandig omdat het water dan tot op de huid komt. Denk dat er dan wel risico is van ziek worden.
5. Eens en tevens onnodig. Juist veel wassen kan ook mok veroorzaken omdat je de huid kwetsbaarder maakt op die manier, weer die vetlaag.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:01

hyppolyte schreef:
4. Een bezweet paard op de wei zetten is geen probleem, een helemaal afgespoten en zeiknat paard op het land zetten vind ik inderdaad onverstandig omdat het water dan tot op de huid komt. Denk dat er dan wel risico is van ziek worden.

Eh... zweet komt juist vanuit de huid...
Water komt van buiten net als regen dus volgens mij is het net andersom dan dat jij zegt....

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:02

Super hartstikke bedankt, ben benieuwd naar nog meer meningen :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:07

@pearlie, de vacht werkt uit zichzelf net als een fleecedeken, het water komt wel vanaf de huid, maar wordt door de vacht afgevoerd naar de puntjes van de haren zodat het kan verdampen, dus blijft het zweet niet op de huid liggen. Als het regent dan voorkomt de vacht dat het water op de huid komt door het water heel efficiënt af te voeren. Op het moment dat je een paard wast komt er zoveel water overheen dat de vacht vastplakt aan de huid en de huid zelf ook nat wordt, wat dus bij regen of zweet niet gebeurt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:13

xSCWx schreef:
Hallo iedereen, ik hoor zoveel van iedereen over water/zweten dat ik een beetje de kluts kwijt ben. ik zal enkele quotes neerzetten en ben benieuwd naar jullie mening.

Niet daarom, maar het kan wel zijn dat als het water te koud is de haarvaatjes sluiten en dus de warmte dieper in het lichaam blijft ipv afgevoerd te worden via de huid. Daarom als je een paard koelt (bv bij endurance) niet met te koud water koelen en zweetmes gebruiken om door het lichaam opgewarmd water weg te halen.
Eerder borstel je het zweet weer naar de huid toe, waardoor het paard te snel kan afkoelen en stijf wordt.
Goed uitstappen/of zelfs langzaam draven (warming down) om afvalstoffen uit de spieren af te voeren heeft waarschijnlijk meer zin. Afspuiten voor bv koelen pezen moet zeker 10min. per been om echt nut te hebben.
Hangt van de wind en buitentemperatuur af. Bij vrijwel windstil en 25+ graden is het geen probleem, al is paard dan het snelst droog als die even in het zand mag rollen.
Onderbenen van een paard hebben alleen pezen, geen spieren die kunnen verstijven. Zolang het niet vriest kan het al zal de ruiter die nattigheid niet zo leuk vinden.
Ben erg benieuwd naar jullie reactie, hou het netjes :)

Verder verdampt water sneller dan zweet, dus afspoelen (geen zeep) maakt paard eerder droog. Ook kan opgedroogd zweet gaan jeuken en trekt het vliegen/insecten aan. Eventueel kan je afsponzen met scheut keukenazijn in het water tegen vliegen, azijn werkt ook jeukstillend (maar bijt wel bij wondjes).

Een vastgeplakte vacht (opgedroogd zweet/regenwater) functioneerd slecht, omdat de haren niet opgezet kunnen worden waardoor er een luchtlaag ontstaat als extra isolatie. Vacht los houden is dus belangrijk, al hoef je niet zo goed te poetsen dat alle vlekken er uit zijn.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:14

hyppolyte schreef:
@pearlie, de vacht werkt uit zichzelf net als een fleecedeken, het water komt wel vanaf de huid, maar wordt door de vacht afgevoerd naar de puntjes van de haren zodat het kan verdampen, dus blijft het zweet niet op de huid liggen. Als het regent dan voorkomt de vacht dat het water op de huid komt door het water heel efficiënt af te voeren. Op het moment dat je een paard wast komt er zoveel water overheen dat de vacht vastplakt aan de huid en de huid zelf ook nat wordt, wat dus bij regen of zweet niet gebeurt.

Ze hebben mij altijd geleerd dat je paard beter in de regen kan staan dan dat je hem bezweet buiten zet, vandaar mijn reactie.

Maar ik snap wat je bedoelt en ook dat er verschil is tussen een regenbui en je paard volledig wassen. Ik zou een paard sowieso niet nat buiten zetten tenzij het boven de 25 graden is. In de regen weer wel, maar onder de 15 graden wel met regendeken (maar mijn paard is dan ook een mietje).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:19

Zonder zweetmes afspuiten doe ik niet, als het erg warm weer is, creeer je dan een dikke laag warm water om je paard, (warm omdat het water de temperatuur van je paard aanneemt) waardoor je inderdaad juist niet koelt.
Als mijn pony flink gezweten heeft en nog nat is na het op adem stappen, spoel ik hem helemaal af met koud water en werk zoveel mogelijk water er af met een zweetmes. En als de paddock droog is, doe ik mijn pony geen groter plezier dan hem daar nog even in te zetten en lekker te laten rollen.
Op deze manier koelt hij volgens mij voldoende af en hij is ook nog niet ziek geworden en ik doe dit toch al een tijdje. Uiteraard alleen bij redelijke temperaturen, in de winter krijgt hij een zweetdeken om op te drogen en daarna zijn gewone regendek/winterdek weer op.
Als hij al goed droog is als ik klaar ben met uitstappen/op adem stappen, spuit ik de benen wel koud af, en bovenlijf is afhankelijk van de temperatuur. Meestal is het niet zo heel warm als ik droog met hem thuisgekomen ben. Soms haal ik dan even een spons met lauw water over de delen waar het zadel gezeten heeft (die zijn vaak nog even vochtig).
Soms besluit ik het bij alleen de benen te laten.

Benen koud afspuiten ga ik zo lang mogelijk mee door, als het richting vorst gaat en de spuitplaats is afgesloten, gebruik ik coolpacks in speciale beschermers van Indra om de benen na het rijden toch nog te koelen. De pezen worden nl ongeacht het weer toch warm van het rijden.

Ik heb op deze manier nog geen ziek paard gehad.

Vacht wassen met shampoo doe ik overigens eigenlijk nooit. Die natuurlijke vetlaag beschermt je paard tegen regenachtige dagen zoals vandaag.

Maar zweet eraf spoelen met schoon water gebeurt hier 's zomers echt dagelijks, precies om de reden die tamary ook al aangeeft.