wat zijn nu de ideale omstandigheden voor dazen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RustyK

wat zijn nu de ideale omstandigheden voor dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:47

Want de ene dag zit er niets en de andere dag zit het helemaal vol, dus om nou altijd een deken op te doen vind ik ook zo wat. (Bovendien krijgt ze de deken uit, het is zonder singel)
Maar de vraag is dus waar houden dazen van?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:54

Van zo'n mooie zwarte dazenval, deze werkt dus echt. Dazen 'vallen' op warmte en gaan daardoor op de bal af, doordat ze alleen maar omhoog kunnen (weg)vliegen (zo dom zijn ze nu eenmaal) vliegen ze de witte kap in waar ze niet weg kunnen komen en in de zwarte bal vallen. Wel heel zielig natuurlijk, maar je paard heeft een stuk minder last van die dieren....
Eigenlijk werkt het als een omgekeerde wespenval.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:55

een val waar ze nooit meer uitkomen een betere plek om te zitten kan je niet :D hebben

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:58

Toevallig vroeg ik iemand hier in de buurt die zo'n dazenbal heeft, hoe die haar bevalt.
Zij vond dat deze val alleen goed werkt als het echt heel zonnig weer is.
Bij veel bewolking wordt de val niet warm genoeg en trekt die ook heel weinig dazen aan.

Hier zijn ook veel dazen helaas, de laatste dagen zijn ze er weer veel.

wizewo

Re: wat zijn nu de ideale omstandigheden voor dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:59

Mijn ervaring, meer als 25 graden, veel zon, weinig wind, beschutting in de buurt.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:15

Dank je Wizewo, ik ga het in de gaten houden.
Een dazen val hebben we ook hangen maar die vangt nog niet zo veel dazen (heb hem zelf gemaakt en mijn net waait veel heen) , wel veel vliegen (is ook fijn). Ik heb nu een nieuwe deken met bilkoorden en buiksingel dus die blijft hoop ik ook beter zitten maar ja vind het ook zo wat om die elke dag aan te doen.

joyce B

Re: wat zijn nu de ideale omstandigheden voor dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:16

je zou eens een andere plaats kunnen proberen, dat kan soms veel schelen in de vangst van je val.
In de zon, op een plek waar je normaal gesproken veel last hebt van dazen.

Bij ons merk ik nu na een paar jaar veel verschil. Rond de stal en bij de bak zijn er veel minder dan vroeger, maar zodra ik voorbij het gebied kom waar ik altijd de val(len) heb staan, worden we ineens belaagd door de dazen.

Als ik straks een verplaatsbare val heb ga ik die denk ik regelmatig wat meer mijn weiland in verplaatsen om ook daar wat weg te vangen!

Ideale omstandigheden? Broeierig vochtig warm weer met weinig wind... 25 of meer graden, vlak voor een onweersbui zijn ze vaak erg agressief!

Wanneer heb je het minst last? Beneden de 20 graden en veel wind. al dan niet met regen of droog.