Snel last van rug/broek spieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Snel last van rug/broek spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:30

Mijn merrie is een mietje, en kan niet zo heel goed tegen kou en regen. Vorig jaar vond ik het wel welletjes als ze weer enes zielig ineengedoken in het land stond met de regen, en verharde stijve spieren kreeg in lendenen gebied zeg maar (broek spieren). Ik heb haar daarom deze winter in de dekens gehad, en dat is zeer goed bevallen. Maar ja, nu moeten we weer afbouwen, en dan wordt het wat lastiger vind ik...

Dus mijn vraag, zijn er mensen die dit probleem herkennen en hoe gaan jullie met je paard om? Ik wil het liefst haar straks gewoon weer 24/7 buiten hebben, maar langdurige regen zal ze dan wel een dekentje (0 gram) op krijgen waarschijnlijk, in de hoop dat ik gewoon aanwezig ben te wisselen en moeilijk te doen. Osteopaat behandelingen hebben al een hoop geholpen (eerst was het helemaal erg) maar ze blijft gevoelig in het lendenen gebied wat betreft kou. Beweging gaat al een heel stuk beter, evenals de spierspanningen, we zijn ook volop ermee bezig qua training, maar ook daarom ben ik voorzichtig met haar zonder deken zetten; spierpijnen zijn met een beetje kou erop helemaal snel aanwezig. Ik heb lange in en uitstap periodes, warming up en coolingdown en masseer het "probleem gebied" met horsepowerspray in.

Wat zou ik verder nog kunnen doen, en hoe doen anderen dat met hun 'mietjes' paarden? Gewoon ook met dekentjes blijven mutsen, dat moet dan maar (wat moet dat moet, alles om haar goed in de vel te houden hoor!) of hebben jullie andere ideeen?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:39

Tinesje heeft dit gelukkig niet. Maar het lijkt mij ook het beste dat je met wat kouder weer en idd vooral langdurige regen een 0 grammetje op legt. Verder zou ik het ook niet echt weten. Ik weet dat warmte altijd goed is. Maar ja, je kan dr moeilijk een elektrische kruik op dr lendenen binden... :=

Popstra

Re: Snel last van rug/broek spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:45

Wat ook best kan helpen bij jou paard zijn de kruidenpillen Smooth Locomotion van Sensipharm.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:52

Wij hebben er ook één met gevoelige spieren (voor de kou) in de rug. In de winter staat ze altijd met een deken. In de zomer doe ik bij kou, bij regen en bij veel wind een regendeken of een vliegendeken met een fleecevoering op de rug.

Het is erg bewerkelijk, maar beter dan dat ze met onstoken spieren komt te staan. Ook op de trailer doen we altijd iets op de rug, omdat de kou over de klep op het paard komt.

Die van ons staat niet 24/7 op de wei. Een wondermiddel heb ik nog niet gevonden en ik heb al heel veel geprobeerd. Het enige wat helpt is de rug goed warm houden.

Succes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 20:37

rapido schreef:
Wat ook best kan helpen bij jou paard zijn de kruidenpillen Smooth Locomotion van Sensipharm.

Waar werkt dat precies voor? Ga zo even googlen. Ik gebruik wel flex spray ook van Sensipharm op de spieren zo nu en dan, na intensieve arbeid (al heb ik nu een ander merk dus, horspray gekocht laatst).

@ Bendita; Vliegendek met fleecevoering, dat klinkt wel als iets, bestaat dat?? Ik heb vliegendekens van horseware maar die hebben dat niet, al zag ik dat bucas wel eentje heeft combi van regen & vliegendeken; regendek op de rug, onder vliegengaas. Misschien dat dat wel wat is.
Bedankt voor je berichtje. Jammer dat je nog niet echt een wondermiddel hebt gevonden.

Ik had tot afgelopen winter nooit dekens op, maar voor mij was de maat vol als ze weer stijver werd door een beetje regen. Ik ben anti-deken namelijk, maar ja, wat moet dat moet, dus inmiddels een neorme verzameling voor haar, en merk echt positief verschil. Geen spijt van dat 'gemiep met dekens' dat is het meer dan waard als ze zich zo aanzienlijk beter gaan voelen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:58

Hier twee voorbeelden, ik denk dat deze ook gewoon in Nederland te verkrijgen zijn. De bovenkant is van Fleece en de zijkant cq onderkant is van vliegennet.

http://www.kraemer-pferdesport.de/Kombi ... &ci=247544

http://www.kraemer-pferdesport.de/Kombi ... &ci=247544

Deze zijn niet waterdicht. Die van Bucas klinkt heel goed, maar zal wel een stuk duurder zijn.

Smooth Locomotion van Sensipharm heb ik geprobeerd, had totaal geen effect. Ik geef haar wel altijd extra mineralen, zodat ik weet dat ze genoeg vit E binnen krijgt. Verder krijgt ze twee maal per jaar een behandeling van de osteopaat en moeten we elke dag oefeningen doen. Deze combi (osteopaat en de dagelijkse oefeningen) werkt voor ons nog het beste.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:34

Smooth locomtion zorgt voor ontspannen spieren in de achterhand. heeft mijn paard enorm geholpen! Na anderhalve week waren haar spieren achter op de rug weer ontspannen.

Ik had fors getraind op een zware bodem en toen had ze enorme last gekregen daar waar jij beschrijft. Ik heb toen laten masseren en toen ben ik die pillen gaan geven. Het is op basis van Chinese kruiden. Ze eten de pillen gewoon mee over het voer. Op de pot staat dat het ook helpt bij paarden die van koude en vocht snel last van de spieren krijgen.

Ik denk dat een massage eerst ook goed zal doen om de boel los te werken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:50

met regen kun je gewoon een regendek op doen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:44

Ik zou niet stoppen met dekens als ze haar wel helpen.
Enige tip die ik kan geven is bruin bier en knoflook, zorgt voor een beter doorbloeding.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:24

Geen knoflook geven hoor. Dat is helemaal niet goed voor paarden... :n

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:01

Knoflookpoeder bedoelen we dan ook. En kun je dan even onderbouwen waarom dit niet goed zou zijn? Met mate helpt het namelijk tegen de vliegen en voor een betere doorbloeding.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:04

Knoflook kan de rode bloedcellen afbreken en vernietigen. Er zijn nog meer bijwerkingen en risico's die ik helaas zo een twee drie niet uit mn hoofd weet. Maar dit is de belangrijkste. Alle uiachtige dingen zijn slecht voor paarden. Ik vind in t geval van knoflook, de voordelen zoals insectwerend zijn niet opwegen tegen de nadelen en risico's.

En dan zul je denken. Waarom word t dan zoveel verkocht? Dat is omdat mensen denken dat het goed is voor hun paard. En de producenten houden die gedachte natuurlijk in stand met mooie verkoop praatjes.

Er stond toevallig deze keer weer een heel artiekel over in de Bit. Al vond ik dit een nogal onduidelijk artiekel met veel dure woordenen wazige taal.

Ik zit nu op mn telefoon. Maar ik zal van de week is proberen of in een goed artiekel op internet kan vinden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 06:51

En dat is precies de reden waarom het bloedverdunnend is en de doorbloeding bevorderd.
Dat is niet per defenitie zo slecht.
Belangrijk is de aanbevolen hoeveelheid niet te overschrijven.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:35

Tuurlijk wel. Zonder de Hemoglobine kan het zuurstof niet meer vervoerd worden in het bloed. Met alle gevolgen van dien voor de weefsels en spieren..... Zal proberen of ik vanavond als ik weer thuis ben een artiekel kan vinden... ;)

** Edit:
Vaak is de aanbevolen dosering al te hoog voor dagelijks gebruik.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:11

Ik kon geen goed artikel vinden op het internet. Daarom heb ik bokt maar even afgezocht en wat dingen gequote..

Citaat:
Een paard moet je geen knoflook geven... Het systeem van een paard 'kent' knoflook niet en het wordt gezien als een gifstof, het systeem moet alleen maar harder aan de slag om die 'troep' eruit te werken.
Dus lekker zelf in je knoflooksaus gooien, maar voor paarden... neuh! Wie dat toch ooit bedacht heeft

Citaat:
De hele uienfamilie is giftig voor paarden. En de werking tegen vliegen is twijfelachtig.

Citaat:
Bedenk je wel dat knoflook de ijzeropname belemmert en dat je dit dus niet altijd of langdurig mag geven.

Citaat:
Knoflook is in grote mate giftig voor je paard, ik kan me daarom niet voorstellen dat een klein beetje goed zou zijn voor het dier.

Citaat:
Citaat:
Maar waarom bestaan er wel knoflooksnoepjes en knoflooksnippers voor paarden dan?

waarom worden er sigaretten verkocht als dat zo schadelijk is voor mensen?

(omdat er geld mee verdiend wordt...)

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:17

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:26

Hier ook eigenaar van een mietje!

Wat voor mij de standaard was: overdag onder 0 graden 300-400 gram, overdag tot 10 graden 100-200gram, vanaf 15 graden overdag met mooi weer zonder deken, met regen een waterdichte zomerdeken. Zo bleef ze soepel. Omdat iedereen je op stal en op bokt voor gek verklaard heb ik heel dom eens langer gewacht met dekens met een gescheurde rugspier als gevolg. Daarna altijd braaf aan het schema gehouden, vooral met nattigheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:13

Mijn merrie is ook nogal gevoelig op de spieren...
Ik houd haar warm (ook al is het een koudbloed en vind iedereen me een mafkees), zorg dat ze niet te suikerrijk eet (grote boosdoener bij spierproblemen), en supplementeer Phytonics Muscle support.

Wanneer het erg warm is krijgt ze ook electrolyten... of wanneer ze erg zweet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:33

Bedankt voor alle reacties!
Mijn merrie staat niu 24/7 buiten, zonder deken... En dat gaat goed. Ik twijfel enorm of ze niet een 0 grmametje op moet snachts, met kou, maar tot dusver lijkt het goed te gaan. Vorige week was ze wel best wat stijf, maar dat leek vooral samen te hangen met haar hengstigheid. Met deken ging ze toen ontzettend zweten, dus dat is ook weer teveel....
Ze krijgt idd niet veel eiwitrijk voer, ik heb haar volledig van het kuil gehaald. Ik merk gelijk als ze het heeft gehad namelijk.... Ze krijgen momenteel wel weer wat rijker hooi bijgevoerd, omdat ze anders mogelijk te schraal wordt (staat amper wat op het landje, en met onbeperkt graszaadhooi lijken ze er niet te komen), kijken of dat goed gaat. Dat zou hooi worden, maar is net wat eerder van het land gehaald voor het hooi was, en verpakt in zwart plastic balen. Het is dus wat rijker dan hooi, maar armer dan het koeienzooi dat ze wel eens kreeg.

Electrolyten bijvoeren, kun je dat ook vinden in het bloed of ze daar te korten aan heeft? Ik vind het namelijk best eng om dingen zomaar bij te gaan voeren. Ze krijgt wel spul voor de hengstheid (helpt ook niet met de soepelheid in de achterhand) en MSM en momenteel heb ik weer een potje Magnesium om uit te proberen op aanraden van mensen, maar dit is niet aangetoond verder in het bloed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:47

Ik gebruik Muscle support van Phytonics omdat dat een totaalsupplement is.
Zo weet ik zeker dat ze alles krijgt wat ze nodig heeft.
Los daarvan is de magnesium die daarin zit van hoge kwaliteit. De meeste magnesium supplementen bezitten magnesium van een twijfelachtige kwaliteit of zijn laag gedoseerd en zitten tjokvol met suikers.

Wat voor type merrie is het? Heeft ze aanleg voor suikergevoeligheid/ IR?

Electrolyten worden standaard voorgeschreven in de humane geneeskunde bij mensen die heftige spierproblemen hebben.
Bij mijn merrie zit dat spierprobleem voor een deel in haar IR, en voor een deel ook in de bloedlijn... er worden bij paarden ook goede resultaten geboekt met electrolyten wanneer ze spierproblemen hebben.
Ik begrijp dat je het niet zomaar wilt geven... ik vond het ook wel een beetje eng, maar het lijkt goed te werken.

Als ik jou was zou ik echter eerst eens kijken wat warm houden, veel en regelmatig bewegen en een echt supplement doen.
Heb je haar wel eens goed laten losmaken door Happy Athlete?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:58

Het is een gelders/tuigpaard. Ze is jaren te dik geweest, maar inmiddels al een tijdje goed op gewicht. Ze werd altijd dik van lucht, maar momenteel is ze mooi op gewicht. Weet niet of ze IR gevoelig is, maar merk wel dat ze best reageerd op het koeienkuil. Dat is natuurlijk ook echt troep voor een paard, en zit enorm veel in, daar wordt ze stijf van en krijgt ze ook stalbenen van.

Massages heb ik nog niet laten doen. Ze is nu wel 2x behandeld door een osteopaat (die echt al een wereld van verschil heeft gegeven) en mijn Hoefsmid is ook Fysio, dus die kijkt haar ook altijd na op knopen in de spieren. Die waren altijd wel aanwezig in de broekspieren, waardoor het voetjes geven met bekappen altijd best lastig was, maar dat haalde hij dan weg en ging het gelijk een stuk beter. Sinds ze behandeld is door de Osteopaat en we flink aan het trainen zijn om haar soepel te krijgen en te houden, hoeft hij dat amper meer te doen, de laatste 2x was ze helemaal knoop vrij gelukkig. Gaat al de goede kant op dus.

Moet wel zeggen dat ik het wel soms 'eng' vind haar een dag vrij te geven, ondanks dat ze 24/7 buiten loopt momenteel. Op een vrije dag gaan we vaak nog wel gewoon wandelen aan de hand of zonder zadel stapritje, omdat ik anders bang ben dat ze dan weer gelijk stijf wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:57

Herken het probleem, mijn merrie is ook snel stijf.
Ninx: wat is de afstamming van de jouwe?

Ik doe idd ook echt elke dag iets met haar, omdat ze anders weer stijf is.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 15:13

Hier nog zo'n mietje.
Staat in de winter ook helemaal ingepakt, doe ik dat niet heeft hij gelijk weer last van zijn spieren.
Hij staat nu 's nachts op stal, maar had hij buiten gestaan had hij een deken op gehad.
Deze week is het een beetje raar weer en weet ik ook niet zo goed wat ik moet.
Soms is het echt fris en dan opeens is het weer warm.

Ik los het nu dus op met aleen dekens, hij krijgt (nog) geen supplementen omdat ik vaak het idee heb dat dat meer commercieel is dan dat het helpt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 15:20

Ja het is idd raar weer, maar het lijkt goed te gaan hier dag en nacht, en zonder deken. Het scheelt enorm dat er geen regen is, niet goed voor het land, maar wel fijn voor haar, want dat is helemaal funest. Het is warm in de zon, maar dat koude windje is irritant...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:34

Mijn paard wordt ook erg gevoelig op haar rug. bij de lendenen, van lang in de regen staan. Hebben best veel paarden last van :j

Ik geef geen, naast een compleet supplement, niet tegen stijve spieren etc. Zorg er alleen voor dat ze een deken om krijgt als er veel regen voorspelt is. Bij droog weer staat ze in de periode van ongeveer april tot oktober gewoon bloot.