slecht weer wat doen jullie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

slecht weer wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:38

wat doen jullie met slecht weer,
die van ons gaan dan van de 10 keer zeker 9 keer naar binnen(heel slecht weer dan hè)
zoals afgelopen week was het dacht ik dat het heel extreem zou worden.
die van ons gaan dan naar binnen toe.
maar soms lees ik dan verhalen dat sommige ze buiten laten staan dat het zielig is om ze op stal te hebben ik snap dat niet.
die van ons gaan al te graag naar binnen met slecht weer.
die van is met omweer op stal rustig en buiten helemaal over de rooie.
vroeg me af wat jullie doen en wat jullie meningen hierover zijn.

Somebitch

Re: slecht weer wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:39

Gewoon lekker buiten, die van mij kan 24/7 buiten als hij wil. Hij kan dan zelf kiezen of hij lekker zijn stal ingaat of in de stort-regen blijft staan. :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:39

Ze blijven buiten, alleen bij onweer gaan ze wel naar binnen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:43

Die van mij kunnen in de "zomermaanden"zelf kieze of ze naar binnen gaan.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:53

bij ons kunnen dus de ene dat wel en andere niet,
en een afdak gaan ze dus met zijn allen onder staan(wat dus niet past haha)
als je dan alles losgooit dan gaan ze altijd naar binnen toe met de deur open maakt niks uit.
die van mij hebben gewoon echt een hekel aan slecht weer het zijn echte dames hahaha

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:10

Bij ons blijven de paarden met slecht weer gewoon buiten. Ze staan 24/7 buiten.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:23

Die van ons blijven het gehele weideseizoen buiten, ook met slecht weer. Als je ze nu op stal zet schreeuwen ze de hele boel bij elkaar en zijn ze erg onrustig. Pas als ze er aan het einde van het seizoen genoeg van hebben gaan ze naar binnen en zijn ze rustig.
De stal van mijn paard zou ook niet erg helpen met noodweer. Het slaat keihard op de golfplaten,waardoor ze alleen maar nerveuzer zouden worden. Soms maak ik me wel zorgen als het onwijs onweert, maar het alternatief is in ons geval dus niets beter.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:26

Met regen en storm etc. gaan ze bij ons gewoon naar buiten overdag (alle paarden staan 's-nachts op stal). Als er echt noodweer dreigt, bv heel zwaar onweer, dan worden ze tijdelijk op stal gezet, totdat de onweer voorbij is.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:29

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:36

Mijn paarden tijdens de zomermaanden 24/7 buiten, of het nu mooi weer is of niet... In de wintermaanden staan ze ook zo veel mogelijk buiten, maar bij extremer weer gaan ze wel naar binnen.
Maar ik laat ze dus het liefst gewoon altijd buiten, voelen ze zich zelf ook het lekkerst bij.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:40

met de laatste stort en onweersbui vonden onze paarden het heerlijk even af te koelen na de warme dag en lieten zich mooi niet mee naar binnen nemen....wij laten ze buiten dus...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 04:13

Ik laat mijne lekker buiten. Zi vinden in deze warmte tijden een regenbui juist wel lekker. Alleen als het echt de gehele dag regent en niet tussendoor droog wordt dan doe ik ze een regendekentje om. Maar verder kunnen ze onder de bomen schuilen als ze droog willen staan.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 04:15

Ze zijn niet van suiker! lekker buiten laten staan :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 04:36

Mijn paard blijft absoluut buiten staan, ik wil hem ook niet op stal hebben.
Wel voer ik wat extra hooi als het extreem gaat worden.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 06:05

Mijn 2paardjes en 1 welsh a staan het hele jr dor 24/7 buiten uiteraardwel met schuilgelegenheid.
Hen nog nooit gemerkt dat ze liever binnen staan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 07:22

Sommige paarden zijn nu eenmaal softies hoor...wij hebben er ook wel gehad die bij een flinke regendrup stond te stuiteren bij het hek.Nah...als ze graag naar binnen willen is het prima hoor.
Paarden die nu op stal staan vinden het allemaal wel best...reet in de wind en kop naar beneden :D

Alleen met extreem weer gaan ze even naar binnen...vinden ze ook best hoor met plukje hooi,anders niet.Zijn in dat opzicht makkelijke beessies :)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 07:37

ik bedoel ook echt met noodweer,
bedoel als er een goede bui valt dan blijven ze ook lekker buiten staan niks vind dat erg op 1 na zei is wel van suiker hahaha.
ik bedoel meer als het echt de hele dag doorregent of omweer windstoten zulke dingen.
dan willen die van ons al te graag naar binnen.
met een bui blijven ze ook gewoon buiten en dat vinden ze ook niet erg.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 07:46

Mijn paard blijft altijd buiten, echt altijd :).

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 07:51

Bij noodweer gaat die van mij naar binnen.
Zodra ze zware regen, onweer en hagel opgeven dat hou ik de buienradar in de gaten.
Als het een hele dag zeikregent haal ik haar ook binnen.
Buien maken mij niet uit, als er tussendoor droge perioden zijn om weer op te warmen.

Mijn paard heeft een hele dunne vacht en ook een hele dunne huid.
(Lees: als ik nu met de metalen karteltjes van mijn zweetmes over haar kont zou gaan, staan de striemen op haar billen)
Dus het is een beetje ter bescherming.

Mijn jaarling is van een heel ander soort.
Die staat weer en wind buiten. Kwam afgelopen winter in de opfok vooral naar binnen om te eten, maar stond het liefst buiten op het buitenplaatsje.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:02

Mijn paard is ook een watje tot en met. Als het meerdere dagen doorregent met veel wind of erg lage temperatuur krijgt ze een dekentje op (als ze aangeeft het niet zelf te redden, bijvoorbeeld overmatig trillen of een stijve rug). Buien kan ze prima hebben. Ze blijft in ieder geval dus gewoon buiten met de rest.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:30

Lekker buiten hoor. Ze moet zelf weten wat ze wil. Ze kunnen in de schuilstal met z'n allen. Denk niet dat mijn paard en de overige paarden er blijer van worden als ze op stal zouden moeten bij slecht weer. In de zomer staan ze altijd 24/7 buiten en dan ook altijd. Ze gaan niet binnen met regen, onweer, hagel of storm.

Wat ik persoonlijk niet kan begrijpen is dat er daadwerkelijk mensen zijn die bij 2 druppels regen de paarden al binnen haalt en vervolgens pas weer de volgende dag buiten zet. Net of ze smelten van een beetje nat. Een gezond paard kan dat echt wel hebben. Je maakt er alleen maar kasplantjes van als je ze bij ieder drupje binnen zet. Buiten dat ik het overbodig vindt, is het ook niet erg praktisch als je ze binnen moet zetten als er veel regen voorspelt wordt. Als je gaat werken wordt dat toch lastig en zul je ze van te voren al binnen moeten zetten en pas als je klaar bent weer buiten.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:16

bij ons ook 24/7 buiten, alleen als het heel hard onweert zet ik ze soms naar binnen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:11

Mijn ervaring is dat als de paarden gewend zijn om dan naar binnen gehaald te worden dat dit ook in hun systeem zit. Het zijn immers gewoonte dieren. Als je dit niet meer doet wordt dat na verloop van tijd ook normaal en hoeven ze volgens hun ook niet perse op stal.

Voorheen stond mijn paard op een pensionstal, daar werden ze elke dag uit gehaald ze stonden dan te dringen bij het hek. Ook die van mij. Er stond ook nog eens eten klaar voor ze. Nu staat ze op een eigen stal en laat ik haar buiten staan. Het is nu zo dat ze liever niet een meere binnen staat. Ze kan trouwens zelf kiezen wat ze gaat doen, binnen of buiten. Er wordt altijd gekozen voor buiten tenzij er vers stro in stal ligt. Schuilen doet ze het liefst tussen de bomen en dan met name voor de zon. De rest boeit haar niet. Aantal jaren terug was het een grote miep met regen wilde pertinent niet nat worden. Dus het is denk ik gewoon hoe je ze behandeld.

pip12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:51

ik heb een klein schuurtje in de wei, daar kunnen ze onder staan als het regent of als het te warm wordt in de hete zon

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:43

Als ze een schuilstalletje hebben is er toch niks aan de hand?

Dan kunne ze het zelf kiezen.