vliegendeken of eczeemdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissAmazone

vliegendeken of eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 18:45

Hallo, ik heb mijn pony sinds afgelopen winter. Hij komt van een manege. Nou weet ik dat hij heel erg slecht tegen vliegen enzo kan en staat in de wei dan steeds te stampen en zijn staart open te schuren.. Nou begint hij bij zijn voorbeen(oksels) al kaler te worden. Wat kan ik voor hem dan beter aanschaffen? Een vliegendeken of een eczeemdeken? En wat is het nuttige verschil tussen die twee?

alvast bedankt

antje_vip

Re: vliegendeken of eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:17

Ik zou dan een eczeemdeken kiezen, omdat hij net iets meer ingepakt zit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:38

Ik zou ook de eczeemdeken nemen, ivm het schuren aan de staart, wat ZE zou kunnen zijn. Bij de oksel is de mijne nu ook een beetje kaal, maar dat komt volgens mij meer door het verharen, de nog niet dicht genoege zomervacht en de singel die de kale huid in stand houdt. Zal dus waarschijnlijk wel weer over gaan. :)

Eczeemdekens beschermen ook als enige tegen minimugjes. (De knut, die waarschijnlijk ZE veroorzaken)

Is hij wel goed ontwormt verder? Dat zou ook het openschuren van de staart kunnen veroorzaken, en is een stuk goedkoper te behandelen dan ZE.

(ZE staat voor zomereczeem ;) )

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 21:27

Ja hij word netjes optijd ontwormd, maar dat schuren aan de staart deed hij op de manege al, soms tot bloedens toe, dat wist ik van te voren. Dat wil ik nu voor zijn want het is al erg vliegerig in de wei. Lastig zo'n keuze want het is niet goedkoop allemaal.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:43

Nee inderdaad. Al schuurt onze pony met deken niet (behalve waar de deken niet zit... dat zijn oren en voorpluk). Dus met een deken kan er veel opgelost zijn. Mijn ervaring met smeerseltjes en voedingssupplementen is dat het nauwelijks effect heeft.

Wel heeft die van ons 'm al ruim twee weken continu op. Ze kreeg erg last van de mugjes in de schemering. Alsof ze weet dat ze daar ook allergisch voor is. Al weet ik niet of de beruchte knut er nu ook al is. Met een ezeemdeken zou ik dus wel opschieten nu :j Als de jeuk er eenmaal is schuren ze net zo goed door de deken heen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:02

Er is nu een eczeemdeken in de aanbieding bij Epplejeck, 50,- Misschien een tip?
Ik heb zo'n zelfde, maar dan van Pagony.
Ze vallen wel echt een maat kleiner! Verder ben ik erg tevreden over deze dekens, als ze kapot gaan zijn ze goed zelf te repareren, en onze eerste gaat al 3 seizoenen mee. Ze verkleuren trouwens wel door de zon.