Citaat:
1. Als je tijdens het rijden water over je paard gooit/gaat zwemmen kan hij vervolgens zijn warmte niet meer kwijt omdat de haren aan het lichaam vast geplakt zitten.
Als dit waar zou zijn dan zouden alle endurancepaarden bezwijken tijdens lange/hete wedstrijden. Doordat het water wat je op je paard gooit verdampt koelt hij af.
Voor "normaal" rijden zie ik er overigens het nut niet van in, pas bij extreme inspanningen (zoals tijdens een endurance wedstrijd) wordt zoiets noodzakelijk. Paarden kunnen hun temperatuur heel goed zelf reguleren dmv ademhaling en zweten, ook als je ze tijdens een warme dag aan het werk zet.
Citaat:
2. Je paard droog borstelen kan je beter niet doen omdat je dan de vetlaag vermengt met het zweet. Hierdoor raakt je paard de werking van zijn vetlaag kwijt.
Ik heb medelijden met paarden die niet geborsteld worden na het werk, dat opgedroogde zweet irriteert. Op plekken waar de huid dun is (zoals het hoofd) kan je zelfs kale plekken krijgen als je het zweet niet goed wegborstelt. Wie het echt belangrijk vind dat zijn paard 24/7 het hele jaar rond zonder dekens e.d. in het land staat moet naar mijn mening ook het werk aanpassen.
Citaat:
3. Als je een lange rit hebt gemaakt en het is warm weer moet je altijd de benen afspuiten.
Het moét niet, maar het heeft wel meerdere voordelen.
- Het heeft een koelende werking omdat de bloedvaten daar direct onder de huid liggen (vergelijk maar als jij je polsen onder de koude kraan steekt op een warme dag)
- Koelen heeft een positief effect op eventuele miniscule beschadigingen in het bandapparaat (maar dan moet je het wel min. 20 doen)
- door het wassen maak je de benen weer schoon van zand en zweet waardoor je paard daar geen irritatie van krijgt.
Citaat:
4. Een bezweet paard helemaal afspuiten (geen zweetmes) en dan op de wei zetten is een risico op een ziek paard.
Hangt van het weer af. Als het 26 gr is en windstil doe je hem er wellicht een plezier mee, als het 17 graden is waait zou hij ook kou kunnen vatten als je hem wel afdroogt met een zweetmes.
Voor alle bovenstaande vragen geldt wel: goed op adem stappen is het belangrijkst!
Citaat:
5. In de winter het paard zijn benen afspuiten is veel te koud.
Onzin.