onderdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:30

Ik zat zojuist naar dekens te kijken en naar wat nu het beste is.
Nu leek gewoon een regendeken en onderdekens in de verschillende gewichten mij het beste.
Maar nu zat ik te denken doordat je een onderdeken op doet.
Wordt het deel waar de regendeken op moet breder.
Is het dan verstandig om 1 maat groter aan te schaven?
Of is de verbreeding van de onderdeken zo minimaal dat een regendeken in dezelfde maat het beste is?

WM_

Re: onderdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:36

Dat ligt er een beetje aan hoe de dekens (zowel onderdeken als bovendeken) uitvallen. Als je een onderdeken met veel gram vulling op je pony legt dan kan het zijn dat je nét wel een maatje groter nodig hebt voor het deken wat je daarover heen gaat leggen. Denk dat dat een kwestie is van proberen;)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:02

Het is minimaal. Dekens zijn niet tientalle centimeters dik. Er kan best een 300 grams onder hoor.

Ik gooi er ook vaak in de winter eerst wat onder, voordat de echte dikke jas aan gaat.
Al moet ik wel zeggen dat ik waterdichte dekens fijner vind (persoonlijk hoor).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:23

Tenzij je paard al heel strak in de regendeken zit moet het wel gaan hoor :)
Ik heb allemaal horsewear dekens en ook 1 regendeken waar ik dan duoliners onder doe. Mijne is 205 te krap dus heb van alle dekens 215 (is eigelijk iets te groot) maar vind ik fijner dan een die strak zit :) en paard ook want heeft sinds nu nooit meer plekken op borst (dit komt mede door de 'gladde' stof aan binnenkant deken, neem dus nooit een 'stoffe/katoene' binnenkant daar krijgt 9 vd 10 paarden schuurplekken van :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:09

nee je hoeft niet een maat groter te nemen. die gaan juist verschuiven, waardoor je schuurplekken krijgt.

kijk eens naar onderdekens van rambo (duo liner). ze zijn super dun, wel warm en je kunt ze aan je andere horseware deken vastmaken waardoor ze ook super blijven liggen. hierdoor zit je ook niet met dubbele kruissingels enz.
al gebruik ik ze ook gewoon onder andere deken waar ik ze niet aan vast kan maken (geen horseware) en dan blijven ze ook mooi liggen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:01

Ik heb een Rambo Wug Lite (0 gram) en Medium (200 gram) outdoordeken en daarbij 2 duo liner onderdekens van 100 en 200 gram, daar komt m'n paard de winter wel mee door omdat ik alles kan combineren naar elke temperatuur (van 0 gram naar 400 gram).
Alle dekens zijn dezelfde maat, lijkt me qua pasvorm ook lastig combineren als er verschil in zit, heb ze qua maat uitgekozen dat ze ruim genoeg zijn om er nog wat onder te doen, te krap zit sowieso niet comfortabel. Ook vanwege de gladde binnenstof vind ik ze erg prettig. Verder zet stal de paarden overdag binnen en buiten dus liever geen dekens wisselen, vandaar ik voor outdoor dekens ben gegaan. Heb gekozen voor een Medium omdat deze het langst op kan (scheer m'n paard wel) en als het kouder wordt makkelijk er wat onder kan. Die hele dikke dekens vind ik al snel te dik, heb liever een minder dikke waar je wat onder kan knopen. Die Lite is makkelijk in de zomer en kun je in het najaar/voorjaar opleggen en evt combineren met een 100 grams onderdeken.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:45

loulou schreef:
nee je hoeft niet een maat groter te nemen. die gaan juist verschuiven, waardoor je schuurplekken krijgt.

kijk eens naar onderdekens van rambo (duo liner). ze zijn super dun, wel warm en je kunt ze aan je andere horseware deken vastmaken waardoor ze ook super blijven liggen. hierdoor zit je ook niet met dubbele kruissingels enz.
al gebruik ik ze ook gewoon onder andere deken waar ik ze niet aan vast kan maken (geen horseware) en dan blijven ze ook mooi liggen.

Ik heb een flink brede quarter dus ik ga zowiesoo voor rambo.
Maar de rambo onderdekens zijn dus dun genoeg om dezelfde maat erop te kunnen hebben?
Zijn ze overgens goed waterdicht die outdoor dekens ook bij de naden?
Ze heeft namelijk een uitloopstal.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:02

ik heb zelf rhino outdoordekens en die bevallen prima. mijn paard bestaat ook 24/7 buiten met schuilstal.

de rambo onderdekens zijn dun genoeg ja :j rambo zal dus ook wel goed waterdicht zijn, dat mag je wel verwachten voor die prijs.
ik was eerst zelfs bang dat de onderdekens niet warm genoeg zouden zijn omdat ze zo dun zijn. ik heb een 100 en een 300 grams en die bevallen goed.