Pony krijgt vliegenkap Cashel Crusader af... wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Pony krijgt vliegenkap Cashel Crusader af... wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:23

Voor mijn Welsh A merrie heb ik sinds kort een Cashel Crusader met neusflap gekocht, dit omdat ze bruin sabino is en dus ook een wit/roze neusje heeft, wat helaas erg snel verbrand. Smeren vind ik geen optie, ze schuurt net zo lang met haar neus langs haar benen tot alles er af is, ik kan niet áltijd iedere dag op de wei komen om meteen te smeren, als ik het vergeet is het meteen verbrand, goede sunblock is duur, en ze vind het verschrikkelijk.

De eerste paar keer dat ik haar het masker op heb gedaan ging het eigenlijk super goed. Ze brieste in het begin wel heel veel, maar ze heeft er absoluut geen last van. Ze vind het niet super, maar wordt er ook niet helemaal gek van oid.
Helaas heeft ze nu dus door hoe ze hem af kan krijgen. Ik doe hem lekker strak vast onder de kaak met het klittenband (ze kan dan nog prima eten) en er zitten ook oren aan (dat zou nog beter blijven zitten, helaas zijn de oren wel veels te groot, misschien dat ik die nog op maat laat maken) maar nu gaat ze dus rollen en met haar hoofd over de grond schuren, net zo lang tot hij ineens afvalt.....

Afbeelding

Heb hem op 1 dag al 2x in het weiland gevonden. Dus heb ik haar gisteren (om te laten wennen, en kijken of het lukt) de masker opgedaan maar dan met een halster er strak over heen.
Buiten dat dit écht geen gezicht is (dat masker ook niet, maar dat boeit me niet) lopen ze bij mij eigenlijk altijd zonder halsters op de wei, omdat het niet nodig is, en ik vind het toch wat eng omdat mijn omheining niet altijd je-van-het is (niet mijn eigen wei) en ook in de stal zijn er veel dingen waar ze anders achter kunnen blijven haken.

Wie o wie heeft de oplossing??

noahlady

Re: Pony krijgt vliegenkap Cashel Crusader af... wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:58

tja, das moeilijk.........
zou inderdaad halster omlaten, maar inderdaad is ook niet alles, ivm veiligheid.overal achter kunnen blijven hangen e.d.
zo op de foto, lijkt het klittenband zo laag te zitten.
(te laag op d'r kaak)
De kap heeft zo nergens houvast en dan is hij zo af ja.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:01

noahlady schreef:
tja, das moeilijk.........
zou inderdaad halster omlaten, maar inderdaad is ook niet alles, ivm veiligheid.overal achter kunnen blijven hangen e.d.
zo op de foto, lijkt het klittenband zo laag te zitten.
(te laag op d'r kaak)
De kap heeft zo nergens houvast en dan is hij zo af ja.

Kap kan niet op een andere manier op, zo zit hij 'goed'. Klittenband zit op de foto overigens wat losser als ik hem nu heb, heb hem nu echt goed strak. Lijkt mij dat ze bij het ontwerp toch rekening houden met de positie van het klittenband? Zou hij beter blijven zitten als het klittenband hoger zit denk je?
Naar mijn mening past de kap ook goed; precies de juiste lengte, hindert de ogen niet, niet te krap maar ook niet echt te ruim. Alleen de oren zijn veels te groot :')

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:08

Snap wel wat noahlady zegt. Doordat het klittenband gedeelte veel te laag op haar kaak zit 'klemt' het nergens achter. Misschien het een en ander met elastiek bevestigen? Bijvoorbeeld de bies die achter haar oren en onder de kaak loopt met elastiek stikken?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:45

heb je de klittenband echt wel strak genoeg?

mijn eerste ingeving was ook een halster erover, maar ik ben eigenlijk ook niet zo'n fan van halster in de wei.

ik zal morgen wel eens kijken hoe de klittenband bij mijn paarden zit. mijn shet schuurt er ook mee, maar die heeft hem nog niet afgekregen gelukkig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 23:49

Hij kan écht, écht niet strakker............ hem hem nu helemaal eronder gevouwen zeg maar en 'aangesnoerd' en halster er om heen (maar dat wil ik dus eigenlijk niet).

Ik zie op veel andere foto's ook dat het klittenband normaal wat hoger zit, valt me nu pas op, maar waarom zou hij bij mijn pony dan ineens lager zitten? Of zou het een productiefoutje oid zijn???

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:51

Kap toont te groot... verder krijgt mijn pony een masker met oren ook af..
De versie zonder oren werkt beter.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:53

ik heb een oude cashel met neuskap en die zit echt maar net tot over de neusgaten. bij die van jou is de flap mooi lang tot over de neus.
misschien is dit een nieuw model? (ik heb die van mij al een jaar of 2/3) of hij is toch een maatje te groot.

die van mij valt meer zo:
Afbeelding

mijn shet heeft wel het nieuwe model (met dubbele klittenband), maar die heeft geen witte neus, dus geen neusflap. dat kan ik dus niet vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:56

kan je niet op de een of andere manier een touwtje ofzo achter die oren maken en dat invlechten bij een stukje manen? Ze doen dat wel vaker met een elastiekje maar als je pony hem rollend afkrijgt is zo'n elastiek zo stuk.. enige is dan misschien wel dat ze ook haar manen afschuurt.. wel lastig zeg!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:56

ik heb ook een welsh A, die deed ook zelf het masker af, ik heb zelf wel eens extra klittenband eraan genaaid.
trouwens, wat voor maat heb jij van dit masker? ik zoek een nieuwe omdat de oude af is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:57

Loulou, hij hoort te vallen zoals op jou foto,door schaduw verbrand het onderste deel van de neus ook niet.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:58

wij hebben boven op de kap tussen de oren een touwtje gemaakt en die vlechten we in de manen met een klein vlechtje.. zo blijven ze wel zitten

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:59

liss schreef:
ik heb ook een welsh A, die deed ook zelf het masker af, ik heb zelf wel eens extra klittenband eraan genaaid.
trouwens, wat voor maat heb jij van dit masker? ik zoek een nieuwe omdat de oude af is.

zie net dat ik precies hetzelfde masker heb maar dan zonder neusflap en oud model.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 23:59

smurffie schreef:
Kap toont te groot... verder krijgt mijn pony een masker met oren ook af..
De versie zonder oren werkt beter.

En ik had juist gehoord/gelezen dat mét oren beter zou blijven zitten :=
Ik weet niet, mij lijkt het dat als ik een maat kleiner zou nemen (de kleinste maat) dat haar dat echt te klein gaat worden. De bolling komt nu net niet tegen haar ogen/wimpers aan, dus dat zit prima. Een maat kleiner zal dat waarschijnlijk wel het geval zijn..... Ook de neusflap is niet te groot/te lang volgens mij....

Baal er wel van, die dingen zijn nl. niet goedkoop. Het is overigens een maat kleine pony/weanling.
Er is nog 1 maat kleiner, maar dat is maat mini/veulen. Lijkt me niet dat ze dat zal passen.....

Nieuw model met 2 klittenbandjes? Oh, daar weet ik niets van...?

Touwtje weet ik niet waar ik die aan vast moet maken. Misschien aan het 'kopstuk' dat ik hem door de opening voor de voorpluk haal? Maar ben ook niet zo'n fan van touwtjes.
Die dingen moeten gewoon goed passen, voor dat geld mag dat wel :+

@ Sasjaaa: heb je daar een foto van voor me? waar heb je het touwtje dan vastgemaakt aan de kap?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:29

officieel is jou neusflap dus te lang. op voorbeeldplaatjes zit hij echt maar tot net over de neusgaten en bij mijn paard zit hij ook zo.

ik heb ze allebei zonder oren, ik vind die oordingen ondingen. die zijn toch altijd te groot.

bij mijn oude vliegenmasker doe je gewoon de ene flap klittenband op de andere. bij mijn nieuwe vliegenmasker doe je daar nog een tweede flap overheen, zodat de klittenband niet los kan gaan.

ik heb voor mijn shet de kleinste maat. je zo wel mogen passen, maar je woont nogal ver weg zie ik.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:32

Kan je geen halster over de kap doen? En zo de kap tegenhouden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 13:01

janouk schreef:
Kan je geen halster over de kap doen? En zo de kap tegenhouden?

Heb ik al uitgebreid in de openingspost en in het topic genoemd.... dat heb ik nu dus wel, maar wil dat liever niet ivm. blijven hangen etc. Ik heb al mijn pony's in principe altijd zonder halster op de wei lopen. Dat is ook de reden waarom ik geen losse neusflap heb gekocht voor aan het halster; dan verbrand haar neus ook niet. Maar dan moet er wel een halster aan, en dát wilde ik juist niet. En ik vond het handig dat ze dan als extra ook nog bescherming tegen de vliegen kreeg.

@ loulou: ^) ik vrees dat die maat misschien te klein zal zijn, maar zeker weten doe ik het idd niet zonder te passen. Helaas woon je idd nogal ver weg.... die nieuwe constructie met klittenband ken ik niet, als ik dat had geweten had ik dat graag willen hebben.
Al zal het bij deze pony niet veel verschil hebben gemaakt, want het klittenband zit nog muurvast als hij los in de wei ligt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:37

hier de foto's.

Afbeelding
op de foto hierboven zit de nog klittenband iets te strak, daardoor die rare vouwen.

Afbeelding

m'n shet kreeg ik niet gevangen voor een foto :o die dacht denk hij geen gras meer mocht eten ofzo :+

misschien is een andere bokker die wel in de buurt woont waarvan je hem zo kunnen passen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:50

misschien went je pony eraan als ze enkele dagen het halster erover heeft
en anders zelf er extra klitteband opnaaien die meer achter het kaakbeen zit

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 14:20

loulou: dankjewel voor de foto's. Die zit idd net een beetje als de voorbeeldfoto's op diverse verkoopsite's, loopt idd niet zo ver over de neus als de mijne, en het klittenband zit idd ook iets hoger.

petitparis: dankjewel, dat was idd ook mijn gedachte. Heb hem gisteravond om gedaan met halster, en dat laat ik dan een tijdje zo, zodat ze er aan kan wennen. Misschien krijgt ze dan door dat ze hem er ook niet zo makkelijk af krijgt, en kan ik het straks zonder halster proberen. Laat hem nu gewoon een paar dagen op om te wennen. Gaat er zometeen wel weer even af, omdat ik ga rijden. Dan smeer ik het neusje vaak alsnog even in met zonnebrandcreme.
Extra klittenband erop zou id idd ook kunnen proberen, goed idee! zal mijn moeder vast wel kunnen met haar naaimachine (al is die nooit zo happig op het naaien/wassen van paardenspullen....).

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:24

En een ander soort? Ik heb er eentje die je over het hoofd aan moet trekken. Buiten oren/neus/ogen om is het van dat gympakjesstof, snap je wat ik bedoel? Mn trekpaard heeft er geen moeite mee, mn shet met maat pony houdt niet van dingen om zn hoofd, dus die probeerde hem af te krijgen, maar da's m niet gelukt, haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:24

wat je kunt proberen is om een halster om met zo'n vliegengordijn er voor en dan een flink lange met veel sliertjes.
die valt voor de bles en oudt zo ook de zon weg.

zet je dier ook in kort gras,dat is minder nat en zo blijft de huid droog waardoor ze minder snel verbranden dan in lang gras wat langer nat blijft

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:29

Misschien een vreemd idee, maar als je probeert om 2 kleine gaatjes te maken aan de achterrand, die je dan invlecht met haar manen mee? Kan natuurlijk dat de manen hiervan stuk gaan enzo, het is maar een idee. Anders kom ik zelf ook uit op een halster.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 14:29

Heb juist de Cashel Crusader gekocht omdat dat maar 1 van de weinige maskers is die ook echt UV straling heel goed tegenhoud, en daarnaast het draagcomfort en de goede pasvorm.
Vliegengordijn met lange sliertjes geeft net zo goed hetzelfde 'probleem' want ook dán moet je een halster gebruiken. Daarnaast denk ik toch dat dat niet voldoende helpt tegen verbranding.

Kiichi: dat zou ik idd dus nog kunnen proberen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:26