Waar doe ik verstandig aan?? Verhaarproblemen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milan_lover

Waar doe ik verstandig aan?? Verhaarproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:00

Ik wil graag jullie mening.

Ik heb een Welsh pony, Sylvester. Hij is 22 en heeft een aantal gezondheidsproblemen: Syndroom van Cushing, zomerexceem en dit jaar helaas ook luis :\
Hij kwam altijd al slecht uit zijn vacht maar dit jaar is het waardeloos, zelfs met de furminator kom je er niet doorheen. Nu omdat hij ook de luis heeft en zichzelf zelfs door zijn deken heen kapot schuurt ben ik toch geneigd hem te laten scheren.
Eerder was ik altijd fel tegen het scheren, je maakt de zomervacht kapot en je brengt zijn natuurlijke systeem in de war.

Hier dan ook mijn vraag:
Zijn er mensen die bijv. op 3 cm kunnen scheren zodat je de zomervacht niet raakt en er nog wat haar blijft zitten?
En moet ik Sylvester scheren ja of nee?

Hij heeft écht een hele dikke vacht, het is niet normaal meer en hij staat af en toe echt te bakken in de zon :(:) We doen hem nu overdag naar binnen zodat zijn kale plekken van het schuren niet verbranden en dat hij lekker koel kan staan..

Hij heeft al een vitaminespuit gehad, en is 2 keer gewassen tegen de luis, maar dit lijkt niet heel veel uit te halen...

Wie o wie kan mij helpen?? Ik ben een beetje radeloos op dit moment :\

Ik voeg even een paar fotootjes toe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even voor de duidelijkheid: Ik hoef géén commentaar over dat hij er zo slecht uit ziet! Hij is chronisch ziek en heeft nu ook de luis er bovenop, ik probeer echt álles voor hem te doen, maar soms wil het gewoon niet baten. Zijn leven beëindigen wil ik ook niet, daar is hij nog te blij en te fit voor ;)

Alvast bedankt!

Leinearthur

Re: Waar doe ik verstandig aan?? Verhaarproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:02

Ja ik zou echt scheren, veel fijner voor het beestje zelf ook :)

Mijn shet die heeft Cushing en die word ook regelmatig geschoren, hij zit gelijk veel beter in zn vel :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:02

Ja ik zou hem scheren. Zo kan je het luis ook beter behandelen en je pony zal je dankbaar zijn denk ik zo. Helemaal met deze warmte is dit echt heet voor hem!

Misschien een idee voor volgend jaar om hem zoiezo de zomer te scheren? Dus al 1,5 geleden scheren. Heb ik ook gedaan en ik heb weer een jonge god door de wei huppelen :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:04

Maar weten jullie dan ook of iemand met het scheren de vacht ook iets langer kan laten?? Zodat je de zomervacht niet beschadigd en hij niet helemaal kaal is??

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:05

Heb ik ook een keer geprobeerd maar dat is amper te doen. Je kan het proberen natuurlijk en anders maar gewoon eraf. Scheer je hem midden in de zomer toch nog een keer.. Ben ik ook van plan

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:06

Ik zou dit dier idd verlossen van zijn veel te dikke vacht...
Met een goede machine zal er toch wel doorheen te komen zijn?
Er zijn wel verschillende opzetstukjes vaak voor de lengte van het haar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:08

Wow, je had er al over verteld. Maar dat 't zo erg zou zijn als ik niet verwacht! :oo
Ik zou hem inderdaad scheren, en iemand zoeken met een heel toiletteerset, deze set heeft meerdere opzet messen waardoor je de vacht langer kunt laten.

Wel moet je er rekening mee houden dat sommige scheerders niet komen ivm de luis op hun machines. :oo

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:09

Ik ga morgenavond nog maar eens overleggen met mijn instructrice, en wil hem dan inderdaad maar verlossen :) Maar bij ons op stal staat er een die helemaal geschoren is, maar die is ook echt bijna kaal, en dat wil ik niet voor hem :\

S__L En dan volgend jaar bijvoorbeeld in januari weer scheren? Ik denk namelijk niet dat hij in augustus alweer zo'n dik pak heeft...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:10

Dan moet je volgens mij iemand hebben die speciale messen heeft. Soms word er gezegd met de haren mee scheren.

En dat je de zomervacht wegscheert is volgens mij flauwekul. Zelfs als ik midden in de winter scheer zie je eigenlijk na 1 week alweer dat een deel van de vacht gewoon terug groeit.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:12

Ik zal trouwens even een foto opzoeken van hem in zijn zomervacht, dat zag er toen al niet helemaal soeps uit :(:)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:12

Ik ben van plan om hem eind van de zomer te scheren zodat hij ''achterloopt'' in zijn wintervacht. Mocht het in januari weer heel dik zijn nog een keer en dan weer van de zomer als het nodig is..

Gewoon even aankijken wat hij gaat doen met zijn vacht

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:15

Maar hij heeft cushing, hij heeft vacht en huidproblemen, dit betekent dat hij moeilijk verhaart, maar dit betekent ook dat hij het pas heel laat en er lang over doet om het terug te krijgen... Verder wil ik ook niet dat hij kou lijdt in de winter, dus in de winter mag hij wel zo'n pak hebben van me...

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:18

met cushing krijgen ze juist weer heel snel veel vacht! :j

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:19

Maar wel laat ;) Ik heb hem nu al 7 jaar, dus ik ken zijn patroon :j

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:20

en een dekentje is geen optie? dan kan je hem op warme herfstdagen gewoon weer met wat minder warme dekens zetten.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:21

Ik probeer zo min mogelijk met dekens te werken, maar als het echt nodig zou zijn zou ik dat wel als een optie zien :j
Ik heb geprobeerd een zomervachtfoto te vinden, maar er zijn alleen maar foto's met exceemdeken ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:22

Dan zou ik ook gewoon met dekens werken vanaf januari. Dit is ook niet fijn voor hem met die luis enzo

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:23

Scheren en hem dan goed behandelen tegen luis lijkt mij het fijnst voor het beestje. Je bent voor nu vroeg in het seizoen dus het aanmaken voor zijn winterhaar hoeft echt geen probleem te zijn. Ik ben benieuwd wat voor knapperd er onderuit komt...

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:26

Hebben jullie ook mensen in gedachten die mij kunnen helpen?
Dus ook met een uitgebreide toiletteerset enzo??
Hij is wat banger aangelegd door het vele wassen en de pijn die hij ermee heeft :\ Maar opzich wel te kalmeren, dus wel iemand die er de tijd voor neemt..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:27

Ik zou inderdaad deze dikke vacht eraf scheren. Dat had ik voor de echt warme dagen die we al gehad hebben gedaan. Als het dan wat kouder is kun je hem een deken op doen. Het is echt een kwelling voor een Cushingpaard om met zo'n vacht te staan. Als je er niet door komt met de scheermachine dan kun je nog proberen om met de haren mee te scheren. Dat gaat vaak iets makkelijker. Geef je hem Pergolide voor de Cushing?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:29

Nee, hij krijgt alleen maar mineralen en vitaminen, en word zo nu en dan behandeld door een holistisch arts waarmee hij altijd weer even opbloeit..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:30

Extra vitamine E is echt heel goed bij Cushing.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:32

:j hij krijgt genoeg vitamines, en magnesium reageert hij ook erg goed op :j

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:34

Fijn, magnesium is ook heel goed ja.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:51

Milan: Heb je al eens een reinigingskuur geprobeerd? Helpt enorm bij paarden die zo slecht uit hun vacht komen. Bij Rosa trok ik begin dit jaar zo de plukken er met handen tegelijk af daarna.