Paard van snachts naar binnen tot 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FloMax

Paard van snachts naar binnen tot 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:27

Hallo Bokkers.

Ik heb mn uiterste best gedaan om via de zoekfunctie een antwoord te krijgen op de vraag die ik me al best lang afvraag. Ik kon helaas geen antwoord vinden(er zullen geheid wel topics over zijn, maar ik heb vast verkeerd gekeken oid), daarom (weer) een topic van mij:

Kan een paard dat het gewend is altijd s'nachts binnen te staan, tijdens de lente zomer 'aangeleerd' worden om 24/7 buiten te komen staan?

Zoals de meesten van jullie weten, heb ik een arabische merrie.
Zij staat momenteel te koop, maar omdat ze verkoop niet wil vlotten en ik het er steeds moeilijker mee krijg, overweeg ik om haar uit de verkoop te halen.
Ik zou het prettiger vinden om haar 24/7 buiten te laten lopen, vooral omdat, bij de stal waar we nu staan, s'winters de paarden weinig naar buiten kunnen.
Maar:Mijn merrie is gewend om snachts altijd op stal te staan, kan ik haar in deze lente/zomer naar buiten doen?

Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, ik ben dan ook benieuwd naar wat jullie zouden doen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:29

volgens mij moet dat gewoon kunnen hoor.
Ik zou dan aankomende winter wel een wat dikkere deken op doen omdat het haar eerste buiten winter gaat worden.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat zij dat niet erg gaat vinden.
Heeft ze verder niet te snel last van mok oid?

FloMax

Re: Paard van snachts naar binnen tot 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:33

In de 5 jaar dat ik haar heb heeft ze geen enkele keer mok gehad of andere vreemde dingen.
Ze staat sowieso wel met deken s'winters.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:34

alison_belle schreef:
volgens mij moet dat gewoon kunnen hoor.
Ik zou dan aankomende winter wel een wat dikkere deken op doen omdat het haar eerste buiten winter gaat worden.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat zij dat niet erg gaat vinden.
Heeft ze verder niet te snel last van mok oid?

helemaal niet nodig, mijn paard ging van 300 gram deken naar 200 gram naar niets in maart.
ze heeft toen zelfs nog genoeg vacht aan gemaakt.

mijn paard staat nu ook 24/7 buiten en heb alleen maar voordelen, mijn paard is blij namelijk

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:35

Met zijn hoevelen staan ze dan dag en nacht?
Is die kudde al compleet of moeten die ook nog aan elkaar wennen?
Ik denk dat als zij ook nog moeten wennen dat je het gewoon kunt proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:36

Ik heb mijn pony ivm verschillende stallen een aantal keer van 's nachts op stal naar 24/7 buiten gehad en daarbij nooit problemen gehad qua wennen. Als de rest van de groep naar binnen wilde (gewoonte) deed hij mee en als er geen onrust was ivm naar binnen gaan at hij ook gewoon door. Denk dat je wel last kan gaan krijgen als je op dezelfde stal blijft of als er paarden uit de groep gaan voor de nacht.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:37

nou mooi.....dan zou ik het gewoon lekker doen.

Met de dekens bedoelde ik eigenlijk dat je haar dan iets meer deken geeft dan dat je zou doen als ze op stal stond.
Je zou er bijv. een extra feleece deken onder kunnen doen.
Al is het maar voor het eerste jaar, om haar een beetje door de kou heen te helpen zeg maar.

Als het al een bestaande groep is zou ik haar er wel eerst een weekje naast laten lopen.
Met een draadje er tussen of zo.
Dan kunnen ze lekker wennen en kan zij de groepsindeling vast in zich op nemen.
Laatst bijgewerkt door quartel op 08-05-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:38

Een paard heeft geen tijdsbesef. Volgens mij als het gaat met de vacht gewoon doen :j

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:38

Naar mijn idee moet dat prima kunnen. Vooral omdat we nu het mooie warmere weer in gaan.
Dan kan ze in de herfst langzamerhand ook wennen aan de koudere nachten en mocht het nodig zijn leg je er dan wel gewoon een dekentje op.
Paarden passen zich heel gauw aan. :)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 19:45

Juul: De kudde waar ze dan in komt te staan staat al jaren 24/7 buiten. Ze kent de kudde wel, we zijn er vaak geweest.(p.s: ze staan met z'n 4'en)
Mijn vader is namelijk van mening(daar ze een arabier is) dat ze het dan te koud krijgt en ziek word omdat ze een 'dunne' wintervacht heeft. Ik ben van mening dat haar wintervacht dunner is omdat ze swinters binnen staat en dat dit automatisch aanvult als ze vaker buiten staat.
Vandaar dat ik benieuwd was naar jullie mening, en ik word hier erg blij van :D

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:52

Ik denk dat het prima kan, het zou wel kunnen dat haar vacht wat dunner blijft.
Dat zie je vaker bij arabieren, maar met een winterdeken is het dan prima te doen. :)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:07

Ik ben hier echt heel blij mee. Haar vacht zal nooit als bij een Fjord zijn, maar het zal toch wel wat meer aanvullen?
Daarbij kan ze ook zo de inloopstal in..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:09

kayacratzo schreef:
Juul: De kudde waar ze dan in komt te staan staat al jaren 24/7 buiten. Ze kent de kudde wel, we zijn er vaak geweest.(p.s: ze staan met z'n 4'en)
Mijn vader is namelijk van mening(daar ze een arabier is) dat ze het dan te koud krijgt en ziek word omdat ze een 'dunne' wintervacht heeft. Ik ben van mening dat haar wintervacht dunner is omdat ze swinters binnen staat en dat dit automatisch aanvult als ze vaker buiten staat.

Temperatuur in de woestijn kan nog al eens schommelen tussen +20 overdag en -5 's nachts in 1 etmaal. Als arabier daar tegen kan zal een nederlandse winter qua temperatuur geen problemen geven. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een arabierenvacht vaak minder goed waterdicht is. Je hoeft dan ook niet zo zeer een dikke winterdeken achter de hand te houden, maar wel een goede regendeken.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:10

Maak je maar geen zorgen over je mooie arabier. Het zijn bikkelharde paarden die ontzettend veel kunnen hebben, ook wat betreft weersomstandigheden. In de woestijn kan het namelijk 's nachts ook ijs en ijskoud worden.
Ik zou van de winter gewoon kijken hoe het gaat, een deken erop kan altijd nog.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:10

Ja precies, aan die logica dacht ik dus ook al.
Ze heeft nooit een winterdeken op, slechts een regendeken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:11

kayacratzo schreef:

haha, een vriendin van mij heeft ook een Arab en die had nog een dikkere vacht dan mijne ;)
Maakt echt niet uit.

Edit:
in principe is enkel een regendeken kouder dan geen deken. ik zoek even een linkje voor je op
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:01

Oke, dus in principe werkt een deken alleen averechts?
(Of leg ik het nu vaag uit/begrijp ik het verkeerd?)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:03

kan prima, houd idd wel rekening met het som-niet-geheel-waterproof-gehalte van arabieren, maar als jij haar sowieso al een deken opdoet is dat geen probleem natuurlijk.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:08

Plus dat ze naar binnen kan als ze dat wil, en het is een goed beschutte weide..
Ik ben het een beetje beu en ik voel me swinters ook zo schuldig tegenover haar dat ze niet naar buiten kan.. De bak is swinters grotendeels bevroren en ze mogen van de staleigenaar het land niet op omdat ze dan de grond kapot trappen.. Begrijpelijk, maar onvriendelijk..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:55

kayacratzo schreef:
Oke, dus in principe werkt een deken alleen averechts?
(Of leg ik het nu vaag uit/begrijp ik het verkeerd?)

Deken is idd een vervanging. dus een regendeken werkt juist NIET.
dan moet je minimaal een 100 gram hebben ;)
een paard kan prima zelf warmte regelen met zijn vacht etc. ik vind voldoende ruw voer wel een vereiste in de winter, want daarmee houden zij zich warm he

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:00

Ja hoor moet goed kunnen, heb zelf ook paarden die in de herst/winterperiode (en begin lente als het weer nog steeds niet warmer wordt) 's nachts op stal staan.
En die nu dus ook dag en nacht op de weide staan, en die ondervinden er geen problemen aan hoor, gaat prima zo ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:05

kayacratzo schreef:
Plus dat ze naar binnen kan als ze dat wil, en het is een goed beschutte weide..
Ik ben het een beetje beu en ik voel me swinters ook zo schuldig tegenover haar dat ze niet naar buiten kan.. De bak is swinters grotendeels bevroren en ze mogen van de staleigenaar het land niet op omdat ze dan de grond kapot trappen.. Begrijpelijk, maar onvriendelijk..

dan kan het zeker!
ik zou ook geen regendekentje op doen.

ik heb zelf geen zuivere arab gehad maar wel kruizingen,alle gingen gewoon naar buiten. ;)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 22:08

Dus stel dat ik haar wel een deken op doe, dan is een regendeken no-go?
Of het moet minstens 100 gram zijn?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:17

Mijn pony heeft 18 jaar altijd op stal gestaan (wel los in paddock, maar niet op de wei oid, was een manege-pony). En die heb ik midden in winter zo vanuit de manege op zijn nieuwe stekkie de wei met schuilstal ingezet. Het vroor, er lag sneeuw, heb de pony dus maar wel een deken opgegeven, maar voor de rest niet meer terug op stal gezet.
En hij heeft het zo super naar zijn zin!

Hij was 22 toen hij verhuisde, is inmidels 23, hij staat hier nu bijna anderhalf jaar en ik zou hem niet meer terug op stal willen zetten, hij geniet echt van het zelf mogen kiezen. In de zomer staat hij overdag een paar uur in de schuilstal, dat is dan het koelste plekje. Als de zon gedraaid is, heeft hij schaduw van de bomen, staat hij daar.

Dus nee, ik zou me over die overgang niet al te druk maken, paarden zijn goed in staat zich aan te passen hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:21

kayacratzo schreef:

En dat is dus niet waar, weet je wel hoe koud het 's nachts wordt in het midden oosten?
Arabieren hebben idd een dunne wintervacht maar dat betekend niet dat ze het koud hebben, ook een arabier kan in de winter gewoon buiten zijn zonder deken.

Als ze nu al lange dagen buiten staat kun je haar gewoon de nachten ook buiten laten, hoef je niet meer te wennen. Wel zou ik haar even de tijd geven te wennen aan de groep waar ze bij komt aangezien ze daar nu niet bij staat? Dus zet haar daar 's morgens bij zodat je het de rest van de dag nog in de gaten kunt houden.
Als ze deze zomer 24/7 buiten staat hoef je haar in de winter ook geen deken om te doen, die wintervacht komt vanzelf.