Hoi, Ik heb via de zoekfunctie gezocht maar vond niet direct iets wat mij kon helpen..
Het zit zo, mijn vriend heeft steeds van die vervelende en lelijke lijnen in de vacht van de paarden na het scheren. Je ziet bij wijze van spreken alle lijntjes van de mesjes. Het is niet zo'n mooi zicht. Na een paar weken is dit niet meer zichtbaar.
We vragen ons af hoe dit komt? Ligt het aan de scheermachine? Of aan de mesjes? Of de manier van werken?
Wie kan ons helpen? Iemand die weet hoe dit komt en hoe je het kan oplossen?
Je hebt altijd enigszins lijntjes. Die idd wegtrekken. Maar sommige mensen zetten het scheerapparaat niet plat genoeg en dan hou je lijntje langer haar.
Nog een keer extra over het haar scheelt een heleboel! Netjes met lange halen in dezelfde richting.
Vickz
Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-11 23:10
Maar bij sommigen zie je gewoon geen enkel lijntje na het scheren, de pels is bij hen overal mooi glad. Bij mijn vriend lukt het niet zonder lijnen. Ik heb al zitten denken dat ons scheerapparaat niet goed genoeg is ofzo...
@shirleyp: toch tegen de haarrichting he? Of moet je de 2e maal met het haar mee? je weet nooit dat dat helpt
Ik denk wel dat de kwaliteit van het scheerapparaat, en vooral de scherpte van de messen ermee te maken hebben. Toen mijn vorige paard geschoren werd, en op een gegeven moment lijntjes ontstonden, zijn er nieuwe messen opgezet, en ging het weer veel netter
Heb het hier ook nauwelijks, maar altijd wel iets. Die overgangen veroorzaak ik meestal zelf.
Vickz
Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-11 23:20
De messen zijn al een aantal keer vernieuwt, maar de lijnen blijven
Welk merk scheerapparaat gebruiken jullie? Of welke soort messen?
ambre
Geplaatst: 06-07-11 23:23
Zorg dat je zowiezo genoeg tandjes aan je messen hebt,een ondermes van 35 is geschikt voor paarden. Zorg dat ze scherp zijn. Dan goed plat er op drukken en nog een keer haaks er op er overheen scheren. Dan heb je misschien nog een dagje lijntjes,maar is hij in principe net genoeg om de dag er op op concours te gaan.
Als het scheerapparaat is nagekeken en de messen geslepen zijn, en de messen geschikt zijn om paarden te scheren, dan denk ik toch dat het aan de scheertechniek van je vriend ligt. De huid strak houden, scheerapparaat plat op de huid en rustige bewegingen.Let ook op de scheerrichting. Recht tegen de haren in geeft een mooier resultaat.
Succes ermee
loulou
Geplaatst: 10-07-11 21:43
ik heb er een tijdje last van gehad, toen ik geen goede slijper van mijn messen kon vinden. nu stuur ik ze altijd op naar aesculape en heb ik er geen last meer van.
qwerty14
Geplaatst: 11-07-11 19:49
ik denk dat je dan een stukje over hebt gelaten tussen de twee banen
Vickz
Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-11 20:56
qwerty14 schreef:
ik denk dat je dan een stukje over hebt gelaten tussen de twee banen
Nee dat is het zeker niet, het zijn echt de lijnen van de mesjes, dat is duidelijk te zien, de lijnen staan ongeveer 1mm van elkaar