op stal: staldeken of regendeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

op stal: staldeken of regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:21

In de winter staan onze ponys overdag buiten, geen schuilstal of iets en dan staan ze met regendekens buiten, in de aaf gaan ze op stal, ook gewoon met die regendekens omdat ik niet elke morgen wil wisselen van dekens.

Nu vraag ik me af: als ze door te slecht weer ook overdag binnen blijven, is het dan beter om een staldeken op te doen of kan die regendeken op blijven.... ademd een staldeken beter?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:25

Ehm, geen deken?

Anoniem

Re: op stal: staldeken of regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:35

een regendeken is als het goed is ademend, dus je kan gewoon die deken oplaten.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:57

ikke schreef:
Ehm, geen deken?

Als geen deken een optie was geweest had ik dit topic niet gestart natuurlijk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:08

MiniLoe schreef:
ikke schreef:
Ehm, geen deken?

Als geen deken een optie was geweest had ik dit topic niet gestart natuurlijk

Op stal heeft een deken niet echt toegevoegde waarde en als je dan toch heen-en-weer gaat sjouwen om dekens te wisselen, kun je de deken op stal net zo goed af laten........

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:12

Geen deken! Denk eens aan slapen in een regenjas....
Niet willen wisselen is geen excuus.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:14

Dus jullie beweren dat ik een pony die normaal onder een twee of driehonderdgrams regendeken staat buiten, bij op stal zetten zijn deken gewoon moet aftrekken? Lijkt me niet bevoordelijk

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:14

Ik wissel wel. Op stal een staldeken en buiten een regendeken.
Maar of het echt nodig is weet ik niet, ik vind het iig fijner.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:23

MiniLoe schreef:
Dus jullie beweren dat ik een pony die normaal onder een twee of driehonderdgrams regendeken staat buiten, bij op stal zetten zijn deken gewoon moet aftrekken? Lijkt me niet bevoordelijk

een 300gr deken heeft al geen toegevoegde waarde!
En ja, als ie onder een 100gr deken staat, kun je dat 's nachts gewoon afdoen; mits je een fatsoenlijke, tochtvrije stal hebt.

Pally schreef:

Het zou beter zijn om het belang van je paard boven je eigen beleving te stellen!.

De "comforttemperatuur" van een paard ligt bij 5 - 15 °C; bij de mens is dat 15 - 25°C! Het is dus niet zo verstandig je eigen temperatuurbeleving op je paard te projecteren!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:26

ikke schreef:
MiniLoe schreef:

een 300gr deken heeft al geen toegevoegde waarde!
En ja, als ie onder een 100gr deken staat, kun je dat 's nachts gewoon afdoen; mits je een fatsoenlijke, tochtvrije stal hebt.

Pally schreef:

Het zou beter zijn om het belang van je paard boven je eigen beleving te stellen!.

De "comforttemperatuur" van een paard ligt bij 5 - 15 °C; bij de mens is dat 15 - 25°C! Het is dus niet zo verstandig je eigen temperatuurbeleving op je paard te projecteren!

Het belang van mijn paard gaat ook echt wel boven mijn belang. Jij kent mijn paard niet en je kan er dus ook niet over oordelen.
Mijn paard heeft snel last van zijn spieren en is dus een deken nodig.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:31

Mn ponys staan niet in een luxe stal, het is een hout schuur waar bij als de wind verkeerd staat zelfs een gedeelte sneeuw naar binnen waaid. Niet het gedeelte waar mn ponys staan maar ik ga ze echt geen dekens aftrekken als ze die eenmaal op hebben, dan kan je naar mijn idee beter kiezen voor geen dekens of gewoon erop is erop, maar niet op en dan weer af.

Ik heb de dekens op advies van veearts, dan ga ik die niet zomaar in de kast laten liggen.
En om ze niet aldoor als ze binnen staan in een regenjas te laten staan, vroeg ik me dus af of een staldeken betere functie heeft als ze binnen staan dan een regendeken die meer voor buiten bedoelt is

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:34

Pally schreef:
Het belang van mijn paard gaat ook echt wel boven mijn belang. Jij kent mijn paard niet en je kan er dus ook niet over oordelen.

Preccies en mn vraag was ook niet of mn pony wel of geen deken op moet maar of een staldeken andere en of betere functie op stal heeft dan een regendek

Jammer dat er direct weer mensen zijn die dit aangrijpen om weer de discussie over wel of geen dek te beginnen, wat dus ook niet mn vraag was

Larikoek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:36

Ik zou hem dan toch een staldeken aandoen. Lijkt mij comfortabeler in de stal. Is het in de winter of als het gewoon regent?

Larikoek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:37

Larikoek_ schreef:
Ik zou hem dan toch een staldeken aandoen. Lijkt mij comfortabeler in de stal. Is het in de winter of als het gewoon regent?

Sorry heb het nog eens gelezen. Ik zou toch best een staldeken aandoen, is warmer.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 12:44

Gaat idd om straks weer de winter periodes, nu staan ze zonder dekens buiten en zonder dekens binnen.
Zelf heb ik ook het idee dat een staldeken comfortabeler zit of meer lucht dan een regendeken, maar was benieuwd of hier nu echt verschil in zit.

Thnx voor je antwoord

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:45

Met de huidige ademende dekens is een staldeken een nutteloos iets IMO.
Ik heb ze niet eens :) Die van mij houden ook 's nachts gewoon hun regendekens aan als het nodig is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:17

MiniLoe schreef:
Pally schreef:

Preccies en mn vraag was ook niet of mn pony wel of geen deken op moet maar of een staldeken andere en of betere functie op stal heeft dan een regendek

Jammer dat er direct weer mensen zijn die dit aangrijpen om weer de discussie over wel of geen dek te beginnen, wat dus ook niet mn vraag was

Je leest ook echt niet wat ik schrijf!!!

Ik geef alleen aan dat OP STAL (!!!) het eigenlijk niet zinvol om een deken te gebruiken MITS het een goede, tochtvrije stal is!!!

Het is niet de discussie wel/niet, het is een discussie om meer nuance aan te brengen in de, soms absurde, opvattingen over dekens!

Dat jij alleen in zwart/wit kan denken, is jouw probleem; ik prefereer het om in kleuren te denken, dat geeft wat breder inzicht in de materie........

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:24

Een goede stalklimaat voor een paard dat overdag buiten loopt is maar een paar graden warmer dan de buitentemperatuur.
Mijn paard heeft in de winter gewoon haar regendeken ook op stal op, tegenwoordig zijn de regendelens goed ademend dus is het geen probleem om die op stal ook op te houden.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:30

Hoe staat je paard erbij als het in de winter op stal staat met regendeken? Zolang je paard dan niet staat te zweten, dan zal de regendeken prima functioneren. Mijn paard heeft in de winter dag en nacht een winterdeken op. In de nacht staat hij op stal met de deur naar het uitloopje open (tenminste zolang het weer het toelaat). En als de deur dicht is houdt hij zijn deken ook op.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:33

als je paard altijd een deken op heeft zou ik die niet op stal afdoen vaak is t op stal maar een paar graden warmer dan buiten.

zelf zou ik als ze naar buiten gaan over je stal deken een regendeken leggen en die savonds weer afdoen maar je stal deken wel oplaten.

maar je geeft aan dat je die oplaat dus dan zou ik ook niet afdoen als ze een dagje binnen blijven want dan zijn ze dr aan gewend om die dikte binnen ook op te hebben en dus aan die warmte van de dekens gewend!

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:13

Okee, als je een goede reden hebt om wel een deken op te willen dan is het al wat anders. Bokt valt gauw over zoiets,
maar dat is ook omdat mensen soms goedbedoeld hele rare dingen doen.

Dan over het verschil regendeken/staldeken. Zelfs de best ademende regendeken voert minder lichaamsvocht af
dan een niet waterdichte deken. Buiten is dat door a.o. de regen en wind minder bezwaarlijk. Waait het in de stal
nog steeds dan zou je eventueel de regendeken op kunnen laten. Is het binnen toch duidelijk aangenamer, droog en beschut,
dan is denk een een zomerdeken een goed altenatief.
Je wilt met deze temperaturen eigenlijk niet met een gevulde deken werken, simpelweg omdat zelfs bij een zomerdek
er al een isolatielaag (de vacht) onder zit. Gewoon een stevig katoenen ongevoerde deken houdt al veel
lichaamswarmte binnen zonder dat het klam gaat worden. Want als de pony onder de deken nat wordt
door lichaamsvocht dan werkt een deken ernstig averechts.

Ben ik wel nieuwsgierig wat de reden is voor deze ondersteuning. Wordt hij/zij gauw stijf? Of misschien
moeilijk op gewicht te houden? Of juist iets waar ikzelf niet al eerst aan denk, vandaar de vraag. :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:15

MiniLoe schreef:

Een regendeken is 0-grams :)* Alles wat er aan vulling in zit maakt het een winterdeken, zeker de 200 en 300gr en meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:25

@vippie: Maar ook een winterdeken kan waterdicht zijn ;)
@Tody : als een paard onder een deken staat te zweten dan is de deken te dik. Het maakt dan niet uit of dit een staldeken of een (winter)regendeken is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:34

Op zich begrijp ik t wel, dat gedoe dat 1 persoon al die paarden de dekens af en om moeten doen dat is een hoop werk. Gewoon lekker een goed deken doen dat buiten kan maar ook binnen kan.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-07-11 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:36

Ik heb ook alleen maar regendekens in de 0 gram tot 350 grams, mijn paard krijgt pas de deken om als het kouder wordt zo rond november, voor binnen als buiten gewoon zelfde deken om, ik wissel alleen af als het nog kouder wordt (dikkere deken) en of warmer (dunnere deken), of helemaal niets. Stal is gewoon echt ideaal, het is evenkoud als buiten. Wordt dus niet te warm binnen en te koud buiten met een deken om.

Maar ik doe wel zo vroeg mogelijk de deken af in t voorjaar en zo laat mogelijk in t najaar de deken om, want zonder deken is altijd het beste.