veerust??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie84

veerust??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 21:40

Ik gebruik al enige tijd veerust voor mijn paard en nou hoorde ik vandaag op stal dat het niet goed is voor paarden. Het stalgenootje wat het vertelde wist niet precies waarom. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij vertellen of het kwaad kan of niet? En zo ja wat ja wat is dan een goede spray (liefst kleurloos voor fjord :o )
Vast bedankt!

als hier al een topic over is sorry dat ik er nog een gestart ben sluit hem dan maar weer :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:42

Ik gebruik het ook gewoon hoor, en met mij nog een paar stalgenootjes!
Ik zou niet weten waarom het voor een paard wel slecht zou zijn en voor een koe niet?? }:0

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:44

Ik weet dat er toen een variant uit de markt ging omdat die niet meer mocht vanwege bepaalde stoffen die erin zaten, maar inmiddels is er volgens mij een verbeterde versie op de markt. Misschien bedoeld ze dat? Ik gebruik het ook gewoon en heb er nog nooit iets over gehoord verder

Laura_x_

Re: veerust??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:48

Ik hoorde een tijdje terug dat dit erg gevaarlijk is voor je paard, waarom weet ik ook niet precies meer. Volgens mij om een aantal stoffen, die voor bijv koeien niet gevaarlijk zijn maar wel voor paarden. Op mijn verzorgpony(s) [eentje is overleden] werd dat gebruikt. Ik gebruik voor mijn eigen gewoon vliegenspray.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:52

Werkzame bestanddeel is permetrin (insecticide) en daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn. Grote hoeveelheden binnenkrijgen is gevaarlijk voor de lever die het weer moet afbreken. Nu zal je met veerust daar niet zo snel last van krijgen, omdat het niet gemaakt is om via de huid opgenomen te worden, maar om aan de vacht te blijven kleven. Aan jouw pony knabbelende vriendjes lopen dan meer risico, al stopt de smaak het meeste geknabbel wel.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 21:55

@ maeve dat vraag ik me ook af maja als je hoort dat het slecht is ga je toch twijfelen :)
@ tamary ik spray het zo'n 3 a 4 keer per week en niet heel veel wil ook niet op me geweten hebben dat andere paardjes er ziek van worden /3

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:59

Tsjah, hier kun je zo weinig mee, Laura_x_.... is die pony overleden aan veerust?
Anders lijkt me dit niet heel relevant.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:01

Beetje zwakke argumenten allemaal. :) Ik gebruik het ook gewoon, dat werkt tenminsten. Mijn paard klaagt niet hoor. :P

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 22:34

Sodeletuut schreef:
Beetje zwakke argumenten allemaal. :) Ik gebruik het ook gewoon, dat werkt tenminsten. Mijn paard klaagt niet hoor. :P

tja.. het werkt wel goed vandaag bleve de vliegen op afstand, ze zoemde wel om ons heen maar gingen niet op haar zitten.

Maar mocht iemand toch weten dat het niet goed is voor de paarden met de reden waarom het niet goed is, dan hoor ik het graag!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:35

Ja inderdaad, het werkt super!

Ik ben ook benieuwd. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:37

stephanie84 schreef:
@ tamary ik spray het zo'n 3 a 4 keer per week en niet heel veel wil ook niet op me geweten hebben dat andere paardjes er ziek van worden /3

Van de hoeveelheden in veerust krijg je dan niet zo snel voor elkaar. Bij die sterkte mag je elke 4 uur spuiten volgens de instructies (als ik die goed onthouden heb). Grote hoeveelheden gaan meer richting hele bus in 1x of eerder de pour on varianten voor koeien (die werken meerdere weken) en dan nog alleen bij het niet correct opvolgen van de aanwijzingen of allergisch paard. Dit spul wordt opgenomen in huid/vetcellen en uiteindelijk afgebroken in de lever.
Bij correct gebruik zijn die pour on varianten ook veilig voor de meeste paarden (altijd eerst testen) en al in gebruik tegen knutten door sommige eigenaren van seme paarden. Het kan heel goed ook de beste optie zijn mocht er paardenpest uitbreken, aangezien dat door dezelfde knut verspreid wordt als blauwtong waar pour on middelen op basis van permetrin/deltametrin nu ook al voor zijn/waren vrijgegeven.
Bij paarden wordt het middel niet gebruikt omdat er niet officieël getest is en omdat het gevaarlijk is voor waterleven. Je kan het bij een paard ook niet zomaar als bij een koe over de ruggegraat gieten, dan is de concentratie te hoog t.o.v. het bedekte huidoppervlak + wrijving met tuig. Dus met kwastje strepen schilderen en plekken waar tuig komt en hoofd overslaan.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 00:47

Bedankt tamary voor je uitleg! ik kan het dus gewoon veilig blijven gebruiken! :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:05

Maeve schreef:
Tsjah, hier kun je zo weinig mee, Laura_x_.... is die pony overleden aan veerust?

Ik weet het toch ook allemaal niet precies? Ik zeg gewoon dat ik had gehoord dat het niet goed was voor paarden vanwege een bepaald bestanddeel. En nee, dit is niet het geval.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:42

Laura_x_ schreef:
Maeve schreef:

Ik weet het toch ook allemaal niet precies? Ik zeg gewoon dat ik had gehoord dat het niet goed was voor paarden vanwege een bepaald bestanddeel. En nee, dit is niet het geval.

Nee dat is goed, maar het klinkt gewoon eng zoals je het zegt, terwijl je het nergens mee onderbouwt :Y)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:05

Ik gebruik veerust ook alleen op mijn paard als ze een vliegendeken op heeft, ik heb ook gehoord dat het heel slecht was voor je paard.
maar waarom? geen idee, maar goed doe het maar gewoon braaf over mijn vliegen deken ;)

@tamary, oh zo is het me een stukje helderder

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:34

Ik gebruik het ook al een jaar of 3 nu. Paard heeft nergens last van. Prima spul... ;)
En al die spook verhalen over dingen die slecht zijn heb ik mn buik nu wel van vol hoor. Je krijgt tegenwoordig al kanker van gewoon op straat lopen als je de hoge heren moet geloven... _-:(

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:04

Maeve schreef:

Ik weet het toch ook allemaal niet precies? Ik zeg gewoon dat ik had gehoord dat het niet goed was voor paarden vanwege een bepaald bestanddeel. En nee, dit is niet het geval.[/quote]

Nee dat is goed, maar het klinkt gewoon eng zoals je het zegt, terwijl je het nergens mee onderbouwt :Y)[/quote]

Oh zo. Nee, oke nu snap ik het. En dan ook nog met die overleden pony erbij :o

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 09:13

wij gebruiken voor de haflingers ook altijd veerust, gaat prima, maar we doen het niet op het hoofd.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 10:25

@ darkness ja alles is slecht voor je in de toekomst lope we allemaal in een ruimtepak om ons te bescherme :D hahaha

En ik gebruik het ook niet op het hoofd maar ken wel iemand die dat wel doet, die spuit het op een doekje en brengt het dan aan op het hoofd.