Regendeken nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Regendeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 12:09

Er komt binnenkort een paard bij (20 jaar) die de afgelopen 10 jaar enkel op stal heeft gestaan, in de zomer kwam hij af en toe buiten. Paard is dus niet gewend aan regen etc. Voor de winter heb ik al een winterdeken aangeschaft, maar ik wil hem wel de kans gunnen zelf wat wintervacht te kweken ook. Nu zit ik met de herfst (veel regen), kan ik dan beter een regendeken opdoen? En wat voor deken dan, een ongevoerde of beter met een beetje vulling? Hij heeft verder een inloopstal waar hij kan schuilen.

Ik heb verder geen ervaring met dekens, mijn andere paard is nog jong en gehard dus die staat altijd zonder.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:39

Het hangt helemaal van het paard af.
Sommigen (vooral oudere paarden) hebben eerder last van kou op hun spieren...
Mijn arab had ook nooit een deken op gehad en met een schuilstal heeft hij er nooit één nodig gehad.(maar is nog jong :P )
(ik heb hem wel eens geschoren, toen moest hij er natuurlijk wel een op ;) )
Dus ik denk dat het prima zonder gaat, maar je kan het beste aankijken hoe het gaat!
Qua deken ga ik altijd voor de ongevoerde regendeken, daar kun je altijd een andere onderdoen, dus kun je hem altijd gebruiken.
Maar als je alleen een dekentje opdoet voor de regen, heb je ook genoeg aan een ongevoerde, want dan kweekt hij zelf de rest wel bij :j
Ik vind het het fijnst als het zonder deken kan, de eigen vacht zit toch het meest comfortabel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:52

lekker een deken op doen als je dat fijner vind hoor!
oudere en zieke paarden hebben meer moeite om zich warm te houden dus mag je ze best een handje helpen. :j

bij ons gaat er in september een regendeken op en zodra het kouder word een 300 grams winterdeken.
de oudere paarden krijgen desondanks gewoon een vachtje er onder wat als extra dekentje werkt :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:19

ellepel schreef:
lekker een deken op doen als je dat fijner vind hoor!

Oh, ik dacht dat de deken bij het paard ommoest :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:21

hahaha, wat ben jij flauw! :P

nou, als ik het koud heb ga ik ook met een dekentje op de bank zitten hoor.
dus kan best _O-

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:22

Solleke_Noah schreef:
Er komt binnenkort een paard bij (20 jaar) die de afgelopen 10 jaar enkel op stal heeft gestaan, in de zomer kwam hij af en toe buiten. Paard is dus niet gewend aan regen etc. Voor de winter heb ik al een winterdeken aangeschaft, maar ik wil hem wel de kans gunnen zelf wat wintervacht te kweken ook. Nu zit ik met de herfst (veel regen), kan ik dan beter een regendeken opdoen? En wat voor deken dan, een ongevoerde of beter met een beetje vulling? Hij heeft verder een inloopstal waar hij kan schuilen.

Ik heb verder geen ervaring met dekens, mijn andere paard is nog jong en gehard dus die staat altijd zonder.

Ik heb er zelf sinds oktober een pony van 22 gekocht die stond 16 jaar op een manege, en kwam ook alleen overdag effe buiten. Die heb ik toen ik hem kocht een fleece gevoerde regendeken omgedaan en 24/7 buiten gezet op goed geluk wel maar ja. Had een winterdeken van 300 gram gekocht maar die heeft hij niet omgehad want onder die fleece regendeken bleef het warm dus wilde het niet heet maken en zweet creeren..
Heb geloof ik in maart de deken eraf gedaan(had wel een loeki de leeuw kraag want zijn nek had wel wintervacht gecreerd.) Ik kies er nu voor die van mij voor om iets langer te wachten met de deken zodat hij inderdaad zelf meer vacht kan kweken voor de winter en dan als het in de nacht weer richting 0 gaat de deken om. Als ze kunnen schuilen hoef je geen regendeken, is vrije keuze voor hun of ze nat willen worden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:40

MissAmazone schreef:
. Als ze kunnen schuilen hoef je geen regendeken, is vrije keuze voor hun of ze nat willen worden.

Dit is niet helemaal waar, als ze afhankelijk zijn van gras zullen ze toch al snel op de wei gaan staan om te eten, ook al vinden ze het te koud, eten blijft belangrijker.
Dus dan kunnen ze er wel last van krijgen.
Ik voer mijn paarden altijd binnen (ruwvoer) en ze staan in een paddock swinters, dan kan het wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:42

Bij erge regen doe ik ze ook een regendeken op vanwege rain rot.

Solleke_Noah

Re: Regendeken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 07:37

Bedankt allemaal voor de reacties, enne, uiteraard een deken voor paard :P

Ik ga voor de zekerheid toch maar een deken aanschaffen, als het echt bakken giet voel ik me toch geruster met deken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:49

Naar mijn idee blijft de regen meestal op het paard liggen en loopt het er vanaf, ik heb nog nooit een paard gezien dat doornat was van de regen.
Maar ik begrijp wel dat je hem wil beschermen. Let wel op dat ie onder de regendeken niet gaat staan zweten, want dan heb je nog steeds hetzelfde 'probleem'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:57

Ik vind het altijd wel fijn om sowieso een regendeken voor wat gevoelige paarden te hebben. Mijn eerste voorkeur gaat uit naar geen dekens, maar mocht blijken dat ze het echt nodig hebben en prettig vinden dan heb je in ieder geval gelijk de mogelijkheid om er gelijk een op te doen. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:19

Onze paarden hebben geen deken, maar we kleden ze wel aan als het koud is...misschien ook nog een optie? :j
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:25

:P ik weet niet of Sol hier zo 'amused' mee zou zijn ^^

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:16

Ik heb ook een ouder paardje gekocht van een manege, hij was buiten staan ook niet gewent. Hij staat nu al voor het derde jaar buiten (nu 's nachts op stal, maar ook wel 24/7 buiten in de zomer) en merk aan hem dat hij veel wei gewoontes niet snapt. Hij staat nog steeds met z'n kop in de regen in plaats van met z'n kop etc. Hij staat vanaf de herfst tot het voorjaar onder een regen deken, zodat hij droog blijft. Hij was wel wat jonger dus hoefde nog niet zo hard 'warm' te blijven onder de deken, maakt een mooi vachtje, maar staat zo wel lekker droog

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:28

Maroesjka schreef:
Naar mijn idee blijft de regen meestal op het paard liggen en loopt het er vanaf, ik heb nog nooit een paard gezien dat doornat was van de regen.Maar ik begrijp wel dat je hem wil beschermen. Let wel op dat ie onder de regendeken niet gaat staan zweten, want dan heb je nog steeds hetzelfde 'probleem'.

Het is toch echt mogelijk ook. Mijn paard vind het leuk om zichzelf zeiknat te laten regenen (ja echt doorweekt). Met dit weer kan het weinig kwaad, maar als het frisser wordt kan je paard er toch flink last van hebben, vooral oudere paarden.
Misschien dat het paard gewoon zelf een goede wintervacht aanmaakt, maar anders kun je hem een handje helpen met een regendeken en vervolgens een winterdeken. Het ligt een beetje aan de temperatuur of je een gevoerde of ongevoerde deken gebruikt. Het is vooral belangrijk om te voorkomen dat je paard gaat zweten onder het deken.

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:56

Ik zou er wel een regendeken opdoen, ondanks dat een paard meestal zichzelf wel beschermt tegen het water dmv de vacht. Omdat je beschrijft dat ie normaal gesproken veel binnen staat

Moshari23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:19

heey mijn paard is een arabier die is uitgemergeld in frankrijk daardoor wel een beetje kwetsbaar denk ik.
ik heb hem in de winter onder een 320 grams deken staan van epplejeck maar voor de rest geen deken op.
moet ik in de regen dan een deken op doen ==
als ik hem haal en het regent trilt uie helemaal maar de stal eigenaresse zegt dat je er dan een kas plantje van maakt wat kan ik het beste doen en is eht waar wat ze zegt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:56

Moshari23 schreef:
heey mijn paard is een arabier die is uitgemergeld in frankrijk daardoor wel een beetje kwetsbaar denk ik.
ik heb hem in de winter onder een 320 grams deken staan van epplejeck maar voor de rest geen deken op.
als ik hem haal en het regent trilt uie helemaal maar de stal eigenaresse zegt dat je er dan een kas plantje van maakt wat kan ik het beste doen en is eht waar wat ze zegt

Als je paard in slecht conditie is kan hij slechter tegen de regen.
Ik heb zelf ook een arab maar die is dik zat en kan wel tegen een bui, gaat het heel veel regenen acheter elkaar dan krijgt hij het ook koud, dan haal ik hem een tijdje naar stal om te drogen.
Als je een schuilstal hebt hoeft het niet, anders zou ik het wel doen bij jouw paardje, iig totdat hij goed op conditie is....

Moshari23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:55

MirandaFuego schreef:
Moshari23 schreef:

Als je paard in slecht conditie is kan hij slechter tegen de regen.
Ik heb zelf ook een arab maar die is dik zat en kan wel tegen een bui, gaat het heel veel regenen acheter elkaar dan krijgt hij het ook koud, dan haal ik hem een tijdje naar stal om te drogen.
Als je een schuilstal hebt hoeft het niet, anders zou ik het wel doen bij jouw paardje, iig totdat hij goed op conditie is....

oke maar ik ben dan bang dat ie dan eraan gewend is en hij is al een jaar of 1 1/2 a 2 jaar hier

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:12

Mijn haf is net 2, als ik voor deze winter een regendeken koop moet ik dan volgend jaar weer een nieuwe kopen.Of gaat dat niet zo snel met de maat?

darlindixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:27

mijn paardje is 9, en heeft dr leven lang buiten gestaan, alleen va 2 jaar in de winter s nachts op stal. Ze krijgt een dikke wintervacht, maar toch krijgt ze een deken op, ook nu, als het regent.
Als ik dr in de regen laat staan en ik ga naar dr toe dan staat ze te rillen, en krijgt ze pijn in dr rugspieren,cq een gevoelige rug.
vorig jaar heeft ze ook rainrot gehad, achter de oren en onder de halster...
luister naar je gevoel en ken je paard...kijk goed naar hem/haar.
rillen zal heus wel nuttig zijn en minder erg als bij ons, maar ik geloof niet dat ze zich comfi voelen als ze staan te rillen...
Mijn meissie krijgt iig de deken op als er rotweer aankomt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:33

Ik zou een dekentje opdoen als jij je er fijn bij voelt. Ook is het paardje het niet helemaal gewend. Zekere voor het onzekere misschien?

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:07

Zou ook lekker een regen deken op doen en dan kun je altijd kijken of hij t niet te koud heeft. zo ja dan een warme winter deken :D