Endure - hoe zit het tegenwoordig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Endure - hoe zit het tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:44

Heb de naam eens horen vallen (naja, gelezen :P ) en het schijnt erg goed te werken.
Aangezien zowel poon als ik ENORM last hebben van steekbeesten en allerlei ander vliegend spul (het is zelfs zo erg dat ik erover zit te denken om een andere stal te zoeken := ) ben ik aan het rondkijken of er misschien toch een oplossing voor ons is. Ik weet niet of er dit jaar meer dazen etc. zijn dan andere jaren, maar het is nog nooit zo erg geweest }:0 En verder word ikzelf meer allergisch naarmate de tijd vordert :+

Nu wil ik voor mezelf wat proberen met DEET in, schijnt te werken.
Maar wat voor poon? Hoe zit dat met die Endure? Ik vind het moeilijk om er info over te vinden .. Is het wel makkelijk in Nederland/België te verkrijgen en is het echt de moeite? Want goedkoop zal het vast niet zijn ...

Ik ben in een oud topic terechtgekomen en daarin vond ik het volgende:
Citaat:
Ik heb vandaag de ingrediënten voorgelegd aan mijn DA en hij raadde het af om dit spul te gebruiken, vanwege Cypermethrin en Pyrethrins.
Deze 2 stoffen zullen de leverwaarden (o.a. GGT als ik het goed onthouden heb) van het bloed doen stijgen, aldus mijn DA.
Dus met andere woorden: op termijn zal het lichaam moeite krijgen met afvoer van afvalstoffen. En krijg je een paard met allerlei vage klachten.

Dat er schadelijke stoffen in dit spul zit, staat ook heel juist op de fles, meen ik me te herinneren?

Citaat:
Wij verkopen Endure nu voor het 3e (zomer)jaar en zijn er met al onze gebruikers erg tevreden over. Er mag (helaas) niet actief mee geadverteerd worden omdat de samenstelling niet een nederlandse goedkeuring heeft. De dealers die het openlijk aanbieden risceren dan ook een boete, maar ik heb het idee dat er niet zo nauwkeurig op gelet wordt.

Het aanbrengen van Endure is wel heel belangrijk om dit goed te doen. Je moet het product TEGEN de haren insprayen. Dan kan het een filmpje leggen tussen de huid en de haren en zo verspreid het product zich over het hele paard. Mogelijk dat er ervaring is met pipetjes met anti-vlo voor honden, dit werkt zo'n beetje op dezelfde manier. Een paard is wel een beetje groter dan een hond en kan ook zweten (dit houd dan de 'uitloop' over de huid van het paard tegen op die plekken), daarom het product verstuiven over een groter oppervlak, anders komt het niet op het gehele paard.

Omdat je eerst dat filmpje moet aanbrengen is het nodig dit de eerste malen een paar keer achter elkaar te doen, zeg 1 x per 2 a 3 dagen. Daarna om de 8-10 dagen 'bij' sprayen. Het is ongevoelig voor zweet en er moet wel heel veel regen vallen wil dit prodect zichzelf 'wegwassen'

Het is inderdaad vrij prijzig, wij verkopen het bijna nooit als gewone vliegenspray. Waar wij het heel veel voor verkopen is aan eigenaren van paarden met zomereczeem. Dit middel houdt dat rottige mugje 100% op afstand waardoor paarden die hiermee behandeld zijn gewoon weer in de weide kunnen lopen zonder bescherming en ook niet meer schuren.
Wij zeggen altijd dat het een afweging moet zijn. Je kunt een eczeempaard ook onder een speciale deken zetten en als dit goed werkt heb je de Endure niet nodig. Dan is een deken goedkoper.
Het gaat hier om speciale gevallen, bijv. merries met veulen waarbij deze de dekens steeds kapot maken, of paarden die in groep lopen en waarvan andere paarden de deken stuk maakt.
Ook zeer extreme gevallen die toch nog schuren ook al hebben ze een deken op kunnen hiermee geholpen worden. Wij leveren ook al voor 2 jaar aan een grote paardenkliniek die Endure voor de hele zware eczeem gevallen weer doorverkoopt.
Als je bijv. op vakantie met je paard zou gaan in de zomer naar een zeer bosrijke omgeving dan is deze uitgave nog wel te overwegen, tenslotte wil je een fijne vakantie met je paard hebben ;)

@... Ik ben het niet eens met de uitspraak van je DA. Wij krijgen van onze DA vaak patienten doorgestuurd die alles al geprobeerd hebben tegen zomereczeem en deze paarden knappen er zo van op! Daarbij leveren wij ook aan een aantal grote paardenklinieken, zij zullen dit toch niet bij ons bestellen als het zo gevaarlijk is als je DA beweert.
Google maar eens naar 'Endure' en/of 'Farnam' dan kun je zelf alle lovende recenties erover lezen.

Er is echt maar een nadeel aan dit product; de PRIJS! |(
Maar dat komt omdat er dure grondstoffen in dit product gebruikt worden.

Daarbij nog even opgemerkt dat als je 1x in de 8 a 10 dagen sprayt je veel langer met deze fles doet dan een liter vliegenspul voor € 17,= wat na een week al weer leeg is en toch niet werkt... ;)

Dus ja, dan ben ik toch al wel huiverig moet ik zeggen ... als het zo gevaarlijk lijkt te zijn (al is het weer: de ene zegt van wel, de andere van niet). Hoe zit dat tegenwoordig? Is daar al meer over bekend?

Pony heeft zomereczeem dus als het ook die mugjes op afstand houdt zoals gezegd zou dat ideaal zijn. Dan heb ik het geld er graag voor over, als het hem echt helpt ... Maar is dat ook zo? Door zijn ZE is hij ook gevoeliger op de huid enzo .. Zijn er geen bijwerkingen? Ben ik toch wel huiverig voor moet ik eerlijk zeggen :=

Vandaar dit topic, alle ervaringen (en eventuele verkoopadressen) zijn welkom ;)

Marith_Ov

Re: Endure - hoe zit het tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:21

Ik heb laatst Endure gekocht via E-bay. Dat is de goedkoopste optie als je mazzel hebt bij de douane. Ik heb €45,- voor 2 flessen betaald incl. verzenden. Als je pecht hebt en ze pikken je pakketje eruit bij de douane, ben je het zeer waarschijnlijk kwijt, omdat er voor NL verboden stoffen in schijnt te zitten.

Een stalgenootje van mij gebruikt het al jaren en dat paard heeft nergens last van. Ik moet zelf nog eerst een fles Absorbine op maken, dus ik kan misschien eind volgend jaar de Endure proberen. Als het goed is werkt de Endure idd tegen de zomerexeemmugjes. Dat doet de Absorbine iig wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:30

Wat is die Absorbine dan voor iets?
Want als er verboden stoffen inzitten vind ik dat ook niet zo gezond klinken eigenlijk :+ (zouden die stoffen ook verboden zijn in België? )

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:48

Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met endure.
Erg prijzig spul, maar als je het afzet tegen de hoeveelheid spays die je anders zou kopen en die niet of nauwelijks werken valt het wel mee.
Ik koop het overigens gewoon in een nederlandse webshop voor 39 euro

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:03

Citaat:
Ik heb vandaag de ingrediënten voorgelegd aan mijn DA en hij raadde het af om dit spul te gebruiken, vanwege Cypermethrin en Pyrethrins.
Deze 2 stoffen zullen de leverwaarden (o.a. GGT als ik het goed onthouden heb) van het bloed doen stijgen, aldus mijn DA.
Dus met andere woorden: op termijn zal het lichaam moeite krijgen met afvoer van afvalstoffen. En krijg je een paard met allerlei vage klachten.

Dat er schadelijke stoffen in dit spul zit, staat ook heel juist op de fles, meen ik me te herinneren?

Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar......

Ik gebruik nu 2 jaar Endure en mijn pony's bevalt het prima! Geen last van exceemmugjes, dazen en ander vliegend spul. Gebruik wel een Buzz Off vliegendeken maar die gaat af als we buien krijgen, en dan komt het goed uit dat ze behandeld zijn met Endure!
Laat in september door een kennis uit de USA 2 gallons mee komen, dat scheelt enorm in prijs in vergelijking met de bedragen die ze er hier voor rekenen! Daar kost een gallon zo'n 67 dollar, terwijl ze hier tussen de 150 a 180 euro durven rekenen......daar koop ik dus niks! Helaas verkoopt de zaak, waar ik vorig jaar een gallon kocht, ze niet meer, daar was het ook nog redelijk te doen qua prijs. :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:09

[***] schreef:
Want als er verboden stoffen inzitten vind ik dat ook niet zo gezond klinken eigenlijk :+ (zouden die stoffen ook verboden zijn in België? )

Absorbine: http://www.absorbine.com/products/flyco ... -repellent

Kijk hier voor Absorbine Ultrashield qua samenstelling in percentages (even scrollen):
http://www.drugs.com/vet/absorbine-ultr ... llent.html

Farnam Endure: http://www.farnamhorse.com/product.php? ... key=200006

Kijk hier hier voor de percentages van Farnam Endure qua samenstelling (even scrollen): http://www.drugs.com/vet/endure-sweat-r ... orses.html

Permethrin: http://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin
Cypermethrine: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cypermetrine
Pyrethrine: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrethrine
Piperonylbutoxide: http://nl.wikipedia.org/wiki/Piperonylbutoxide
Butoxy Polypropylene Glyco: http://www.pesticideinfo.org/Detail_Che ... Id=PC34206

Laatst genoemde is schadelijk voor organismen die in het water leven. Ik heb me laten vertellen dat Endure daarom nagenoeg niet meer te krijgen is hier: schadelijk voor het water....

Als je de ingrediënten zo leest, krab je je wel even achter je oor. Een vliegenspray die werkt maar ten koste waarvan.....?
Daarom wordt ook aangeraden eerst om de dag te spuiten, dan om de week en dan nog maar 1 x per 14 dagen. Om een overdosis natuurlijk te voorkomen, die in eerste instantie onzichtbaar schade aanricht in het lichaam.

Rest van alle vliegensprays zijn natuurlijk ook geen haar beter, zoals bv Veerust. Daar zit ook eea in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:40

Als er zo een zwijm van mysterie en illegaliteit rond hangt, zou ik het product nooit kopen. Dat zou het mij niet waard zijn. De gezondheid van een paard vind ik sowieso al vrij fragiel, dan zou ik nooit op twee oren kunnen slapen wanneer ik bewust verboden stoffen op mijn paard spuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:42

Welkom in 2011... Dat spul is gewoon te koop via bv Pardoes Aurora. Niets geheimzinnigs of illegaals aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:45

Maar ik ben dan zo een consument die met dit zinnetje in haar hoofd blijft zitten. Once on the blacklist, always on the blacklist. :P

Citaat:
Wij verkopen Endure nu voor het 3e (zomer)jaar en zijn er met al onze gebruikers erg tevreden over. Er mag (helaas) niet actief mee geadverteerd worden omdat de samenstelling niet een nederlandse goedkeuring heeft. De dealers die het openlijk aanbieden risceren dan ook een boete, maar ik heb het idee dat er niet zo nauwkeurig op gelet wordt.

Serieus nu, hoe komt het dat het dan nu opeens wel legaal is, terwijl hier een verkoper toch duidelijk het tegenovergestelde aangeeft? Wat is er veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:50

Er zat een stofje in wat nog niet goedgekeurd was.
Denk ff aan het hele gezeik rond Citronella-olie. Ook niet (meer) goedgekeurd, maar nou niet echt een gruwelijk middel...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:16

Gini schreef:
Maar ik ben dan zo een consument die met dit zinnetje in haar hoofd blijft zitten. Once on the blacklist, always on the blacklist. :P

Citaat:

Serieus nu, hoe komt het dat het dan nu opeens wel legaal is, terwijl hier een verkoper toch duidelijk het tegenovergestelde aangeeft? Wat is er veranderd?

Het stofje dat in het grondwater komt......daarom willen ze het hier niet hebben; HET MILIEU! :j (ik spuit het toch op het paard....niet op de grond....veel te duur voor!)

Er wordt hier zoveel verboden, wat verder gewoon in Belgie en Duitsland vrij te krijgen is. :x

Maar goed....een ingrediënt wat leverschade kan veroorzaken bij hoge dosering is wel iets wat e in het achterhoofd moet houden als je het gebruikt. Niet in overmaat dus, maar volgens de voorschriften wat op de fles staat. De flessen mogen dan ook niet zonder etiket met voorschrift worden aangeboden of gebruikt. Heel begrijpelijk.

Endure mag gewoon ingevoerd worden. Heb voor enkele weken terug nog de douane gebeld. Ik wacht dus in september mooi de komst van die gallons uit de USA af. ;)

Hier overigens een hele shop van Farnam in Duitsland: http://de.farnamhorse.eu/

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:29

[***] schreef:

Zie het niet als verboden stoffen....zie het als stoffen die schade aan kunnen brengen.
Permethrin: http://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin
Cypermethrine: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cypermetrine
Pyrethrine: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrethrine
Piperonylbutoxide: http://nl.wikipedia.org/wiki/Piperonylbutoxide
Butoxy Polypropylene Glyco: http://www.pesticideinfo.org/Detail_Che ... Id=PC34206

Dus gebruik met beleid. Niks mis mee. In diverse landen zweren de paardenhouders bij Endure en Ultrashield. Zeker daar waar nog meer vreemd vliegspul rondzwermt. Enige dat wel werkt. Heb zelf al veel middelen geprobeerd maar ik blijf bij de Endure! :j De dazen gaan op 1 meter afstand in de ankers en gaan snel de andere kant op....en geen exceem mugje die zich aan het paard waagt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:50

Pff, dat klinkt toch wel héél erg verleidelijk moet ik zeggen :+
Ga vanavond eens de linkjes enzo doornemen ;)
Neem aan dat je nergens een testpakket kan kopen ofzo? :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:01

Ik gebruik het ook en een van mijn jongens heeft ook eczeem,er is trouwens nog een variant van Endure voor paarden met een gevoelige huid voor alles geld: eerst op klein stukje huid uitproberen.

Ik ben er heel tevreden over en erg zuinig in het gebruik.Werkt langdurig en als de basis laag is aangebracht elke 7 á 10 dagen even opnieuw aanbrengen.Extra bij hevige regenval of zweten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:03

Ik gebruik het al jaren voor 4 paarden. Geen problemen. Werkt goed.
Het spul is niet goedgekeurd omdat een grote hoeveelheid ervan niet goed is voor het oppervlakte water. Dus als je paarden in een wei met een natuurlijke vijver staan, zou ik het niet aanraden. Verder kan het niet direct kwaad.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:09

Wat ik me dan afvraag, mijn paard staat met vriendjes op de wei en er wordt erg veel aan elkaar geknaagd en gelikt. Zou het dan niet zo kunnen zijn dat die andere paarden er via de mond aardig wat van binnenkrijgen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:11

Het is niet schadelijk voor paarden, het is schadelijk voor oppervlaktewater.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:11

ik heb 1x van mijn leven endure gekocht en terwijl ik het erop spoot landen de vliegen op het paard,heb toen nog een tijdje staan kijken,maar beest werd gewoon gek van de vliegen,een eczeemdeken heeft toen uitkomst geboden...

erg duur spul maar helpen :n ,ik koop het niet meer in ieder geval,overtuiging van werking van dat spul 0,0...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:13

Eh Endure werkt niet als je het er de eerste keer opspuit. Het moet meerdere keren in aanvang. Je had natuurlijk de gebruiksaanwijzing kunnen lezen ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:14

heb ik gedaan hoor ( om de zoveel dagen paard helemaal inspuiten),alleen na een halve fles erop spuiten en beest nog steeds gek worden van de vliegen ben ik ermee opgehouden en heb de rest van de halve fles wegeknikkerd..

zou het zelf nooit meer kopen :n

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:15

Heel bizar, hier werkt het prima. Zelfs voor dazen. Die gaan wel zitten maar vliegen gelijk weer op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:18

als het werkt is het heel fijn,het werd mij voorschoteld als hét middel,was dan wel wat duurder maar er zou geen vlieg meer landen..

helaas...kan niet die ervaring delen,daarna een eczeemdeken gekocht en paardje heeft rust...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:33

kimmie261 schreef:
ik heb 1x van mijn leven endure gekocht en terwijl ik het erop spoot landen de vliegen op het paard,heb toen nog een tijdje staan kijken,maar beest werd gewoon gek van de vliegen,een eczeemdeken heeft toen uitkomst geboden...

erg duur spul maar helpen :n ,ik koop het niet meer in ieder geval,overtuiging van werking van dat spul 0,0...

De stoffen die er in zitten worden opgenomen in de bloedbaan. Daarom moet je de eerste week ook om de dag inspuiten, daarna om de zoveel dagen en dan pas 1 x per 10 a 14 dagen. Als je 1 x spuit dan werkt het niet, nee.....8)7

Het werkt prima als je het goed gebruikt en heel even de tijd geeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:59

als je verder had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik niet 1x gespoten had,maar dat ik het braaf volgens de gebruiksaanwijzing had gedaan...

dus 8)7 zo gek was ik nog niet...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:00

kimmie261 schreef:
als je verder had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik niet 1x gespoten had,maar dat ik het braaf volgens de gebruiksaanwijzing had gedaan...

dus 8)7 zo gek was ik nog niet...

:D Sorry.