Hooi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 11:41

hallo, ik heb een paardje (Viva, 1 jaar) met nog een jaarling samen op een weitje staan. ze hebben genoeg gras te eten maar in de winter moeten wij wel hooi hebben, maar wanneer kun je dat nou het beste kopen want ik hoor dat de prijzen steeds meer gaan stijgen.
oja, Viva is trouwens een welshje, ik weet niet of dat uitmaakt? en de andere (Pippa) is een kruising.
en hoeveel moeten wij ong. per week hebben?

x

ZusJacobs

Re: Hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:45

Hier gaat er met 1 shetlander, 1 D pony en 1 paard een baal per dag in. In de winter 2 omdat ze dan niet op de wei staan. Bij ons is het hooi elk seizoen even duur.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:50

't goedkoopst is als ze in de omgeving hooien onmiddellijk van het veld te kopen.

de hoeveelheid hangt een beetje af van de grootte en het gewicht van je pony's. hier is een regel die je als richtlijn kan gebruiken: een pony/paard heeft +/- 2kg voer nodig per dag per 100kg levend gewicht, waarvan maximum 1/4 uit krachtvoer (granen, biks, muesli, appelen, wortels, vitaminekorreltjes, supplementen,...) mag bestaan. Dit zou betekenen dat een pony van bv 300kg een 6kg hooi per dag nodig heeft of 4.5-5kg hooi en max 1.5kg krachtvoer.

dit betekent ongeveer 1/3 -1/2 baal per dag als je baaltjes van 15-18kg hebt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:53

Hooi kun je het beste bij een boer uit de buurt kopen, direct van het land af.
Dat scheelt zich bij ons € 0,50 per baal.
De boer hoeft het dan niet zelf op te laden en op te slaan en dat scheelt hem dus werk/tijd en opslagruimte.

Ik heb mijn 1e snee in mei van het land gehaald voor € 2,25.
Ik zit nog op een 2e snee te wachten...maar het weer werkt niet echt mee. Zodra het langere tijd droog blijft, dan zal ik nog een 2e snee kunnen krijgen.
Ik hoop alleen dat dat niet net in mijn zomervakantie is.
De 2e snee heb ik wel eens in augustus, samen met het stro, van het land gehaald.
Daarna denk ik dat je overal te laat bent.

Als je het bij de boer uit de schuur moet gaan halen, ben je vrijwel altijd duurder uit, maar....als je de plek ervoor hebt, dan zou ik toch zo vroeg mogelijk je opslagruimte volleggen. Prijzen stijgen nl. weer op het moment dat de voorraad in de schuren begint te slinken (meestal zo rond februari/maart) en het nieuwe gras nog lang niet gehooid kan worden.

Ik voer voor 2 e-pony's 1 baal per dag in de winter. En dan hebben ze geen tot weinig weidegang, alleen een kale uitloop.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 18-07-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 11:54

petitparis schreef:
't goedkoopst is als ze in de omgeving hooien onmiddellijk van het veld te kopen.

de hoeveelheid hangt een beetje af van de grootte en het gewicht van je pony's. hier is een regel die je als richtlijn kan gebruiken: een pony/paard heeft +/- 2kg voer nodig per dag per 100kg levend gewicht, waarvan maximum 1/4 uit krachtvoer (granen, biks, muesli, appelen, wortels, vitaminekorreltjes, supplementen,...) mag bestaan. Dit zou betekenen dat een pony van bv 300kg een 6kg hooi per dag nodig heeft of 4.5-5kg hooi en max 1.5kg krachtvoer.

dit betekent ongeveer 1/3 -1/2 baal per dag als je baaltjes van 15-18kg hebt

oke bedankt :D

edit: ze krijgen ook ponybrok

Isabonny

Re: Hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:56

Ponybrok heeft niks met hooi te maken.

Hooi en gras zijn de meest belangrijke zaken die je een paard moet voeren. Dat heeft een paard nodig voor een goede spijsvertering.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 11:57

Isabonny schreef:
Ponybrok heeft niks met hooi te maken.

Hooi en gras zijn de meest belangrijke zaken die je een paard moet voeren. Dat heeft een paard nodig voor een goede spijsvertering.

oke, ze kunnen de hele dag gewoon gras eten en laat in de middag krijgen ze nog een beetje brok. in de avond gaan ze in de paddock met schuilstalletje anders eten ze alles in 2 dagen kaal en worden ze een beetje dik :Y)