Probleem! Kun je helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Probleem! Kun je helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:45

Hai
ik heb een groot probleem, mijn paardje heeft enorm veel last van vliegen, Dus ik ging met vliegen spray aan de gang, was ie heel bang voor, al deed ik het op mn hand en dan op m, hij was heel bang.
Ik zat te denken aan een vliegen deken, maar das erg duur en mn moeder zegt dat het wel over gaat, en ik kan deken niet betalen. Bovendien, eigenlijk heb ik een vliegendeken en een vliegenmasker nodig :(

Heb je tips?

bedannkt
x lisa

alesha

Re: Probleem! Kun je helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:09

Misschien een vliegenmasker? Of een klein beetje azijn op je paardje smeren, daar houden vliegen niet van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:13

dat spul op je borstels sprayen.

Birtee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:15

Idd, vliegenspray op je borstel sprayen ergens waar je paard het niet gezien heeft !

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:18

zo heel duur zijn vliegendekens toch niet?
je zou er voor kunnen sparen
of voor iemand een klusje doen en zo de deken bij elkaar sparen??

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:19

op een spons of borstel sprayen, je kan het oefenen met zo'n spuitbus met water erin, is al je vliegenspul ook niet gelijk op.
en een vliegenmasker is niet zo duur hoor, mijne rond de 12 euro

JolysBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:02

zet de spray 'tegen vliegen' op je bortels! en ook in de maan.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:05

Kijk eens op marktplaats of andere 2ehands sites voor een vliegendeken. Vaak kun je ze daar wel heel goedkoop kopen. En op langere termijn is het goedkoper dan steeds vliegenspray te kopen, dat is ook duur.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:05

Hahah, bedankt voor de tips! Ik ga denk op mn borstels sprayen,
@aisie, hahah ik maak altijd zelf vliegenspray, werkte bij mijn oude verzorgpaardje heel goed :) :)

Ik ga nog op marktplaats kjijken!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:13

Mijn paard was ook bang voor vliegenspray. Het rare was dat ze dat laatst ineens niet meer was haha :+ Maar ik spray het op mijn borstels.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:16

Je kunt hem ook gewoon leren dat sprayen niet eng is.
Vul een plantenspuit met water en ga daar mee oefenen. Ga niet vlak naast hem staan maar op een meter of 2 oid van hem vandaan. Dat moet je eerst even uitproberen. Is hij op die afstand zenuwachtig, dan ga je iets verder weg staan.
En dan gewoon spuiten (van hem af).
Zodra hij rustig stil blijft staan, stop je met sprayen en doe je even een paar tellen helemaal niks. Dan haal je dus de "druk" weg en dat is zijn beloning. Doe dat op die afstand een keer of 3 totdat hij er niet meer op reageert.

Dan ga je van lieverlee steeds dichterbij staan. Als hij onrustig wordt, niks zeggen maar gewoon net zolang blijven sprayen tot hij rustig is. Dan stop je weer en wacht je weer een paar tellen.

Uiteindelijk sta je naast je paard (nog steeds van hem af) te sprayen. Dan kun je beginnen met hem bij de hoeven te gaan sprayen en van daaruit werk je naar boven. Steeds stoppen als hij rustig blijft staan. Paar tellen wachten als beloning.
Gaat het sprayen op z'n benen goed, dan kun je het gaan uitbouwen over z'n hele lijf.

Kan zijn dat je een week bezig bent voor je hem helemaal in kunt sprayen, maar als je het goed aanpakt en niet te gehaast bent, zou het zomaar kunnen dat je de hele oefening in een uur kunt afwerken. Dat ligt er maar net aan hoe heftig jou paard reageert op alles.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:24

je hebt toch wat spullen te koop?Waarom probeer je dat niet te ruilen tegen een viegendek en vliegenkap?

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:52

Misschien was je paard nog bang omdat je het er op wilde spuiten.
Inderdaad gewoon op je borstels doen :)

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:57

wat voor maat heb je nodig
Ik heb er twee liggen en mag eventueel voor ene klein prijsje weg
met vaste hals

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:07

Ik ga met Manex mee. Het is echt de moeite waard om je paard te leren wennen aan vliegenspray.
Tot die tijd dat je paard gewend is, inderdaad het spul op een borstel spuiten.
Succes ermee

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:31

Ik heb hetzelfde gedaan als Manex en binnen 2 week was het spuitprobleem weg, dus zeker proberen waard!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 09:10

Maar ik ben bang dat ie me schopt of met zn billen naar me toe draaid dat doet ie nu namelijk wel!

robert82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:03

Homeopatische muggenspray van de Kruidvat helpt waanzinnig!!

ambertje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:28

met veel geduld kun je hem eraan laten wennen zodat hij er niet meer bang voor is. hij zal het dan nooit echt fijn vinden dus je kunt het ook gewoon op een spons doen en dan smeer je het met die spons op de pony.

Deauke_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:04

vind beetje raar dat je moeder een paard voor jekoopt maar niet de benodigheden voor hem wilt kopen.
paard heeft last van vliegen dus zoiezo een masker moet je wel hebben als je niet met vliegen spray kan werken.
je hebt trouwens ook rollers voor de ogen en de neus.
ik zal je moeder over halen.
Dit is niet eerlijk tegen over het paard

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:23

Een vliegen masker kost inderdaad niet zo veel, dus die zou je eventueel kunnen aanschaffen. De spray op je borstels is een goed idee, maar het zou beter zijn als je pony er aan went. Heb dit mijn paarden dit ook geleerd dat het niet eng is en scheelt een hoop stress op die manier :-)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:25

Waarom is dat zo raar? Wij hebben best veel spullen voor het paard en ik wil niet zon verwende trien worden die alles krijgt van moeder :+

Deauke_girl schreef:
vind beetje raar dat je moeder een paard voor jekoopt maar niet de benodigheden voor hem wilt kopen.
paard heeft last van vliegen dus zoiezo een masker moet je wel hebben als je niet met vliegen spray kan werken.
je hebt trouwens ook rollers voor de ogen en de neus.
ik zal je moeder over halen.
Dit is niet eerlijk tegen over het paard

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:25

Das waar! :j
Ik ga denk die rollers kopen voor ogen en gezicht, en dan spray op borstels voor lichaam :j

loulou86 schreef:
Een vliegen masker kost inderdaad niet zo veel, dus die zou je eventueel kunnen aanschaffen. De spray op je borstels is een goed idee, maar het zou beter zijn als je pony er aan went. Heb dit mijn paarden dit ook geleerd dat het niet eng is en scheelt een hoop stress op die manier :-)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:33

spray en rollers werken niet echt lang.

een deken is effectiever en 2de hands heus niet zo duur, en zoals ik al eerder aan gaf kun je daar zelf ook voor sparen
dan ben je ook geen verwende trien _/-\o_

ambertje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:39

ik sluit me bij de vorige aan een deken is effectiever. en als je er zelf voor spaart ben je geen verwenden trien.