Waterdicht maken van winterdekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Waterdicht maken van winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:01

Ik heb mijn dekens altijd om de 2 jaar laten wassen, en nu moet het weer gebeuren. Er zijn dekenwasserijen die de dekens ook behandelen met bv Rapide Techwash. Wie heeft daar eerder dekens mee behandeld en hoe beviel dat?

Meestal werden hier de dekens gewoon gewassen en spoot ik ze later zelf in. Heb nu nieuwe dekens en zou het zonde vinden als ze nu al de goede waterdichtheid en dikte zouden verliezen. Iemand tips qua middelen waterdichtheid (welke merken werken goed en welke juist minder)?

JoyceLa

Re: Waterdicht maken van winterdekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:06

Je hebt van die spuitbussen voor tenten die heb ik ook gebruikt voor dekens. Werkt prima! Weet niet wat het merk is maar je zal ze vat wel op internet vinden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:07

Ik had mijn 3 dekens laten wassen met het verzoek het waterdicht te houden dus wassen dat het ook weer waterdicht is, nou helaas helemaal nat geworden in de regen, niks waterdicht en waterafstotend, en ik had er wel dik voor betaald, dus dat vind ik niet leuk hoor.

Dus vandaar dat ik het dan maar ging inspuiten, werkt prima, gewoon tentendoekenmiddel om in te spuiten.

Ik heb op t moment dan ook 1 vrij nieuwe regendek te koop staan met het advies om het dan even waterdicht te spuiten ivm dat het is gewassen door een dekenwasservice, want ik verkoop geen vieze dekens.

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:39

ik zou inderdaad zelf gewoon waterdicht maken...dan weet je zeker dat het goed gebeurt, want helaas is dat dus niet altijd het geval bij een wasservice!

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:14

Ik heb een dekenwasserij op de buurt, mijn dekens komen altijd helemaal waterdicht weer terug.
Volgens mij gebruikt ze spul van Rambo, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Het gaat in ieder geval in de wasmachine.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:31

Ik gebruik voor het wassen van waterdichte dekens een neutrale zeep en in het laatste spoelwater een aquastop, wat ook gebruikt wordt voor bv brandweerkleding.
Heb er goede resultaten mee. In de laatste spoelgang wordt het water opnieuw verwarmd en het waterdichtmiddel toegevoegd.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:38

Ik heb niet zulke goede ervaringen met het waterdicht maken van dekens dus ik zou het zelf niet meer doen!
Maar ik lees hier nu ook dat het anders kan dus misschien doe ik wel wat verkeerd! :')

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:04

Mandy1990 schreef:
Ik heb niet zulke goede ervaringen met het waterdicht maken van dekens dus ik zou het zelf niet meer doen!
Maar ik lees hier nu ook dat het anders kan dus misschien doe ik wel wat verkeerd! :')

Je kan een deken niet waterdicht maken. Die is waterdicht of niet.
Je kan alleen zorgen dat de waterdichte laag zo min mogelijk aangetast wordt door vuil en zweet, door af en toe te wassen met een speciaal wasmiddel en dan na te behandelen met een aquastop.

En zeker niet centrifugeren, maar gewoon uithangen en het water eruit laten druipen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:28

De waterdichte dekens zijn inmiddels gewassen met een of ander goedje om de waterdichtheid te handhaven. Heb ze vervolgens met een spuitbus (1 per deken) nog voor alle zekerheid ingespoten. Hoop dat het zo goed gaat en dat de dekens nog wel ademend zijn...