Ophangen met een graaskorf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Ophangen met een graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:50

Ik zit hier met een vrij dringend probleem, alle pony's gaan van de week verhuizen naar de weides met meer gras. Opzich niet erg maar mijn ijslander is al te dik en voor je het weet kan het beestje wegrollen. Nou moet ze eigenlijk wel mee of ze blijft in haar eentje achter in de kalere weide, wat dus ook geen optie is.
Nu kwam de stalhoudster met het idee om Embla zo'n graaskorf om te doen, op zich een goed plan natuurlijk maar ik ben bang dat ze zich zelf ophangt. Je hoort regelmatig de horro verhalen waarbij een paard zich aan een halster heeft opgehangen, kan dit ook bij een graaskorf?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:55

Ik neem aan dat je paard dag en nacht op de wei staat, dan zou ik zelf niet voor een graaskorf kiezen.
Is er niet een mogelijk op de wei voor jouw paard een stukje af te zetten, zodat je paard niet de gehele dag beschikking heeft over veel gras?

Edit: Bij ons staan de paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid op de paddock als ze een nieuwe strook gras krijgen, zodra die aangegeten is gaan ze terug de wei op.
Daarnaast worden onze paarden nooit van een kale wei op een volle wei gezet, dit is om problemen voor te zijn. Elke dag krijgen ze een nieuwe strook gras tot de beschikking.

Sammetje_

Re: Ophangen met een graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:00

Mijne heeft ook een graasmasker om en dat gaat tot nog toe goed. Maar moet daarbij ook zeggen dat de wei zo is gemaakt dat er minimale (tot geen) mogelijkheid is om zichzelf op te hangen. Daarnaast heeft de mijne aan de bovenkant klitteband wat waarschijnlijk open zou gaan. Risico loop je altijd. Kun je niet vragen of ze op stal je paardje in de gaten kunnen houden en voor de nacht het masker af doen?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:05

Maar als je zorgt dat er klittenband zit achter z'n oren dan kan er toch in principe niets gebeuren. Als hij blijft haken dan gaat het echt wel los. En zo’n klittenband eraan maken kan je makkelijk zelf. Maar je moet er wel 1tje nemen die maar 1 band heeft natuurlijk zoals deze; http://www.zeldenrusthaystack.nl/a-17202264/little-bit/little-bit-graasmaskeren niet ook nog een band die om z’n kaak gaat.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:58

De 'keelriem' van de meeste graasmaskers zit ook een stuk lager dan bij een gewoon halster. Dus ophangen wordt dan wel erg lastig!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:49

De graasmaskers die ik bij de boerenbond vandaan heb, hebben gewoon zo'n break-away-sluiting op het kopstuk. Wel ook met een kaak/keelriem, maar als het paard er dus mee vast komt te zitten en flink trekt laat het klittenband los en is hij vrij.
groetjes, lacuna

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:18

En als je je echt druk maakt zou je ook nog zelf een extra break-away sluiting kunnen maken, bijvoorbeeld door een klein tussenstukje te maken van 2 dunne ty-raps (hoe schrijf je dat?) die in elkaar haken.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:57

Mijn verzorg Ijslander is ook tonnetje rond (gaat al beter want hij loopt nu meer) Hij staat ook met een graasmasker op het land. het nadeel is alleen dat hij er knetter gek van word! Maar het kan wel, deze heeft hij:
Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:12

wij hadden een pony die te dik was en bevangen geweest was,deze pony liep 24/7 op het land met een graskorf.nooit problemen mee gehad.zou je pony het echt niet door krijgen met het eten door zo'n klein gaatje dan kun je een greengard kopen deze heeft meer openingen(heb er nog 2 liggen trouwends).je moet even kijken naar je pony,want voor onze pony heb ik een full omgedaan hij had normaal cob maat zo kon hij beter zoeken omdat hij plek had in de korf.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:32

mijn pony staat ook dag en nacht op het land, ze stonden eerst op een stuk met weinig gras, nu is dan ook mooi op gewicht niet te dik en niet te dun,
maar nu het probleem ze staat sinds gister weer op een groot stuk dijk maar haar vrienden omdat de 3 jarige te mager is en op het andere stuk vrijwel niks meer te eten is.
nu wil ik niet dat mijn haflinger met aanleg om dik te worden niet zo tonnetje rond word, is een graasmasker dan een optie?
het is zowiezo geen optie om haar apart te zetten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:37

Dat is dus de reden dat onze shet geen graaskorf om krijgt. Zeker als ze graag onder de draden door eten of vaak proberen te ontsnappen uit de wei. Stukje wei afzetten vind ik persoonlijk een betere optie.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:02

Degene die hierboven op het plaatje staan hebben klittenband als sluiting. En die gaat los als je paard zich ergens achter vast haakt.
Mijn pony heeft dat dan ook prima door: in haar vorige wei zaten nog wat van die stroomdraadgeleiders aan palen (zonder draad) die wij dus niet vonden, maar elke dag lag het grasmasker netjes bij een andere paal op de grond :D totdat we alle overgebleven uitsteeksels gehad hadden :=

Ze moeten even wennen om ermee te eten, maar dan vind ik het ideaal. De mijne eet er zelfs gewoon hooi mee.

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:29

dat ziet er mij een goed graasmaskertje uit lekker veilig, /3