Met de winter weer in het vooruitzicht (duurt nog even maar het is zo weer winter!), heb ik nergens de ervaringen kunnen lezen van mensen die 2 speciekuipen in elkaar hadden gezet met Pur er tussen. Wel dat ze ze aan het maken waren en zouden laten weten hoe het beviel, maar dat heb ik niet kunnen vinden.
Wie heeft een dergelijke oplossing gebruikt vorige winter en hoe beviel dat????
Electrische drinkbakken zijn hier geen optie.
Nu ben ik (denk ik) op een geniaal idee gekomen;
Ik heb enkele dagen geleden een geïsoleerde 600 liter (vlees)container aangeschaft. Daar wil ik 1 grote speciekuip in plaatsen of 2 kleinere, zodat de bak door paarden in 2 verschillende weiden gebruikt kan worden. Tussen die geïsoleerde container en de speciekuip wil ik isolatiemateriaal aan brengen (waarschijnlijk geen Pur maar wat anders). De container staat iets van de grond af zodat ik er nog vlasmest oid onder kan gooien. Het isolatiemateriaal wil ik afdekken met ws hout, zodat de paarden niet bij het isolatiemateriaal kunnen komen. 's nachts gaat er een geïsoleerde deksel over de container. Overdag gaat er lauw water en een bal in.
Om de container wil ik een wand van 2m hoog plaatsen met fijnmazig windbreekgaas en evt een afdak van hetzelfde materiaal of dakplaten. Dus achter de container een rechte wand van plm 3 meter en twee schuine zijkanten van plm 2 meter die de zijkanten van de container enigszins afschermen tegen de wind. Tussen de container en de achterwand wil ik ook vlasmest gooien.
Uit de wind, dubbel beschermd door isolatie, lauw water en 's nachts geïsoleerd afdekken.....ben benieuwd of dat gaat voorkomen dat de bakken weer 1 grote klomp ijs worden. Tot nog toe had ik slechts een speciekuip op de bevroren grond staan. Echt crisis!
Het enige waar ik mijn hoofd nog over breek is/ zijn de speciekuipen die er in moeten komen te staan. Water bevriest van bovenaf net zo hard.....ondanks dat je geïsoleerde wanden en bodem en een windscherm hebt....
2 langwerpige speciekuipen, grootste maat is 77 x 51 x 31 cm (zo'n 90 liter)
of
1 grote kuip van vele liters meer maar ik kan nergens een polyethyleenkuip vinden van de afmeting 110 x 90 x 50/55 cm.
Weet iemand waar ze een kuip van dergelijke afmetingen verkopen????
Zou ideaal zijn aangezien ik vrees dat een diepte van maar 30 cm nog heel snel van bovenaf bevriest. (en als er 4 uit 1 grote kuip drinken of 2 uit 1 kleinere kuip zal denk ik ook schelen met oog op het bevriezen van het water)
Hier een foto van de container met geïsoleerde wanden/bodem, de container is qua binnenmaat 115 x 94 x 59. De wanden zijn zo'n 2 a 3 cm dik, de bodem zelfs nog wat dikker.
.